printlogo


کد خبر: 259198تاریخ: 1401/11/2 00:00
مشعل چهل‌ویکمین فستیوال مهم تئاتری کشور روشن شد
رقابت 110 اثر نمایشی در جشنواره تئاتر فجر

گروه فرهنگ و هنر: شمارش معکوس برای رسیدن به چهل‌ویکمین فستیوال تئاتری کشور سرانجام به پایان رسید و این جشنواره از روز گذشته به طور رسمی کار خود را در تالار وحدت آغاز کرد. امسال برخلاف سال‌های گذشته یک رکورد عجیب و غیرقابل ‌تصور به ثبت رسید و آن تقاضای بیش از ۲‌هزار اثر برای حضور در مهم‌ترین ماراتن حوزه هنرهای نمایشی کشور است؛ عددی که وقتی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد، تعجب بسیاری را برانگیخت. از سویی مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های جشنواره چهل‌ویکم تئاتر فجر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی در سال ۱۴۰0 فعالیت خود را از اسفند شروع و برای ۳۱ استان، جنوب کرمان و برای مناطق آزاد قشم و اروند شیوه‌نامه ارسال و برنامه‌ریزی کردیم. طبق برنامه‌ریزی از ۲۵ آبان تا ۲۵ آذر درگیر جشنواره‌های تئاتر استانی بودیم. نزدیک به ۷۲۶ اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این تعداد ۵۵۵ اثر توسط هیات‌های بازبینی پذیرفته و از اینها ۲۶۰ اثر به جشنواره‌های استانی و ۶۷ اثر به جشنواره تئاتر منطقه‌ای معرفی شدند.
حسن رونده افزود: جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر پس از ۷ سال رکود و با پیگیری‌های لازم احیا شد. در جشنواره مناطق شامل بوشهر، کرمانشاه، مازندران و فارس برنامه‌ریزی شد و از ۲۵ دی درگیر برگزاری جشنواره‌ها بودیم.
* راهیابی ۳۹ اثر از استان‌های کشور به جشنواره چهل‌ویکم
به گفته مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های جشنواره تئاتر فجر ۱۷ اثر به جشنواره چهل‌ویکم فجر معرفی شدند که با احتساب آثاری که مستقیم به جشنواره راه یافتند، در مجموع ۳۹ اثر را شامل می‌شود.
در این رابطه کورش زارعی، دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید: جایگاه اندیشه و تفکر در تئاتر بسیار والاست. اجرای زنده تاثیر مستقیمی به لحاظ اندیشه و حس و عاطفه روی مخاطب می‌گذارد و همین مورد است که آن را بسیار متمایز می‌کند. جشنواره از 25 دی با بخش رادیو تئاتر آغاز شد. هر سال همزمان با آثار صحنه‌ای، این بخش نیز برگزار می‌شد و متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، لذا ما آن را زودتر برگزار کردیم تا این آثار رادیویی جذاب، در میان آثار متنوع صحنه‌ای گم نشود. دیروز افتتاحیه جشنواره تئاتر با اختتامیه بخش مسابقه رادیوتئاتر، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش همزمان برگزار شد. ما ۳۵ اثر نمایشی در بخش مسابقه بزرگ ایران، ۲۳ اثر در بخش مسابقه بین‌الملل، ۳۵ اثر خیابانی و ۱۳ اثر در بخش رادیوتئاتر داریم که جمعا قریب ۱۱۰ اثر نمایشی در این جشنواره اجرا شده و با هم به رقابت می‌پردازند.
وی ادامه داد: خوشبختانه جشنواره امسال از لحاظ محتوایی از ویترین خوب و متنوعی برخوردار است و همواره سعی بر این بوده هم در فرم و هم در محتوا، چه در کارهای خارجی و چه آثار هنرمندان ایرانی، تنوع رعایت شود.
زارعی یادآور شد: «گیشه ۷» محل ثبت‌نام مردم است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت و انتخاب سانس مورد نظر خود، نسبت به خرید بلیت اقدام کنند. مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تالار حافظ، تالار مولوی و به نوعی همه سالن‌های دولتی، میزبان برگزاری تئاترهای جشنواره خواهند بود.
* وزیر فرهنگ: جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر فرصتی طلایی برای تعامل با جهان است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر نوشت: «حضور چشمگیر هنرمندان باورمند به ذات تئاتر در این جشنواره از کشورهای مختلف مغتنم است».
در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «راز زنده ماندن و پویایی هنر تئاتر در بازنمایی «زندگی» است. در دایره نگاه اسلام ناب محمدی(ص)، هنر عبارت است از تکمیل و تکامل و تعالی هر آنچه قابلیت تجلی دارد و نزدیک کردن انسان‌ها به تقوا و خداوند متعال. خدایی که «زیبا» است و «زیبایی» را دوست دارد. هنر در این گیتی، دنیا را صاف و روشن می‌کند و «جان» را یاری می‌دهد تا از کثرت و آشفتگی‌ها قطع علاقه کند و به سوی وحدت نامتناهی رو آورد.
تئاتر، مجموعه‌ بی‌کرانه تصویرها در توازی با حرکت پایدار ماده، در جهان، همواره دستخوش تغییر و تحول است، چون هستی ایستا و ثابت نیست. ماهیت هستی تئاتر همواره پویاست. جهان تئاتر دنیای تصاویر منجمد و فن و تکنیک منفعل و معامله‌گری و خودنمایی نیست، بلکه دنیای تصاویر و تفکر و پرسشگری در حال صیرورت و «شدن» است. این «شدن»، سوار بر موج‌های کاذب اهریمن‌ساخته، برای بهتر دیده شدن نیست، بلکه «قربانی» شدن در مسلخ عشق است. فنا شدن در فضای اهورایی است. خودکاوی و خودیابی و خداجویی است.
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، مانند ذات همیشگی تئاتر، فرصتی طلایی برای تعامل با جهان است. گیتی تئاتر بر بنیان «دیالوگ» و «اندیشه» بنا نهاده شده است.
حضور چشمگیر هنرمندان باورمند به ذات تئاتر در این جشنواره از کشورهای مختلف مغتنم است. به سهم خود از خانواده بزرگ تئاتر که در این شرایط گرد نور خداوندی جمع شده‌اند و صحنه سیمین تئاتر را رونق بخشیدند، قدردانی می‌کنم و ایمان دارم که این «حضور» در حافظه تاریخ، ماندگار خواهد شد و اجر همه دست‌‌اندرکاران این رویداد بزرگ با حضرت احدیت است که کریم و رحیم و بخشنده و بخشایشگر مهربان و دوستدار زیبایی است. پایدار بمانید تا همیشه».
* تمدید سامانه دریافت بلیت نمایش‌های تئاتر فجر؛ ویژه خبرنگاران
حضور چمشگیر رسانه‌ها در این فستیوال مهم تئاتری نیز از نکات مهمی بوده که نباید از آن غافل شد. در این رابطه سامانه دریافت بلیت نمایش‌های تئاتر فجر ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه تا امروز تمدید شد.
خبرنگاران و اصحاب رسانه که کارت خبرنگاری ویژه جشنواره چهل‌ویکم تئاتر فجر را دریافت کرده‌اند می‌توانند امروز (یکشنبه ۲ بهمن) با مراجعه به سامانه فروش بلیت جشنواره در «گیشه7» به نشانی https://gisheh7.ir/tfestival برای دریافت بلیت اقدام کنند.
***
چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز شد
چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عصر شنبه یکم بهمن مراسم افتتاحیه خود را با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره و تعدادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری در تالار وحدت آغاز کرد.
معرفی برگزیدگان بخش رادیوتئاتر
مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر همزمان با اختتاحیه بخش رادیو تئاتر این جشنواره بود. بر این اساس برگزیدگان بخش رادیوتئاتر به شرح ذیل معرفی شدند:
برگزیده افکت: سعید نعمتیان برای «همه دختران من» از ساری
برگزیده صدابرداری: مجید آیینه برای «همه دختران من» از ساری
برگزیده تهیه‌کنندگی: مهدی قاسم‌زاده برای «همه دختران من» از ساری
برگزیده نمایشنامه‌نویسی: وفا مصطفی‌پور کیاسری برای «همه دختران من» از ساری
برگزیده کارگردانی: رحمان قدمی برای «همه دختران من» از ساری
برگزیده بازیگری مرد: امجد جلالی و محمد طاهری برای «پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر» از اهواز
برگزیده بازیگری زن: نیلوفر هوشمند برای «زیبا» از تهران
در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر، یادبود زنده‌یاد علی سلیمانی برگزار و با حضور معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل هنرهای نمایشی و تاجبخش فناییان از خانواده زنده‌یاد علی سلیمانی تجلیل شد.
در بخش پایانی مراسم داوران بخش بین‌الملل، صحنه‌ای و خیابانی معرفی شدند. گفتنی است بر این اساس جیوونگ وو سون از کره‌جنوبی، ایوانا ووجیچ کومیناج از صربستان، احمد حسن موسی از عراق و مهدی حامدسقایان از ایران داوران بخش مسابقه بین‌الملل، ادنا زینلیان، نصرالله قادری، فرهاد قائمیان، ایوب آقاخانی و حکمت داوود (عراق) داوران بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای ایران و مسلم قاسمی، بهمن صادق‌حسنی، ابوالفضل همراه، حمید ابراهیمی و پژمان شاهوردی نیز داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را تشکیل می‌دهند.

Page Generated in 0/0059 sec