printlogo


کد خبر: 259046تاریخ: 1401/10/28 00:00
دور دنیا

قصد ترامپ برای حمله اتمی به کره شمالی
یک خبرنگار آمریکایی در نسخه جدید کتابش که سال 2020 منتشر شده نوشت: ترامپ قصد داشته به کره شمالی حمله اتمی کند و آن را گردن دیگران بیندازد. بر اساس نسخه جدید کتاب مایکل اشمیت، خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز با عنوان «دونالد ترامپ علیه ایالات متحده»، وی در سال 2017 قصد داشته به کره شمالی حمله اتمی کند و آن را گردن یک کشور دیگر بیندازد! این کتاب در سال 2020 منتشر شده اما قرار است در نسخه جدیدش بخش‌های جدیدی به آن اضافه شود. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، اشمیت در کتابش از اسناد محرمانه «اف‌بی‌آی»، کاخ سفید و منابع محرمانه در دستگاه‌های اجرایی فدرال استفاده کرده تا نگاهی عمیق‌تر به دوره ریاست‌جمهوری ترامپ داشته باشد. اشمیت در کتابش بویژه درباره زندگی و دوران تصدی «جان کلی» به عنوان معاون اول وزارت داخلی در دولت ترامپ و ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید بین ژانویه 2017 تا ژانویه 2019 پرداخته است. یک هفته بعد از شروع به کار جان کلی در کاخ سفید، ترامپ اعلام کرد که کره شمالی و «کیم جونگ اون» که ترامپ به وی لقب مرد موشکی داده بود ممکن است با آتش خشم و قدرتی مواجه شوند که هیچ کشوری در جهان تاکنون به خود ندیده است. 
***
مشاور جنجالی زلنسکی برکنار شد
جنجال‌ها درباره اقرار خبرساز مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درباره هدف قرار گرفتن یک منطقه مسکونی در شهر «دنیپرو» باعث شد او از منصب خود استعفا کند. «واشنگتن پست» در صفحه ویژه خود برای تحولات اوکراین از استعفای مشاور رئیس‌جمهور اوکراین از مقام خود خبر داد؛ استعفایی که بعد از یک اعتراف جنجالی انجام شده است. «اولکسی آرستوویچ» مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اظهاراتی که بعدها جنجال‌آفرین شد، گفته بود ممکن است موشک‌های سامانه پدافند هوایی اوکراین مسؤول آسیب مرگبار وارده به یک منزل مسکونی در شهر دنیپرو باشد. طبق گزارش‌های رسانه‌ها و مقامات اوکراین و کشورهای غربی، موشک‌های روسیه روز شنبه به بخش‌های وسیعی از شهر دنیپرو در اوکراین حمله کردند. اظهار نظر مشاور زلنسکی درباره دست داشتن احتمالی موشک‌های پدافند اوکراین در آسیب وارده به ساکنان یک منزل مسکونی در دنیپرو بسیار خبرساز شد و حتی واکنش سخنگوی کرملین را هم در پی داشت.
***
پوتین: تحریم روسیه باعث افزایش قیمت جهانی سوخت شد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز (سه‌شنبه) از رشد اقتصاد روسیه با وجود اعمال تحریم‌های گسترده توسط غرب علیه این کشور خبر داد. پوتین طی سخنرانی در یک همایش اقتصادی گفت: «تحریم‌های اعمال‌شده علیه ما، باعث افزایش قیمت سوخت در سطح جهانی شده است. با وجود تحریم‌ها اما تولید نفت [روسیه] حدود ۲‌درصد افزایش یافت». به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه کار پاره‌وقت و مشکلات دستمزد در برخی مناطق همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: «وظیفه [دولت] در سال جاری حفظ روند مثبت در توسعه اقتصاد است، زیرا افزایش نرخ رشد برای مجموعه کشاورزی و دیگر صنایع مهم است». رئیس جمهور روسیه با پیشنهاد گفت‌وگو درباره شاخص‌های اصلی اقتصاد روسیه و بازارهای جهانی، توضیح داد: «پویایی اقتصاد روسیه در سال گذشته مثبت بود، تولید ناخالص داخلی در ۱۱ ماه، 2.1 درصد کاهش یافت و تا پایان سال ما انتظار داریم که این رقم به ۲.۵ درصد برسد». طبق این گزارش، پوتین با بیان اینکه تورم در روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان 11.9 درصد بود، تصریح کرد: «البته تورم مستقیماً بر درآمد شهروندان تأثیر می‌گذارد و باید به افزایش ملموس درآمد روس‌ها برسیم». به نوشته وبگاه «راشاتودی»، وی همچنین افزود که مجموعه صنایع نظامی روسیه سرعت جدی گرفته و برخی شرکت‌ها شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند. رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه تولید گاز طبیعی در این کشور طی سال گذشته میلادی 11.8 درصد کاهش داشت اما اعلام کرد که به دلیل افزایش بهای جهانی گاز، کمپانی‌های تولیدکننده روسی نیز سود خوبی به ‌دست آوردند.
***
سفر رئیس سیا به اوکراین قبل از جنگ
مدیر سازمان سیا ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی یک ماه پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین، سفری محرمانه به کی‌یف داشته و به رئیس‌جمهور اوکراین گفته مسکو قصد ترور وی را دارد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، بر اساس گزارش پایگاه بیزینس اینسایدر، این دیدار مخفیانه میان ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور روسیه در کتاب کریس ویپل درباره ریاست‌جمهوری جو بایدن که قرار است بزودی منتشر شود، افشا شده است. این سفر در زمانی انجام شد که زلنسکی علنا ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه روسیه آماده حمله به کی‌یف است را رد کرد و تاکید داشت که این هشدارها باعث ایجاد «وحشت» می‌شوند. ویپل در کتابش تحت عنوان «نبرد زندگی او: داخل کاخ سفید جو بایدن» نوشت: برنز به کی‌یف رفت تا مجددا به زلنسکی درباره جدیت این حمله هشدار دهد. بایدن به برنز دستور داده بود تا جزئیات دقیق نقشه‌های روسیه را با زلنسکی به اشتراک بگذارد. اگرچه زلنسکی تمایلی به باور ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا از حمله احتمالی روسیه نداشت اما از شنیدن اینکه ممکن است شخصا هدف قرار گیرد، یکه خورد اما مشخص شد که این ادعای ترور نادرست بوده، چرا که هیچ‌گونه تلاش تاییدشده‌ای از سوی روسیه برای کشتن زلنسکی صورت نگرفت. نیروهای روس احتمالا فرصت‌های زیادی برای شلیک به رهبر اوکراین داشتند، بویژه اینکه وی مرتبا از مخفیگاه خارج می‌شد و از مناطقی چون بوچا و شهر باخموت بازدید می‌کرد.

Page Generated in 0/0051 sec