printlogo


کد خبر: 259037تاریخ: 1401/10/28 00:00
اخبار

«لوپتو» و «بیرو» 
راهی جشنواره کیدزفرست شدند
2 اثر سینمایی «لوپتو» و «بیرو» راهی نوزدهمین دوره جشنواره «کیدزفرست» آمریکا شدند. به گزارش «وطن امروز»، «انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری از محصولات مرکز انیمیشن سوره و فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی‌علی‌ عباس‌میرزایی، راهی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کیدزفرست» آمریکا شدند. نوزدهمین دوره این جشنواره ۲۱ تا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳ برابر با اول تا ۸ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ در شهر نیومکزیکوی آمریکا برگزار می‌شود. در این جشنواره که مختص کودکان و نوجوانان است؛ فیلم‌هایی درباره کودکان رنگین پوست، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست، عدالت اجتماعی و آگاهی چند فرهنگی حضور دارد. برخی از فیلم‌ها پیام‌های نشاط‌بخشی را برای کودکانی که سعی در کنار آمدن با همه‌گیری جهانی کرونا دارند، ارائه می‌دهند و برخی دیگر بینشی درباره یک فرهنگ در سایر نقاط جهان ارائه داده و نشان می‌دهند که ما چقدر شبیه هم هستیم، حتی اگر سنت‌های ما بسیار متفاوت باشد. انیمیشن سینمایی «لوپتو» که هم‌اکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، با تکنیک سه‌بعدی و برگرفته از قصه و فضایی کاملا ایرانی، در استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان جوان کرمانی تولید شده است. فیلم سینمایی «بیرو» نیز فیلمی به تهیه‌کنندگی مجید برزگر است که زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران را از دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفه‌ای‌اش روایت می‌کند. پخش بین‌الملل این ۲ فیلم برعهده مرکز بین‌الملل سوره است. 
***
درگذشت پیشکسوت موسیقی کشور
علی اکبر اسطلخی، موسیقیدان پیشکسوت که اهالی موسیقی او را با نام بتهوون ایران می‌شناختند، درگذشت. به گزارش «وطن‌امروز»، علی اکبرپور اسطلخی از موسیقیدانان بنام کشور و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در 88 سالگی پس از یک دوره بیماری درگذشت. سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی ضایعه درگذشت این عضو گرانمایه موسسه را که اهالی موسیقی او را با نام «بتهوون ایران» می‌شناسند به خانواده وی، اهالی هنر بویژه هنرمندان پیشکسوت تسلیت گفت. علی اکبرپور اسطلخی معروف به علی اکبرپور مدرک درجه یک هنری داشت و سال 1313 در روستای سیاه اسطلخ (از توابع خشک‌بیجار رشت) متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در شهر رشت سپری کرد. نخستین استاد او در فراگیری ساز ویولن موسیو یِرواند بود. اسطلخی از سن 13 یا 14 سالگی در «رادیو بی‌سیم» رشت به اجرای ویولن می‌پرداخت. از دیگر استادان او می‌توان به کیهان دیوان‌بیگی و رکن‌الدین نژند اشاره کرد. وی در سال‌های جوانی یک ارکستر تشکیل داد که در رادیو رشت به اجرای موسیقی می‌پرداخت و «غلامحسین بنان» سال 1334 با آن ارکستر برنامه داشته است. اسطلخی در آن ایام با خوانندگانی همچون: ناصر مسعودی، فانی، نادر گلچین و فریدون پوررضا به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده همکاری می‌کرد. از اساتید وی در موسیقی می‌توان از «ابراهیم روحی‌فر»، «والودیا تارخانیان»، «اقدس پورتراب»، «محمود کریمی»، «حسن رادمرد»، «رحمت‌الله بدیعی»، «توماس کریستین داوید»، «مصطفی کمال پورتراب»، «حسین دهلوی»، «فرهاد فخرالدینی» و «احمد پژمان» نام برد. 
***
سیدناصر آقایی، شهرام زرگر و فرهاد قائمیان به جشنواره تئاتر ایثار پیوستند
هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار که از ۲۶ تا ۲۹ دی در استان یزد برگزار می‌شود، هیأت داوران بخش صحنه‌ای و خیابانی خود را معرفی کرد. به گزارش «وطن امروز»، هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری فرهاد مختاری، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران از 26 تا 29 دی در استان یزد برگزار می‌شود. این جشنواره که دارای 2 بخش تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی است از حضور چهره‌های شناخته‌شده و مطرح عرصه تئاتر به عنوان اعضای هیأت داوران این رویداد هنری بهره‌مند شده است. در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر ایثار، سیدناصر آقایی، شهرام زرگر و فرهاد قائمیان به عنوان اعضای هیأت داوران این بخش به ارزیابی 13 اثر حاضر در بخش صحنه‌ای می‌پردازند. همچنین در بخش تئاتر خیابانی جشنواره نیز، 18 اثر حاضر در این بخش توسط حمید کاکاسلطانی، امیرحسین شفیعی و سعید نجفیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. 

Page Generated in 0/0088 sec