printlogo


کد خبر: 259039تاریخ: 1401/10/28 00:00
گرم شدن تنور چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر
اتحادیه تئاتر جهان اسلام

گروه فرهنگ و هنر: تنور چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که از ۲۵ دی با بخش رادیو تئاتر آغاز شده، دیروز با برگزاری نشست خبری دبیر و عوامل برگزاری آن، گرم شد. به گزارش «وطن امروز» نشست خبری چهل‌‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر دیروز برگزار شد.
در ابتدای این نشست کورش زارعی، دبیر جشنواره به حضار خیرمقدم گفت و سپس مجری برنامه از هوشنگ توکلی، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما برای ایراد سخن دعوت کرد.
توکلی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: گزارشی را قبل از کرونا به مقام معظم رهبری ارائه و اعلام کردیم که یک‌میلیون نفر فارغ‌التحصیل رشته هنر داریم و این در طول این ۴۴ سال انقلاب شگفت‌انگیز است. این‌ یکی از گزارش‌هایی است که پنهان مانده، به‌‌رغم اینکه رهبری در آن جلسه فرمودند که این مساله مطرح شود و به هنرمندان توجه شود. وی در ادامه افزود:‌ در انتخابات رئیس جمهور هنرمندان جوان فعالیت داشتند و بیشترین فعالیت را از این قشر دیدیم. دولت جدید روی این مساله و فعالیت جوانان و فعال کردن هنرمندان شهرستان‌ها کار کرد.
توکلی اظهار کرد: وقتی آقای زارعی انتخاب شدند خوشحال شدم، چراکه هم در آن جلسه با رهبری بودند و هم با ارتباطی که با هنرمندان دارند، می‌توانند از هنرمندان دعوت کنند. جشنواره امسال پربار است و این جای خوشحالی است.
توکلی ادامه داد: در طول این ۴۴ سال انقلاب اتفاقات مختلفی افتاده و جاسوسان بسیاری را شناسایی کردند و برخی مشکلات فرهنگ و هنر هم از همین جاسوسان بوده است؛ اعدام آقای اکبری گشایشی را در حوزه دیدگاه‌های نظام مطرح کرد. وی افزود: تا دل‌تان بخواهد از این جاسوس‌ها داشتیم. وقایع حوزه هنر بعضاً حاصل همین جاسوسی‌ها بود اما این نخستین حرکتی بود که نشانه بود؛ نشانه‌ اینکه این حوادث چقدر می‌تواند به ارتباطات وحدت مردم ما ضربه بزند.
توکلی بیان کرد: در طول دوره‌های مختلف انقلاب تئاتر رشد زیادی داشته است. برخی قدیمی‌های تئاتر تصمیم داشتند چراغ تئاتر را روشن نگه ‌دارند و این هنرمندان هستند که تصمیم می‌گیرند تئاتر باشد یا نباشد و این تحریم‌ها و اتفاقات و صحبت‌های بچگانه باید به عقلانیت نزدیک شود؛ خوشحالم که چهل‌‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر فجر را دیدم و می‌دانم که پربار بوده و اتفاقات مهم جدیدی را رقم ‌زده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: هنرمندان ما در فقر زندگی می‌کنند و اگر نتوانیم دغدغه مالی‌شان را رفع کنیم به بیراهه می‌روند، بنابراین  باید حمایت شوند.
در ادامه کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی پشت تریبون رفت و گفت: خداقوت می‌گویم به همه‌ کسانی که به برگزاری این اتفاق کمک کردند. از عزیزان اصحاب رسانه می‌خواهم یار جشنواره باشند، چراکه در این شرایط سخت‌، همه هنرمندان ما در سراسر کشور تلاش کردند این جشنواره بخوبی برگزار شده و به تعالی تئاتر کمک کند و اگر اینطور نباشد، جشنواره‌ای بیهوده بوده است. تئاتر نیاز به حمایت دارد و‌ اگر این حمایت نباشد اتفاقی نخواهد افتاد.
در ادامه مراسم از ۲ پوستر جشنواره چهل و یکم رونمایی شد؛ یکی از این پوسترها طراحی محمد اسفندیاری و دیگری طراحی حسن موسی‌زاده بود.
کوروش زارعی، دبیر این دوره جشنواره نیز در این نشست گفت: از شنبه به ‌صورت رسمی جشنواره شروع به کار خواهد کرد؛‌ البته رادیو تئاتر پیش‌ از این شروع ‌شده است، چراکه وقتی بخش صحنه‌ای شروع می‌شود بخش رادیو تئاتر مغفول می‌ماند؛ همزمان با افتتاحیه، اختتامیه بخش رادیو تئاتر را خواهیم داشت و بعد از آن هم از ۲ هنرمند علی سلیمانی و سعید تشکری تجلیل خواهد شد. زارعی در ادامه نشست خبری گفت: تشکر می‌کنم از افرادی که تهدید و ارعاب شدند ولی جوانمردانه عاشق تئاتر بودند و ایستادند، چراکه کمک‌هزینه جشنواره کم است و ‌‌پول دکورشان هم نمی‌شود؛ از همه این گروه‌ها تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: عده‌ای از هم‌صنفان ما تئاتر را تحریم کردند و باید به این عزیزان بگویم تئاتر متوقف نمی‌شود و به راه خود ادامه می‌دهد و ‌‌تنها شمایید که از مخاطب محروم می‌شوید و مخاطب است که از اجرای شما بی‌بهره می‌ماند؛ مگر باقی مشاغل تعطیل است؟ اگر مخالفید، حقوق دولتی نگیرید. شما از ارگان حکومتی حقوق می‌گیرید و به کسی که خرجش از این راه است می‌گویید تئاتر بازی نکن. خواهش می‌کنم به تئاتر و مردمی که مخاطب آثار ما هستند ظلم نکنید.

Page Generated in 0/0071 sec