printlogo


کد خبر: 259096تاریخ: 1401/10/29 00:00
دور دنیا

وزیر کشور اوکراین کشته شد
رئیس پلیس ملی اوکراین از سقوط بالگرد در روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه/ ۲۸ دی) نزدیک کی‌یف، پایتخت این کشور و کشته شدن ۱۶ نفر از جمله مقام‌های ارشد وزارت کشور و زخمی شدن ۲۲ نفر خبر داد. به نوشته رویترز، در پی سقوط بالگرد در خارج از کی‌یف و شهر برواری، وزیر کشور اوکراین و معاون وی کشته شدند.
 فرماندار منطقه کی‌یف پیش‌تر از سقوط بالگرد نزدیک یک مهدکودک و یک ساختمان مسکونی خبر داده بود. به گفته مقام‌های اوکراینی، ۲ کودک در بین قربانیان این حادثه هستند و ۱۰ کودک دیگر به بیمارستان منتقل شده‌اند. هنوز علت این حادثه مرگبار مشخص نشده است. به گزارش اسپوتنیک، پلیس اوکراین در پیامی تلگرامی اعلام کرد: در مجموع ۱۶ نفر از جمله ۲ کودک کشته شدند. 9 نفر از قربانیان سوار بالگرد بودند. ۲۲ نفر دیگر شامل ۱۰ کودک در بیمارستان هستند. پلیس افزود: «دنیس موناستیرسکی وزیر کشور اوکراین و یِوگنی انین معاونش در این حادثه جان باختند». در همین حال، یک رسانه محلی مدعی شد تعداد کشته‌شدگان ۱۸ نفر شامل ۳ کودک است. 
***
انتقاد تند رهبر مخالفان کره از سخنان ضدایرانی رئیس‌جمهور این کشور
«لی جائه-میونگ» رهبر حزب اپوزیسیون دموکراتیک کره‌جنوبی دیروز چهارشنبه اظهارات خصمانه اخیر «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی علیه جمهوری اسلامی ایران را متعصبانه و بدون در نظر گرفتن جوانب امر خواند. بنا بر گزارش خبرگزاری یونهاپ، رهبر حزب دموکراتیک کره‌جنوبی با انتقاد از رئیس‌جمهور این کشور تصریح کرد که اظهارات اخیر وی درباره نامیدن ایران به عنوان «دشمن» امارات عربی متحده، «تک‌بعدی» و «مغرضانه» است. بر اساس این گزارش، یون اوایل هفته اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرد و در جریان دیدار با نظامیان کره‌جنوبی مستقر در امارات عربی متحده، روابط امارات و ایران را با روابط کره‌جنوبی و کره‌شمالی مقایسه کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۶ دی‌ماه به اظهارات رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در امارات عربی متحده واکنش نشان داد و گفت: وزارت امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور کره‌جنوبی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده به عنوان ۲ کشور همسایه و دوست است. رهبر حزب اصلی مخالفان کره‌جنوبی در نشست شورای عالی این حزب، این رخداد را شبیه به یک «فاجعه دیپلماتیک» توصیف کرد و گفت: «واقعاً مایه تأسف است که او نمی‌تواند اساسی‌ترین قضاوت را انجام دهد». 
***
اردوغان از احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه از احتمال برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه سال جاری میلادی خبر داد. 
اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت انتخابات سراسری در ترکیه شامل انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ممکن است ۱۴ مه امسال برگزار شود. تاریخ اصلی انتخابات ۱۸ ژوئن تعیین شده است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در این سخنرانی توضیح داد: «اکنون ما در سال ۲۰۲۳ با گفتن این جمله که حق اظهار نظر، تصمیم و آینده متعلق به ملت است، از ملت خود حمایت می‌کنیم. ما با وجود کسانی که به قیمومت باور دارند و حق تعیین سرنوشت، تصمیم و آینده را به ملت ما واگذار نمی‌کند، قرن ترکیه را آغاز خواهیم کرد». رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه کسانی که به ارتش و صنایع دفاعی ترکیه حمله می‌کنند، آنها را تهدیدی برای موجودیت خود می‌بینند، تصریح کرد: «کل صنایع دفاعی بایکار با تمام شرکت‌ها، محصولات، کارکنان و دستاوردهایش هدف قرار گرفته است». 
***
کاراکاس برای ادامه مذاکره با اپوزیسیون شرط گذاشت
دولت ونزوئلا و مخالفانش ماه نوامبر اعلام کردند از سازمان ملل خواسته‌اند بیش از ۳ میلیارد دلار از پول‌های ونزوئلا  را که نزد بانک‌های خارجی است مدیریت کرده و با آزادسازی تدریجی این پول، تلاش‌های انسان‌دوستانه را تأمین مالی کنند. این پول بعد از آنکه آمریکا تحریم‌هایش را با هدف تحت فشار قرار دادن نیکولاس مادورو درباره انتخابات در ونزوئلا تشدید کرد توسط بانک‌های آمریکایی و اروپایی مسدود شد. 
مجلس ملی تحت کنترل مخالفان ونزوئلا با حمایت آمریکا و طرف‌های دیگر توانسته کنترل برخی دارایی‌های ونزوئلا در کشورهای دیگر از جمله شرکت نفتی سیتگو را به دست بگیرد. دولت سوسیالیست مادورو بارها اعلام کرده اپوزیسیون ونزوئلا باید این پول‌ها را «آزاد کند»، در حالی که اپوزیسیون می‌گوید به دلیل پرونده‌های مختلف حقوقی و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به طور یک‌جانبه نسبت به آن اقدام کند. 

Page Generated in 0/0097 sec