printlogo


کد خبر: 259098تاریخ: 1401/10/29 00:00
نبرد حساس و سرنوشت‌ساز امروز سپاهان و استقلال در نصف جهان
داربی پرتغالی

دیدارهای دور برگشت لیگ برتر از امروز با انجام ۳ مسابقه آغاز می‌شود. به دلیل برگزاری جام‌جهانی در پاییز و تعطیلات 50 روزه لیگ در آن زمان، دیگر تعطیلی بین ۲ نیم‌فصل وجود نداشت. در دور رفت پرسپولیس قهرمان نیم‌فصل شد اما جام را در پایان فصل به تیم قهرمان می‌دهند و سرخپوشان می‌دانند مدعیان جدی‌ای مثل استقلال، سپاهان، گل‌گهر و حتی تراکتور در تعقیب‌شان هستند. 
* سپاهان- استقلال؛ حساس‌ترین بازی هفته
2 تیم مدعی قهرمانی لیگ برتر دور رفت را با رتبه‌های سوم و چهارم به پایان رساندند و هر دو، 27 امتیازی هستند اما سپاهان به لطف خط حمله آتشین خود یک رده بالاتر از آبی‌های پایتخت است. هر ۲ تیم هم از کادر فنی پرتغالی برخوردارند؛ در یک سوی میدان ساپینتو همیشه پرجنب و جوش روی نیمکت نشسته و در سوی مقابل مورایس آرام و متین سپاهان را هدایت می‌کند. با این حال ۲ مربی هنوز نتوانسته‌اند انتظارات طرفداران دو آتشه و سختگیر خود را در لیگ برآورده کنند، زیرا آنها از استقلال و سپاهان می‌خواهند همیشه بهترین باشند و صدرنشین! استقلال فصل را با باخت به سپاهان در آزادی شروع کرد و بعد از آن مسابقه نبردن در ورزشگاه آزادی را بارها تجربه کرد، با این حال استقلالی‌ها خارج از خانه بهتر نتیجه گرفته‌اند. استقلال نیم‌فصل اول را با شکست مقابل تراکتور تمام کرد اما در جام حذفی انتقام آن باخت را گرفت. سپاهان هم در هفته چهاردهم لیگ برتر مقابل پیکان شکست دور از انتظاری را ثبت کرد. در بازی امروز سجاد شهباززاده، مهاجم سابق سپاهان این مرتبه برای استقلال بازی خواهد کرد. مهم‌ترین دغدغه استقلالی‌ها مصدومیت سیدحسین‌حسینی، دروازه‌بان ملی‌پوش‌شان است و کادر پزشکی استقلال در تلاشند او را برای این بازی مهم آماده کنند. در طرف مقابل اما مانوئل فرناندز، بازیکن خوب و پرتغالی سپاهان به این بازی می‌رسد. 
* جزئیات مصدومیت دروازه‌بان استقلال
کاپیتان استقلال به دلیل مصدومیت فعلا قادر به همراهی این تیم نیست. کاروان تیم فوتبال استقلال بعدازظهر دیروز در حالی راهی اصفهان شد که شماره یک این تیم قادر به حضور در دیدار با سپاهان نیست. سیدحسین حسینی که در بازی جام حذفی مقابل تراکتور به خاطر ضربه بازیکن حریف دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه پهلو و کمر شد، در تمرینات اخیر تیم نیز در پای خودش احساس درد کرد. به همین خاطر تحت مراقب پزشکی قرار گرفت و عکسی را با عصا منتشر کرد. البته با پیگیری‌ها مشخص شد مصدومیت حسینی شدتی مثل شکستگی یا ترک استخوان ندارد و استفاده از عصا تنها به خاطر جلوگیری از فشار بیشتر روی نواحی آسیب دیده و تشدید مصدومیت است. با این حال حضور دروازه‌بان آبی‌ها در بازی هفته هفدهم (پنجشنبه 6 بهمن) مقابل ملوان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست آیا حسینی برای این مسابقه به آمادگی لازم می‌رسد یا خیر اما کادر پزشکی تیم در تلاش است با تمهیدات و مراقبت‌های ویژه‌، مشکل کاپیتان تیم هر چه زودتر برطرف شود. یکی از عواملی که مسؤولان تیم را به آماده شدن هر چه زودتر حسینی امیدوار می‌کند، قدرت بدنی این بازیکن است. حسینی یکی از نفرات استقلال است که تمرینات خودش را فشرده‌تر انجام می‌دهد و به همین خاطر پزشکان و مربیان تیم امیدوارند آمادگی بدنی او سبب تسریع در بازگشتش شود. جز حسینی، محمدحسین مرادمند و عارف غلامی نیز دیگر مصدومان استقلال هستند که در بازی با سپاهان غایبند. مرادمند که در روزهای اخیر تمرینات اختصاصی را پشت سر گذاشته، به بازی با ملوان هم نمی‌رسد اما وضعیت غلامی مشخص نیست و ممکن است او تا بازی هفته بعد به مرز آمادگی برسد. 
* استقلال بدون بازیکن جدید مقابل سپاهان!
استقلال در حالی برای بازی با سپاهان در هفته نخست دور برگشت راهی اصفهان شد که بازیکن جدیدی به ترکیب اضافه نکرد.
این اتفاق محتمل بود، به این خاطر که پنجره استقلال بسته است و علی فتح‌الله‌زاده در صورت کسب رضایت کتبی میلیچ و پین و ارائه آن به فیفا موفق می‌شود این پنجره را باز کند. ریکاردو ساپینتو دوست دارد بازیکنان جدیدی را به ترکیب تیم اضافه کند، به این خاطر که تیم تحت هدایت او ابتدای فصل توسط باشگاه بسته شده و حضور بازیکنان جدید در اردوی تیم آبی، استقلال را به تیم ایده‌آل ‌وی نزدیک خواهد کرد. ساپینتو در کنفرانس خبری پیش و بعد از بازی با تراکتور اشاره‌ای به این موضوع نکرد و گلایه خود را از باشگاه رسانه‌ای نکرد و این شاید به دلیل حمایت همه‌جانبه باشگاه از وی در پی
 شکست در برابر تراکتور در هفته پایانی لیگ برتر بود. از سویی او با این واقعیت کنار آمده و منتظر است وعده باشگاه عملی شود و در نهایت بازیکن یا بازیکنان جدید به ترکیب تیم اضافه شوند. جالب اینجاست به خاطر بسته بودن پنجره، استقلال هیچ بازیکنی را از دست نداده است. این یک تصمیم منطقی از سوی سرمربی تیم است، چرا که ممکن است این پنجره باز نشود و از دست دادن بازیکن شرایط استقلال را بحرانی‌تر خواهد کرد و از قرار معلوم ریکاردو ساپینتو در شرایطی راضی به این موضوع می‌شود که بتواند بازیکن جدید به ترکیب اضافه کند. استقلال در بازی رفت با سپاهان در استادیوم آزادی با ۲ گل شکست خورد و حال در شرایطی که 5 امتیاز از پرسپولیس عقب افتاده ۳ امتیاز این بازی برای آبی‌ها بیش از هر زمانی حیاتی است.
***
ببر و صعود کن
زهره فلاح‌زاده: تیم فوتبال استقلال امروز در نخستین دیدار دور برگشت لیگ بیست و دوم و در حساس‌ترین بازی هفته مقابل سپاهان اصفهان صف‌آرایی می‌کند. آبی‌ها در دور رفت و در نخستین تجربه ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی‌شان پس از یک فصل شکست‌ناپذیری، با نتیجه ۲ بر صفر شکست خوردند و فصل بیست و دوم را با باخت آغاز کردند.
سپاهان و استقلال با ۲۷ امتیاز به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم جدول لیگ برتر قرار دارند و تیم پیروز امروز می‌تواند به رده دوم صعود کند.
آبی‌ها در صورت باخت در اصفهان و پیروزی صدرنشین لیگ، با ۸ امتیاز اختلاف تا حدود زیادی از کورس قهرمانی جا خواهند ماند و در واقع از تیم‌های مدعی فاصله می‌گیرند.
طلایی‌‌پوشان اصفهانی با ۲۱ گل، بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند و شهریار مغانلو، مهاجم این تیم، این روزها در نوک حمله تیم نمایش خوبی دارد و گل‌های تاثیرگذاری به ثمر رسانده است. از سویی دیدار امروز مصاف بین مربیان پرتغالی است. خوزه مورایس، سرمربی سپاهان که تجربه بردن آبی‌ها را دارد، قصد دارد در این مسابقه هم تیم میهمان را با شکست بدرقه کند و مچ ساپینتو را برای بار دوم بخواباند.
استقلالی‌ها در این دیدار سیدحسین حسینی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارند. توفیق اجباری برای سنگربانی که روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و مصدومیت تنها دلیل نیمکت‌نشینی او شده است. اگر علیرضا رضایی، دروازه‌بان جوان آبی‌ها بتواند در این دیدار حساس و مهم موفق ظاهر شود، می‌تواند ساپینتو را مجاب کند در ادامه لیگ به او اعتماد کند و گلر شماره یک را به نیمکت میخکوب کند.
غیر از حسینی، محمدحسین مرادمند و عارف غلامی، مدافعان تیم هم به این دیدار نخواهند رسید تا مرد پرتغالی باز هم از ترکیب نه‌چندان موفق «داوید سیلوا - سیاوش یزدانی» استفاده کند.
از سویی ساپینتو روز دوشنبه طی جلسه‌ای که با علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل استقلال داشت، سرانجام لیست ورود و خروج  را تحویل مدیرعامل داد تا پس از باز شدن پنجره نقل و انتقالات، به فکر ترمیم و تقویت تیمش باشد.
باید دید آبی‌ها در دیدار امروز چه نتیجه‌ای کسب خواهند کرد؛ آیا ساپینتو بحران ایجاد شده طی یک ماه اخیر را به دست فراموشی می‌سپارد یا بازی ضعیف و بی‌برنامه به حواشی بیشتر تیمش دامن می‌زند؟
* لیست خرید استقلال شامل چه بازیکنانی است؟
سرمربی پرتغالی استقلال سرانجام لیست خرید در نقل و انتقالات زمستانی را تحویل مدیرعامل تیم داد تا پس از باز شدن پنجره نقل و انتقالات این بازیکنان در صورت مثبت بودن مذاکرات به جمع آبی‌ها بپیوندند.
در لیست ساپینتو یک هافبک هجومی (ریکاردو آلوز از تراکتور)، یک مهاجم خارجی که در لیگ ایران فعالیت می‌کند، یک لژیونر در پست وینگر و یک بازیکن چند پسته حضور دارند. البته همه این بازیکنان جزو ستاره تیم‌های‌شان هستند و احتمال حضور آنها در استقلال خیلی کم است، مگر علی فتح‌الله‌زاده بتواند از تجربه خود استفاده کند و هر طور شده این بازیکنان را به خدمت بگیرد.
از طرفی ساپینتو عزیزبک آمانوف، هافبک مغضوب خود را در لیست خروجی قرار داده و به سجاد شهباززاده، مهاجم تیم هم برای فسخ با استقلال اختیار تام داده است.

Page Generated in 0/0131 sec