printlogo


کد خبر: 259066تاریخ: 1401/10/28 00:00
اخبار

پیام تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت همسر شهید حکیم
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر شهید محراب (قدس سره) را به فرزندان و بازماندگان آن مرحومه تسلیت گفتند. در پیام رهبر انقلاب آمده است: درگذشت بانوی محترم و صبور، همسر گرامی شهید عزیز آیت‌الله آقای سیدمحمدباقر حکیم رضوان‌الله علیهما را به فرزندان مکرم و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحومه مسألت می‌نمایم. 
***
امیر سیاری: 
به توان دفاعی و بازدارندگی خود می‌افزاییم
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در جمع وابستگان نظامی خارجی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به سبب موقعیت ممتاز ژئوپلیتیک، تمدن کهن و داشتن تاریخ هزار ساله و فرهنگ اسلامی و ایرانی و داشتن نظام سیاسی مستقل با اتکا به مردم خود و همچنین در اختیار داشتن منابع غنی، دارای نقش مستقل در نظام جهانی برای ایفای نقش یک قدرت منطقه‌ای مستقل و باثبات در مناسبات بین‌المللی است. وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، گفت: ملت ما در انقلاب خود تلاش کرد مستقل باشد و به همین دلیل با کارشکنی‌های مختلف روبه‌رو شد که از جمله می‌توان به ایجاد گروهک‌های تجزیه‌طلب در نقاط مختلف کشور و حمایت از یک گروه تروریستی که دستش به خون هزاران نفر از مردم ایران آغشته است و همچنان در خانه‌های امنی که غربی‌ها در اختیار آنها قرار داده‌اند و البته جنگ تحمیلی و تحریم‌های گسترده اقتصادی اشاره کرد و اینها تنها بخشی از سنگ‌اندازی‌های آنها در مسیر توسعه کشور ما است. وی با بیان اینکه ما ملتی صلح‌طلب هستیم که در تاریخ معاصر به خاک هیچ کشوری تجاوز نکرده‌ایم، عنوان کرد: ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده و در ۸ سال دفاع مقدس نیز از تمامیت ارضی و استقلال خود دفاع کرده است. ایران برای همکاری با همه کشورهای منطقه و دوست آمادگی دارد و می‌توانیم در ارتقای توان دفاعی همه کشورها همکاری‌های لازم را داشته باشیم. معاون هماهنگ‌کننده ارتش تاکید کرد: ما مواضع خودمان را برای استکبار جهانی و آنها که به دنبال منافع نامشروع خود در منطقه هستند، شفاف و روشن عنوان کرده‌ایم. موضع روشن ما این است که برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور و حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران آماده مقابله با هر تهدیدی هستیم. ما به صورت مستمر به توان دفاعی و بازدارندگی خود می‌افزاییم و این موضع شفاف و روشن ما در مقابل هرگونه تهدید است. 
***
کنعانی: 
نام خلیج‌فارس برای این پهنه آبی مستند و انکارناپذیر است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نام خلیج‌فارس برای این پهنه آبی یک واقعیت تاریخی، همیشگی، مستند و انکارناپذیر است و تکرار نام ساختگی، حقیقت را تغییر نمی‌دهد و مشروعیتی برای آن پدید نمی‌آورد. ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره استفاده برخی نهادها و مقامات عراقی از جمله نخست‌وزیر این کشور از عنوان جعلی برای خلیج‌فارس اظهار داشت: نام خلیج‌فارس برای این پهنه آبی یک واقعیت تاریخی، همیشگی، مستند و انکارناپذیر است و تکرار نام ساختگی، حقیقت را تغییر نمی‌دهد و مشروعیتی برای آن پدید نمی‌آورد. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: خلیج‌فارس از هزاران سال پیش در اسناد، نقشه‌ها، سفرنامه‌ها و متون کهن به همین نام بوده و تا ابد به همین نام باقی خواهد ماند. کنعانی با اشاره به اینکه برای جلب دوستی دیگران نمی‌توان از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد، اظهار داشت: روابط ایران و عراق فراتر از افراد و نهادهاست و ریشه در عمق تاریخ و تمدن ۲ کشور و ملت دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از ارسال یادداشت اعتراضی از سوی وزارت امور خارجه به دلیل این اظهارات خبر داد. 
***
اسلامی: 
گام‌های مهمی برای احداث نیروگاه‌ها در سواحل جنوب کشور برداشته می‌شود
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با جمعی از رؤسای پیشین این سازمان، با اشاره به تاثیر مهم به‌کارگیری نیروهای متخصص بومی و دانش‌بنیان در توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده در شمال و جنوب کشور گفت: اقدامات راهبردی در زمینه توسعه مهندسی صنایع مرتبط با فناوری هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی انجام شده است که این مهم موجب رفع بسیاری از نیازهای این صنعت در زمینه تجهیزات و ابزار مورد نیاز و خودکفایی در ساخت نیروگاه‌های کاملاً بومی خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: به یاری خداوند گام‌های مهمی در زمینه احداث نیروگاه‌های اتمی در سواحل جنوب کشور برداشته خواهد شد. معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به مخالفت‌های فراوان بین‌المللی در زمینه توسعه چرخه سوخت هسته‌ای کشور اشاره و بر اهمیت حرکت شتابان در ایجاد و توسعه ظرفیت چرخه سوخت مورد نیاز برای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد. در ادامه این نشست رؤسای پیشین این سازمان به ارائه نظرات تخصصی و کارشناسی در زمینه برقراری ارتباط مؤثر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسعه همکاری‌ها در سطح بین‌الملل و بررسی حوزه فنی مذاکرات برجام پرداختند. رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه ضمن تاکید بر اجرای سیاست‌های کلان کشور در حوزه هسته‌ای و تحقق اهداف و برنامه‌های صنعت هسته‌ای، به ذکر نکاتی درباره توسعه ظرفیت غنی‌سازی در کشور، اهمیت ذخایر اورانیوم، گسترش فعالیت‌های سازمان در حوزه آب‌سنگین و ترکیبات دوتره و همچنین اهمیت دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند جامع راهبردی سازمان در افق 20 ساله بویژه ایجاد و تولید10 هزار مگاوات برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور پرداختند. در این جلسه رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی ایران همچنین بر توسعه هر چه بیشتر رآکتورهای هسته‌ای و نیروگاه‌های اتمی، توسعه کاربرد پرتوها و همچنین لزوم گسترش رآکتورهای ماژولار مقیاس کوچک (SMR) تأکید کردند. 

Page Generated in 0/0064 sec