printlogo


کد خبر: 259137تاریخ: 1401/10/29 00:00
زمین لرزه 5,4 ریشتری خوی در آذربایجان‌غربی 121 مصدوم داشت و به واحد‌های مسکونی 15 روستا آسیب رساند
خسارت زلزله به 500 خانه
* هلال‌احمر آذربایجان غربی به حالت آماده‌باش درآمد

زلزله 5,4 ریشتری شهرستان خوی که روز گذشته اتفاق افتاد خوشبختانه خسارت جانی به دنبال نداشت اما به 500 واحد مسکونی خسارت وارد کرد و 121 نفر نیز در پی این زمین‌لرزه مصدوم شدند. بنا بر این گزارش ۲ زمین‌لرزه طی ۲ روز گذشته استان‌های مازندران و آذربایجان غربی را لرزاند اما این زلزله‌ها خوشبختانه خسارت جانی نداشت. زمین‌لرزه نخست ساعت ۲۱:۱۳ سه‌شنبه‌ (۲۷ دی) به بزرگی 4.2 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)، در عمق ۲۴ کیلومتری زمین در ۹ کیلومتری ساری، به وقوع پیوست و شدت آن در بیشتر نقاط استان به طور کامل احساس شد اما خوشبختانه خسارتی در پی نداشت. پس از آن، ظهر دیروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵,۴ ریشتر شهرستان خوی در آذربایجان غربی را لرزاند و موجب بروز خسارات مالی به ۱۵ روستا و مصدومیت بیش از 120 نفر شد. بر اساس اعلام مسؤولان مدیریت بحران استان این زمین‌لرزه خوشبختانه تاکنون خسارت جانی در پی نداشته و مصدومیت‌ها اغلب ناشی از فرار بوده است. مکان دقیق این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی 44.58 درجه و عرض جغرافیایی 38.58 و عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است. بر اساس اعلام سایت مرکز لرزه‌نگاری کشور تاکنون ۷ زمین‌لرزه به بزرگی بین 2.8 تا 5.4 ریشتر در این منطقه ثبت شده است. بر اساس داده‌های مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی، به دنبال زلزله 5.4 ریشتری در شهرستان خوی کلیه ارتباطات تلفن ثابت در منطقه تحت‌الشعاع این زمین‌لرزه در حالت عادی و پایدار است و مراکز پاسخگوی مشترکین آماده پاسخ به سوالات مشترکان در آذربایجان‌ غربی هستند. این زمین‌لرزه دیروز در حالی اتفاق افتاد که ۱۳ مهرماه  امسال نیز زمین‌لرزه‌ای با قدرت 5.4 ریشتر در خوی اتفاق افتاد و خسارت کلی به هزار و ۱۰۰ واحد و خسارت جزئی به بیش از ۴ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی وارد کرد. 
* خسارت به 500 منزل روستایی
روز گذشته درپی وقوع زلزله خوی، فرماندار این شهرستان گفت: تعداد مصدومان زمین‌لرزه 5.4 ریشتری خوی تاکنون به بیش از 120  نفر رسیده و به 500 منزل روستایی خسارت وارد شده است. ذبیح‌الله کاظمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت خسارات و مصدومان این زمین‌لرزه اظهار داشت: اغلب مصدومان زلزله افرادی هستند که به علت ترس و اضطراب ناشی از زلزله در حال فرار دچار مصدومیت شده‌اند که در بیمارستان قمربنی‌هاشم علیه‌السلام خوی در حال درمان هستند. وی گفت: همچنین بر اساس برآورد اولیه تیم‌های ارزیاب از ۱۵روستا  به  500 منزل مسکونی خسارت وارد شده است. بر اساس گزارشات اولیه، زلزله به برخی منازل شهری و روستایی در خوی و فیرورق خسارت وارد کرده است. مدیر ستاد بحران خوی نیز گفت: پس از وقوع زمین‌لرزه در خوی بلافاصله ۱۵ تیم ارزیاب مدیریت بحران و ۳ تیم ارزیاب هلال‌احمر در منطقه حاضر شده‌اند. سالم خویی با بیان اینکه تاکنون خسارت جانی در زمین‌لرزه گزارش نشده است، گفت: احتمال افزایش مصدومان وجود دارد و جزئیات دقیق بعد از اعلام گزارش تیم‌های ارزیابی اعلام می‌شود. مدیر بحران خوی با اشاره به آماده‌باش کامل تیم‌های بحران، امدادی و... در خوی افزود: با توجه به تداوم پس‌لرزه‌ها از مردم تقاضا می‌شود خونسردی خود را حفظ کرده و نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند. خویی با بیان اینکه بیشتر مصدومان در حین خروج از منزل به صورت جزئی دچار مصدومیت شده‌اند، افزود: مداوای مصدومان زمین‌لرزه در حال انجام است.
* هلال‌احمر آذربایجان غربی به حالت آماده‌باش درآمد
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی گفت: در پی وقوع زمین‌لرزه در شهرستان خوی، هلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش کامل درآمد. حمید محبوبی اظهار کرد: در پی این حادثه طبیعی ۳ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند و تمام پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش درآمدند. وی افزود: هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارات احتمالی این حادثه در دست نیست اما بر اساس گزارش‌های اولیه ۴ روستا خسارت شدید دیده‌اند و به محض دریافت گزارش‌های اولیه ارزیابان، اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد. در همین باره دیروز مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد: از ساعت ۱۱ صبح امروز تاکنون(لحظه مخابره خبر) ۴ زمین‌لرزه به بزرگی 3.6 و 5.4 و 2.8 و نیز 2.9 در شهرستان خوی گزارش شده است.
* جزئیات زمین‌لرزه در مازندران
شامگاه سه‌شنبه زلزله‌ای با قدرت ریشتر 4.2 مازندران را لرزاند. مدیر مرکز کنترل هماهنگی عملیات اضطراری هلال‌احمر مازندران با اشاره به جزئیات زمین‌لرزه در این استان گفت: نیروهای هلال‌احمر به حالت آماده‌باش درآمدند. حسین درخشان درباره وقوع زمین‌لرزه در مازندران اظهار داشت: زلزله 4.2 ریشتری ساعت ۲۱:۱۳ دقیقه، عمق ۲۳ کیلومتری زمین در استان مازندران، حوالی ساری را لرزاند. وی افزود: در پی این حادثه ۲ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند و تمام پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش درآمدند. همچنین مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: زمین‌لرزه ۴,۲ ریشتری هیچ‌گونه آسیبی به شبکه‌های برق استان وارد نکرده است. سیدکاظم حسینی در گفت‌وگو با مهر از شرایط عادی و کاملا پایدار شبکه توزیع برق در استان مازندران بعد از زلزله سه‌شنبه خبر داد و گفت: این زلزله در بیشتر شهرهای مازندران احساس شد که خوشبختانه هیچ گونه آسیبی به شبکه‌های برق وارد نشده و شرایط نرمال است. وی اضافه کرد: تاکنون خسارتی ناشی از زلزله در این منطقه گزارش نشده است.
* تأکید وزیر کشور بر رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان خوی
وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، ضمن دریافت گزارش اولیه از زلزله شهرستان خوی، خواستار رسیدگی فوری به هموطنان زلزله‌زده شد. احمد وحیدی در تماس با محمدصادق معتمدیان گزارشی از ارزیابی‌های نخستین و اقدامات انجام شده را دریافت کرد. وی بر بسیج امکانات استانی و هماهنگی فوری با دستگاه‌های امدادرسان برای یاری رساندن به مردم شریف مناطق زلزله‌زده تاکید کرد و خواستار تداوم تماس استاندار با وی برای رسیدگی سریع به حادثه‌دیدگان و ارسال کمک‌های لازم شد. وزیر کشور افزود: همه ظرفیت‌های لازم برای امدادرسانی به مردم حادثه دیده به کار گرفته خواهد شد.
* دستور رئیس هلال‌احمر برای رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان خوی
رئیس هلال‌احمر نیز گفت: به محض وقوع زلزله تمام تجهیزات و امکانات برای امدادرسانی از انبارها بارگیری و به همراه تیم‌های عملیاتی به مناطق حادثه‌دیده ارسال شد. در پی وقوع زلزله 5.4 ریشتری دیروز در شهرستان خوی، رئیس جمعیت هلال‌احمر به مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان غربی دستور داد با توجه به برودت هوا در منطقه حادثه‌دیده، از همه امکانات هلال‌احمر برای امدادرسانی سریع به زلزله‌زدگان استفاده کند. پیرحسین کولیوند دستور رسیدگی فوری و استفاده از همه امکانات این جمعیت برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان را صادر کرد و افزود: تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری ۲۰۰ خانوار زلزله‌زده در حال انجام است.
بنا به این گزارش، طبق گزارش اولیه ارزیابان، ۵۰۰ واحد مسکونی در زلزله امروز خوی خسارت دیده‌اند و تعداد مصدومان به ۱۲۱ نفر رسید. مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: طبق گزارش اولیه ارزیابان، ۵۰۰ واحد مسکونی در ۱۵ روستا در زلزله خوی خسارت دیده‌اند. امیرعباس جعفری افزود: بررسی ارزیابان همچنان در منطقه زلزله‌زده ادامه دارد. شرکت ملی گاز اعلام کرد پایداری کامل در خطوط انتقال گاز و سایر تاسیسات گازرسانی در مناطق زلزله‌زده خوی وجود دارد.

Page Generated in 0/0119 sec