printlogo


کد خبر: 259155تاریخ: 1401/11/1 00:00
دور دنیا

پوتین: جنگ اوکراین تکرار جنگ دوم جهانی است
رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد این کشور در عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین، به واقع در حال نبرد با چند کشور و نه یک کشور است. ولادیمیر پوتین دیروز در جمع کهنه‌سربازان این کشور اعلام کرد در نبرد بزرگ میهنی، ملیت‌های چند کشور در برابر روسیه در حال نبرد هستند. وی در این نشست که به مناسبت هشتادمین سالگرد لغو محاصره لنینگراد برگزار شد، تاکید کرد جنگ اوکراین شاهد حضور بسیاری از ملیت‌ها علیه روسیه است. پوتین با اشاره به دوران گذشته یادآور شد همیشه به همین منوال بوده است. کافی است کتاب جنگ و صلح تولستوی را بخوانید تا ببینید چگونه ملیت‌های مختلف اروپا در جنگ سال ۱۸۱۲ علیه روسیه گرد هم آمدند. به گفته رئیس‌جمهور روسیه، جنگ کنونی با اوکراین در واقع تکرار نسخه جنگ دوم جهانی در فاصله سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ است، آنجا که هیتلر تمام اروپا را به کنترل خود درآورد. پوتین همچنین یادآور شد در زمان محاصره لنینگراد جنایات زیادی از سوی نمایندگانی از تمام کشورهای اروپایی رخ داد. البته این جنایات تنها در جبهه لنینگراد اتفاق نیفتاد، بلکه در تمام جبهه‌ها رخ داد. پوتین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) بنا به درخواست جمهوری‌های دونباس برای رهانیدن آنها از ظلم رژیم کی‌یف، فرمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد. از آن زمان تاکنون، غرب و آمریکا ضمن اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو، از ارسال کمک‌های نظامی و غیرنظامی به اوکراین دریغ نکرده‌اند. با این حال، مسکو همواره تاکید کرده این کار صرفاً به طولانی شدن جنگ دامن زده و در نتیجه نهایی آن تاثیری نخواهد گذاشت. 
***
حضور ۷۵ هزار فلسطینی در مسجدالاقصی
روز جمعه ۷۵ هزار نمازگزار فلسطینی در شهر قدس اشغالی نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند. بر اساس گزارش منابع محلی، ده‌ها هزار فلسطینی با وجود تدابیر سخت‌گیرانه صهیونیست‌ها، در مقابل دروازه‌های مسجدالاقصی و ورودی‌های بخش قدیمی قدس اشغالی برای اقامه نماز جمعه تجمع کردند. اداره اوقاف اسلامی شهر قدس اشغالی اعلام کرد: حدود ۷۵ هزار نمازگزار فلسطینی از استان‌های مختلف کرانه باختری، بیت‌المقدس و مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ نماز جمعه را در مجاورت مسجدالاقصی اقامه کردند. به گفته منابع فلسطینی، نظامیان اشغالگر با استقرار در بسیاری از خیابان‌های شهر قدس اشغالی و بخش قدیم آن، در مجاورت دروازه‌های مسجدالاقصی مستقر شدند و نمازگزاران را متوقف و مدارک شناسایی آنها را بررسی و از ورود بسیاری از آنها به داخل مسجد جلوگیری کردند. این خبر در حالی است که منابع رسانه‌ای دیروز از درگیری فلسطینی‌ها با نظامیان اشغالگر در حوالی منطقه «جبل صبیح» در شهر «بیتا» در جنوب نابلس خبر دادند. در این درگیری‌ها دست کم ۲۶ فلسطینی زخمی شدند. منابع افزودند در نتیجه شلیک گاز اشک‌آور نظامیان اشغالگر به سوی شرکت‌کنندگان در مراسم کاشت درختان زیتون در جنوب الخلیل، ده‌ها غیرنظامی دچار حالت خفگی شدند. 
***
عربستان: با سوریه تعامل داریم
وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد کشورهای منطقه باید با یکدیگر جهت دستیابی به راهکار سیاسی برای جنگ سوریه که از ۱۲ سال قبل در این کشور ادامه دارد، تلاش کنند. به گزارش ایسنا، فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در داووس گفت: ما با شرکای‌مان جهت دستیابی به روشی به منظور تعامل با دولت در دمشق به نحوی که تحرکات ملموس را به سمت یک راهکار سیاسی پیش ببرد، کار می‌کنیم. بن‌فرحان عنوان داشت: این امر تلاش‌هایی را می‌طلبد. وزیر خارجه عربستان همچنین گفت: باید کشور فلسطین قبل از برقراری روابط دیپلماتیک میان ریاض و تل‌آویو تشکیل شود. وی افزود: ما همواره گفته‌ایم بر این باوریم عادی‌سازی با اسرائیل مسأله‌ای است که تا حد زیادی به نفع منطقه است. 
***
کنایه سنگین اکونومیست به اردوغان
مجله اکونومیست که از پرتیراژترین رسانه‌های انگلیس به شمار می‌رود، در شماره اخیر خود در انتقاد از حکمرانی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و پیروزی‌های مکررش در انتخابات‌های این کشور، تصویری از او در لباس تاریخی حاکمان عثمانی را با عنوان «دموکرات یا سلطان؟» منتشر کرد. این در حالی است که پیش‌تر، اردوغان تعامل با مجله اکونومیست را به خاطر انتقاد روزنامه‌نگاران آن از سیاست‌هایش در ترکیه لغو کرده بود. پایگاه خبری العین در این باره گزارش داده بود: دولت اردوغان نام ۱۶۷ روزنامه‌نگار را در لیست انتظار و بررسی خود قرار داد؛ امری که باعث می‌شود ترکیه به یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان طی سال‌های اخیر تبدیل شود. رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه از جلد مجله اکونومیست درباره رئیس‌جمهور این کشور شدیداً انتقاد کرده و آن را «تبلیغات گستاخانه» خواند. این مجله پیش‌تر هم تصویر خود از ترکیه را بر اساس جهل فکری کسل‌کننده‌ و تکراری‌اش، آن هم به طور عمدی با گفتن این جمله که «دوباره شروع کرده‌اند»، به نمایش گذاشته بود. 

Page Generated in 0/0048 sec