printlogo


کد خبر: 259132تاریخ: 1401/10/29 00:00
اروپا در مسیر بدعت خطرناک؟

بدعت‌گذاری خطرناک  و مداخله‌جویانه دیروز نهاد تقنینی اتحادیه اروپایی که بر مبنای آن متمم پیشنهادی قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به تروریسم را به نشست تصمیم‌گیری امروز شورای اروپا فرستاد، می‌تواند به منزله تیشه زدن بروکسل به ریشه منافع خودش باشد.
دیروز کارزار خصمانه ضدایرانی که مشخصا از لندن و واشنگتن به عنوان سردمداران ناتو برای تخریب کامل روابط تهران- بروکسل خط می‌گیرد، به صحن پارلمان اروپا در استراسبورگ رسید. نخستین‌بار که در اروپا از یک طرح رسمی در این مورد پرده‌برداری شد، اوایل ماه جاری میلادی (ژانویه) توسط دولت محافظه‌کار انگلیس بود. ابهام اینجاست که چطور این طرح با همه پیچیدگی‌های حقوقی‌اش که بارها توسط رهبران اروپایی به آن اشاره شده، این قدر زود از زونکن هیات‌رئیسه پارلمان اتحادیه‌ای سر در می‌آورد که بریتانیا دیگر عضو آن نیست؟
برای نخستین‌بار است که  موضوع قرار دادن ارگان نظامی رسمی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل در فهرست موسوم به تروریستی اروپا مورد بحث قرار می‌گیرد. این اقدام در واقع دنباله‌روی کورکورانه اتحادیه اروپایی از سیاست ترامپی کاخ سفید است که سال 2017 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با یک دستور اجرایی- البته بدون رجوع به رای مجلسین کنگره - در فهرست مشابه آمریکایی قرار داد. 
در هر حال در رای‌گیری دیروز مقر استراسبورگ، ۵۹۸ نماینده پارلمان اروپا به فوریت حداکثری مطرح‌شده این پرونده در نشست تصمیم‌گیری امروز کمیسیون اروپا رای مثبت دادند، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ تن  رای ممتنع. بدین ترتیب در نشست پنجشنبه (امروز 19 ژانویه) شورای اروپا (در همان استراسبورگ) این پیشنهاد به رای نمایندگان 27 کشور عضو گذاشته خواهد شد که  همه کشورهای اروپایی جز بلاروس، قزاقستان و واتیکان را در بر می‌گیرد.
به طور معمول مصوبات شورای اروپا با رای حداقل ۱۵ کشور به طوری که دست‌کم ۶۵ درصد جمعیت اروپا را نمایندگی ‌کنند، تصویب می‌شود اما در موارد حساس نظیر موضوعات سیاست خارجی، این شورا بر اساس اجماع تمام اعضا تصمیم‌گیری می‌کند.
بر اساس توئیت یکی از اعضای پارلمان اروپا، در این مصوبه خواسته شده تحریم‌ها علیه مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برداشته نشود و همچنین برای اقدامات محدودکننده علیه آن درخواست شده است. 
طبق این متن، از شورای اروپا خواسته شده سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپایی) قرار گیرند.
از برخی منابع شنیده می‌شود ظاهرا شورای اروپا قرار است امروز بر اساس متمم پیشنهادی ارسالی مزبور از سوی پارلمان اروپا به طور نامشخصی آن را به تصمیم‌گیری درباره آینده برجام نیز تعمیم دهد! 
اقدام ضدایرانی اتحادیه اروپایی بی‌شک دنباله‌روی از سیاست ترامپ است که برای نخستین‌بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریسم قرار داد. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عواقب چنین اقدامی هشدار داده‌اند. نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 با اشاره به این نکته که باید دلیل تلاش‌های پارلمان اروپا برای تحریم سپاه در مقطع فعلی ریشه‌یابی شود، هشدار داد امکان دارد اتحادیه اروپایی متقابلا توسط نمایندگان مردم ایران در فهرست تروریستی قرار گیرد. به گفته حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، اتحادیه اروپایی جا پای ترامپ گذاشته است و با این اقدام منافع خود را به خطر می‌اندازد.
اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان اینکه بحث تحریم سپاه از سوی اتحادیه اروپایی به خاطر شکست‌هایی است که آنها از ملت ایران متحمل شده‌اند، به آنها هشدار داد: «اروپایی‌ها باید بدانند تحریم سپاه هزینه‌های سنگینی را برای آنها به دنبال خواهد داشت».

Page Generated in 0/0076 sec