printlogo


کد خبر: 259159تاریخ: 1401/11/1 00:00
دور برگشت لیگ برتر با شکست استقلال مقابل سپاهان و برد پرسپولیس برابر ذوب‌آهن شروع شد
صدر کماکان قرمز

آغاز دور برگشت لیگ برتر فوتبال، به کام قرمزها شد و به ضرر آبی‌پوشان تهران. هفته شانزدهم لیگ برتر از روز پنجشنبه 29 دی آغاز شد که در مهم‌ترین بازی هفته، سپاهان موفق شد با نتیجه 2 بر یک از سد استقلال بگذرد. در روز دوم این هفته نیز پرسپولیس طی یک برد اقتصادی و سخت موفق شد از سد ذوب‌آهن بگذرد تا صدر جدول کماکان قرمز باقی بماند. 
پرسپولیس کارش را در نیم فصل دوم لیگ برتر با پیروزی برابر ذوب‌آهن شروع کرد تا جایگاهش را در صدر جدول مستحکم‌تر و فاصله‌اش را با استقلال و سپاهان بیشتر کند. این بازی که با قضاوت وحید کاظمی در ورزشگاه آزادی برگزار شد، امید عالیشاه (۶۹) برای پرسپولیس گلزنی کرد تا ۳ امتیاز حساس را به حساب تیم خود واریز کند. پرسپولیس با این برد ۳۵ امتیازی شد تا بالاتر از سپاهان (۳۰ امتیاز)، گل‌گهر (۲۸ امتیاز با یک بازی کمتر) و استقلال (۲۷ امتیاز) قرار بگیرد. پرسپولیس در نیمه نخست این بازی در غیاب بازیکنانی چون سعید صادقی (مصدوم) و مهدی ترابی (محروم) نتوانست موقعیت‌های گلزنی صد درصد ایجاد کند. این تیم هرچند در مالکیت توپ عملکرد خوبی داشت اما در نیمه اول با تکیه بر وحید امیری و محمد عمری در خط حمله نتوانست به گل برسد. ذوب‌آهن هم در این نیمه تیم دست و پا بسته‌ای نبود و در چند حمله با استفاده از فضای پشت مدافعان پرسپولیس، میزبان خود را آزار داد. بازیکنان این تیم در دقیقه ۵ با یک ضربه محکم از پشت محوطه جریمه، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان پرسپولیس را به واکنش وا داشتند که در ادامه توپ به تیرک عمودی سرخپوشان برخورد کرد. در نیمه دوم اما پرسپولیس برای رسیدن به گل، بازی هجومی‌تری را به نمایش گذاشت. شیخ دیاباته، مهاجم سرخپوشان نیز پس از هفته‌ها غیبت، دقیقه ۵۵ وارد زمین شد تا قدرت خط حمله سرخپوشان بیشتر شود. دقیقه ۶۸ سروش رفیعی در حالی که پرسپولیس پشت محوطه جریمه ذوبی‌ها صاحب ضربه کاشته شده بود به زمین رفت. رفیعی خودش پشت این ضربه قرار گرفت و ارسال او داخل محوطه جریمه، با پرش و ضربه سر امید عالیشاه به گل تبدیل شد. پرسپولیس یک بار دیگر هم از همین طریق می‌توانست به گل برسد اما این بار پاس سروش رفیعی با ضربه سر مرتضی پورعلی‌گنجی با اختلاف کم از کنار دروازه حریف به اوت رفت. شیخ دیاباته هم بعد از ورودش به زمین ۲ موقعیت خوب گلزنی به دست آورد. ابتدا شوت سنگین او توسط فرعباسی مهار شد. در ادامه در دقیقه ۸۶ دیاباته با دروازه‌بان ذوب‌آهن تک به تک شد که ضربه «چیپ» او به شکل بسیار عجیبی به اوت رفت. دیدارهای این هفته امروز با بازی هوادار - آلومینیوم و تراکتور - گل‌گهر به پایان خواهد رسید. 
* شکست استقلال در نصف جهان
دیدار جذاب تیم‌های فوتبال سپاهان و استقلال در هفته شانزدهم لیگ برتر با پیروزی زردپوشان اصفهانی در وقت‌های اضافه آن هم با گل بازیکن ملی‌پوش‌شان که در جام‌جهانی گل زده بود به پایان رسید. روز نخست هفته شانزدهم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر پنجشنبه با برگزاری ۳ دیدار پشت سر گذاشته شد که طی آن مس رفسنجان و نساجی به تساوی یک - یک رسیدند و ملوان یک بر صفر پیکان را شکست داد. در سومین و مهم‌ترین دیدار روز نخست تیم فوتبال سپاهان از ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه نقش جهان میزبان استقلال تهران بود که این دیدار با برتری ۲ بر یک تیم اصفهانی خاتمه یافت. این دیدار در شرایطی آغاز شد که استقلال بازی دور رفت را به سپاهان واگذار کرده بود و برای گرفتن انتقام آن شکست و کم کردن فاصله‌اش با صدر جدول به اصفهان رفته بود. حریف زردپوش هم با هدف تکرار پیروزی دور رفت گام در میدان گذاشت. نیمه اول این دیدار با سرعت قابل قبولی از سوی هر ۲ تیم پیگیری شد که استقلالی‌ها یک موقعیت طلایی و سپاهانی‌ها ۲ موقعیت خوب را از دست دادند. در دقیقه ۷ نخستین موقعیت جدی و خطرناک را سپاهان روی دروازه استقلال ایجاد کرد اما ضربه سر امید نورافکن به تیر افقی دروازه برخورد کرد و به زمین برگشت. سپاهانی‌ها یک بار دیگر هم تیر دروازه استقلال را به لرزه درآوردند تا توپ‌ها به جای تور به تیر برخورد کنند. اما یکی از بهترین صحنه‌های نیمه اول فرار تماشایی یامگا از میانه زمین بود که یک فرصت عالی را برای این بازیکن ایجاد کرد اما درون محوطه جریمه در زدن ضربه آخر دقت لازم را نداشت و البته خروج عالی پیام نیازمند باعث شد توپ را مهار کند و یک گل را از استقلال بگیرد. این اتفاق در دقیقه ۱۴ نیمه اول رخ داد. در ادامه هم ۲ تیم موقعیت‌های خوبی را روی دروازه‌ها ایجاد کردند اما در زدن ضربات آخر موفق نبودند تا نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان برسد. نیمه دوم جذاب و تماشایی شروع شد و ۴ دقیقه بعد از آغاز بازی سپاهانی‌ها در منطقه یک‌سوم دفاعی استقلال صاحب یک ضربه کاشته شدند که این ضربه را امید نورافکن از فاصله دور به سمت دروازه آبی‌ها شلیک کرد که علیرضا رضایی در دفع توپ دچار اشتباه شد و به جای مشت کردن توپ به بیرون، آن را به سمت دروازه زد و گل سپاهانی‌ها رقم خورد اما این گل دوام زیادی نداشت و یامگا که در این دیدار بهترین بازیکن استقلال بود، در دقیقه ۵۸ با استفاده از اشتباه مدافع سپاهان توپی را از درون محوطه جریمه و در عرض دروازه برای ارسلان مطهری ارسال کرد که این بازیکن دروازه خالی را با بغل پایی آرام باز کرد تا کار به تساوی کشیده شود و همه چیز از نو شروع شود. در ادامه ۲ تیم باز هم به روند هجومی و سرعتی خود ادامه دادند و موقعیت‌هایی را هم ایجاد کردند اما نتوانستند از آنها استفاده کنند تا اینکه در دومین دقیقه وقت‌های اضافه سیاوش یزدانی درون محوطه جریمه شهریار مغانلو را سرنگون کرد تا حسن اکرمی، داور این دیدار نقطه پنالتی را نشان دهد. این ضربه را رامین رضاییان، بازیکن سابق پرسپولیس که در جام‌جهانی به ولز گل زده بود، به گل برتری سپاهان تبدیل کرد تا زردپوشان اصفهانی ضمن تکرار پیروزی بازی رفت، ۳ امتیاز ارزشمند دیگر را به اندوخته‌های خود اضافه کنند و با ۳۰ امتیاز به یک‌قدمی پرسپولیس برسند. 
* صدای استقلال درآمد
باشگاه استقلال نسبت به اشتباهات داوری بازی با سپاهان معترض شد. باشگاه استقلال یک روز بعد از شکست مقابل سپاهان در هفته شانزدهم لیگ برتر با انتشار ۲ فیلم از برخورد بازیکنان سپاهان با بازیکنان استقلال نسبت به عملکرد داور این بازی معترض شد. در پیام منتشر شده باشگاه استقلال آمده است: «تیم استقلال به گواه کارشناسان داوری و رسانه‌ها، در نیم‌فصل اول مسابقات لیگ بیشترین ضربه را از اشتباهات داوری خورده و امتیازات بسیاری را از دست داده است و اخیرا نیز لیستی از اشتباهات داوری در نیم‌فصل اول منتشر شد که نشان داد استقلال بیش از همه تیم‌ها از ناحیه داوری لطمه دیده است. در حالی که انتظار می‌رفت این روند در نیم‌فصل دوم تغییر یابد، ظاهرا در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و روز گذشته در حالی که شهریار مغانلو به دلیل تکل خشن باید در دقیقه ۳۸ اخراج می‌شد و پنالتی مسلم برای استقلال در دقیقه ۸۰ گرفته می‌شد، این ۲ اتفاق تاثیرگذار رخ نداد. ضمن اینکه اخطار بی‌دلیل به ساپینتو در همان ابتدای بازی و چندین و چند اشتباه دیگر را اصلا به حساب نمی‌آوریم. الان سوال اینجاست: آیا اراده‌ای برای اصلاح وضعیت فعلی وجود ندارد؟ آیا فدراسیون فوتبال و کمیته داوران راه‌حلی برای بهبود وضعیت داوری دارند یا همچنان استقلال باید از اشتباهات داوران بیشترین صدمه را ببیند؟ استقلال تنها خواستار رقابت عادلانه با رقباست نه اینکه در زمین بازی با چند جبهه بجنگد».

Page Generated in 0/0055 sec