printlogo


کد خبر: 259207تاریخ: 1401/11/2 00:00
دور دنیا

بورل: روسیه تا آخرین نفس می‌جنگد
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت غرب باید به ارسال سلاح به کی‌یف ادامه دهد و به کسانی که فکر می‌کنند روسیه شکست خورده یا ضعیف عمل می‌کند، هشدار داد مسکو سابقه پیروزی در جنگ‌های طولانی را دارد. به گزارش راشا تودی، «جوزپ بورل» در سخنرانی روز جمعه خود در مادرید گفت «روسیه کشور بزرگی است، ملت بزرگی که عادت دارد تا آخر بجنگد و سپس بهبود یابد» و در ادامه به حمله ۱۸۱۲ توسط ناپلئون بناپارت، امپراتوری فرانسه و حمله ۱۹۴۱ توسط آدولف هیتلر آلمان به عنوان نمونه‌های تاریخی این اشاره کرد. 
بورل افزود: «بیهوده است فکر کنیم روسیه در جنگ شکست خورده یا ارتش این کشور ناتوان است». او مدعی شد فعلا مسکو «در جنگ شکست خورده اما هنوز قدرت زیادی دارد و می‌تواند به این جنگ ادامه دهد». به همین دلیل، او گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که به تجهیز اوکراین به ابزارهای مادی و نظامی لازم برای جنگی که باید انجام شود، ادامه دهیم». او این را نه‌تنها یک «جنگ تدافعی» توصیف کرد، بلکه گفت این کار به اوکراین اجازه می‌دهد «ابتکار عمل را در دست بگیرد و جبهه‌ها را فتح کند و از آغاز یک حمله جدید، بسیار قدرتمند و خونین روسیه در چند ماه جلوگیری کند». بر اساس برآوردهای روسیه، ایالات‌متحده و متحدانش در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات، مهمات و تدارکات برای ارتش اوکراین ارسال کردند. به‌رغم این تلاش بی‌سابقه، بورل روز جمعه همچنان اصرار داشت غرب طرف مناقشه نیست و اتحادیه اروپایی هر کاری که می‌توانست برای جلوگیری از آن انجام داد. رهبران سابق آلمان و فرانسه اما علناً اعتراف کردند که توافقات مینسک با میانجیگری اروپا ترفندی برای خرید زمان به نفع اوکراین به‌منظور آماده شدن برای جنگ بوده است. بورل در سالن تئاتر اصلی مادرید سخنرانی کرد، جایی که جایزه انجمن اقتصاد جدید ۲۰۲۲ به او اهدا شد. یکی از مجریان، خاویر سولانا، سلف بورل در پست اتحادیه اروپا و دبیرکل ناتو در سال ۱۹۹۹ بود، زمانی که این بلوک تحت رهبری ایالات‌متحده جنگی را علیه یوگسلاوی سابق آغاز کرد. 
***
کشته شدن نظامی سابق آمریکا در اوکراین
نیروی دریای آمریکا تایید کرد یکی از اعضای نیروهای ویژه‌اش در شرق اوکراین کشته شده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری راشا تودی، یکی از مقامات نیروی دریایی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: دنیل سوئیفت، اپراتور جنگ ویژه نیروی دریایی آمریکا ۱۸ ژانویه سال جاری میلادی بر اثر جراحت‌هایی که در درگیری با نیروهای روس متحمل شده بود، جان باخت. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بدون اشاره به نام سوئیفت اعلام کرد: ما می‌توانیم مرگ اخیر یک شهروند آمریکایی را که در اوکراین مبارزه می‌کرد، تایید کنیم. ما با خانواده‌اش در تماس هستیم و تمامی کمک‌های کنسولی ممکن را ارائه می‌دهیم. به دلیل احترام به حریم خصوصی این خانواده در این دوران سخت، از ارائه اطلاعات بیشتر معذوریم. بر اساس گزارش مجله تایمز، سابقه خدمت سوئیفت نشان می‌دهد این تفنگدار دریایی ساکن اورگان در سال ۲۰۰۵ میلادی داوطلب خدمت سربازی شد و به خاطر شرکت در جنگ‌های عراق و افغانستان مدال‌هایی دریافت کرده بود. نام وی در مارس ۲۰۱۹ میلادی به عنوان غایب بدون مرخصی ثبت شد. دست‌کم 8 تبعه آمریکایی طی سال گذشته در جنگ اوکراین کشته شدند. آمریکا، انگلیس و دیگر نیروهای ویژه ناتو از پیش از تشدید درگیری‌های در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی در اوکراین فعالیت داشتند. رسانه‌های فرانسوی آوریل ۲۰۲۲ میلادی درباره حضور اپراتورهای ویژه انگلیس و آمریکایی شهادت دادند. این موضوع دسامبر سال گذشته نیز توسط ژنرال رابرت ماگووان، کماندوی سابق تفنگداران دریایی سلطنتی تایید شد. این در حالی است که واشنگتن همچنان تاکید دارد آمریکا یکی از طرفین جنگ اوکراین نیست، گرچه میلیاردها دلار کمک مالی و تجهیزات نظامی برای اوکراین فراهم کرده و علنا متعهد به حمایت از کی‌یف تا زمان پیروزی بر روسیه شده است. 
***
پوتین برنامه‌ای برای دیدار با گروسی ندارد
سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد رئیس‌جمهوری روسیه برنامه‌ای فوری برای دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف در پاسخ به سوالی درباره زمان دیدار ولادیمیر پوتین و رافائل گروسی اظهار داشت: در حال حاضر رئیس‌جمهور هیچ برنامه‌ای برای تماس‌های خود در این زمینه ندارد. هم دیپلمات‌ها و هم شرکت ملی هسته‌ای روسیه (روس‌اتم) و دیگر آژانس‌های مرتبط به تعامل و ارتباط خود با گروسی ادامه می‌دهند. صبح دیروز رافائل گروسی گفته بود در روزها و هفته‌های آینده به رایزنی‌های فشرده خود با روسیه و اوکراین درباره حفاظت فیزیکی و هسته‌ای از نیروگاه هسته‌ای «زاپوروژی» اوکراین ادامه خواهد داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز جمعه (30 دی‌ماه) اعلام کرد وضعیت نیروگاه‌‌های هسته‌ای «خملنیتسکی» و دیگر نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را که کارشناسان آژانس پیش‌تر در آنجا مستقر شده‌اند، رصد خواهد کرد. 
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه ماه دسامبر گفته بود که کی‌یف به دنبال ایجاد خطر یک فاجعه اتمی با ادامه گلوله‌باران عمدی نیروگاه «زاپوروژی» است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بارها بر ضرورت ایجاد منطقه امن در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای اوکراین تاکید کرده است. نیروگاه هسته‌ای زاپوروژی که در ساحل سمت چپ رودخانه دنیپر قرار دارد، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از نظر تعداد واحد و خروجی است. این منطقه در حال حاضر تحت کنترل نیروهای روسیه قرار دارد. روسیه و اوکراین یکدیگر را مسؤول گلوله‌باران این نیروگاه می‌دانند. 

Page Generated in 0/0054 sec