printlogo


کد خبر: 259091تاریخ: 1401/10/29 00:00
«منم یه مادرم» توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار شد
روایت‏‌هایی از تربیتی والدین شهدا

کتاب «منم یه مادرم»؛ روایت‏هایی از سبک تربیتی والدین شهدا منتشر شد. به گزارش «وطن‌ امروز»، کتاب «منم یه مادرم»؛ روایت‏هایی از سبک تربیتی والدین شهدا به قلم جمعی از نویسندگان، به کوشش «خانه همبازی» و توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شد. 
«شهید» نمونه موفق تربیت به ثمر نشسته به ‌مدد الهی است و «مادر شهید» یکی از مربیان موفق در این عرصه است؛ تا جایی که امام‌خمینی(ره) گفته‌اند: «دامن مادرها دامنی است که «انسان» از آن باید درست بشود؛ یعنی اول‌مرتبه تربیت، تربیت بچه است در دامن مادر».
آثاری که برای شهدا نوشته شده است، تمرکز بیشتری بر روایت سلوک فردی و خانوادگی شهید از زبان نزدیکان وی دارد یا روایت مجاهده شهید در میدان، از زبان همرزمان و رفیقانش است. درست است که این زاویه نگاه، تصویری دقیق از منش شهید در اختیار ما قرار می‌دهد اما چگونگی رسیدن به این منش را به نمایش نمی‌گذارد و جای خالی روایت رشد و بالندگی شهید از زبان نزدیک‌ترین افراد مؤثر بر زندگی او، یعنی والدین احساس می‌شود. 
مجموعه‌کتاب‌های سبک تربیتی والدین شهدا با بررسی بینش‏ها و روش‏ تربیتی مادران و پدران شهدا به‏دنبال ایجاد رویکردی جدید در این عرصه است. جلد اول این مجموعه، «منم یه مادرم»، تصویری از عمل تربیتی مؤثر مادران به‏عنوان نزدیک‏ترین و همراه‏ترین مربیان شهدا در شکل‏گیری شخصیت آنان را روایت می‏کند. به‌عبارت دیگر، این‏بار مادری‌کردن «مادر شهید» همراه با بررسی ویژگی‏های شهیدش رصد شده است. 
انتخاب مادر در این روایت‌ها، به عنوان مربی اصلی، به‌معنای نادیده‏گرفتن دیگر عوامل مؤثر بر تربیت، بویژه مربیگری خداوند، به عنوان «ربّ حقیقی انسان» نیست... بلکه مادر هم از افراد بااراده‏ای است که در نقشه تربیتی «الله» حرکت می‌کند و در این مسیر، خودش هم تربیت می‌شود و رشد می‏کند؛ اما نعمت فرزندی که در اختیار مادر است و مادری که با اراده خود میدان مجاهده تربیتی را می‌سازد و حرکت می‌کند، به‌واقع از موضوعات کمتر پرداخته‌شده است. در حالی که این میدان، معنابخش زندگی مادرانه است و به فرمایش امام خمینی(ره) «خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند!... خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند».
«منم یه ماردم»؛ دفتر اول از مجموعه‌کتاب‌های روایت سبک تربیتی والدین شهدا، بر اساس روایت‌هایی از والدین دانشمند شهید مصطفی احمدی‌روشن، شهید مدافع امنیت محمدحسین حدادیان و شهید مدافع حرم محمد مسرور و به کوشش مجموعه «خانه همبازی» تهیه شده است. 
بنا بر این گزارش، تحقیق کتاب «منم یه مادرم» برعهده مریم حلاج و زینب ناجی‌جمال بوده و تدوین آن توسط لطیفه نجاتی، فاطمه دانشورجلیل و مهری غلام‌پور انجام شده است. این کتاب در 264 صفحه، شمارگان 1000نسخه و قیمت 80 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است. 

Page Generated in 0/0064 sec