printlogo


کد خبر: 259223تاریخ: 1401/11/2 00:00
زمین‌لرزه آذربایجان غربی به 2100 واحد مسکونی خسارت وارد کرده است؛ خوی در شرایط سخت برودت هوا
ضرورت اسکان زلزله‌زدگان خوی در کانکس
امدادرسانی به ۱۷ هزار نفر و برپایی ۷ اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده توسط هلال احمر

وقوع زمین‌لرزه ٥.٤ ریشتری چهارشنبه گذشته در خوی اگرچه خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما به بیش از 500 خانه 20 تا 80 درصد خسارت وارد کرد و حدود 200 نفر نیز مصدوم شدند؛ زلزله‌ای که در فصل زمستان اتفاق افتاد و اکنون خیلی از زلزله‌زدگان در هوای سرد در چادرها اسکان داده شده‌اند. البته هلال‌احمر بخوبی توانسته است نیازهای آنها را برطرف کند؛ اما استانداری آذربایجان غربی اعلام کرده اگرچه بین زلزله‌زدگان شهرستان خوی ‌بیش از ۳۶۰۰ دستگاه چادر توزیع شده است اما به علت سرمای شدید هوای منطقه و نبود سیستم گرمایشی، مردم همچنان در تنگنا هستند. در همین ارتباط عادل نجف‌زاده، نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در بازدید محمدحسن نامی، رئیس ستاد بحران مدیریت کشور از مناطق زلزله‌زده خوی تاکید دارد که باید هر چه سریع‌تر کانکس به منطقه ارسال شود. وی همچنین گفت حتی خانه‌های تازه‌ساز روستاها هم در این زلزله تخریب شده‌اند. 
* احتمال افزایش کمک‌ بلاعوض دولت به زلزله‌زدگان خوی
رئیس سازمان مدیریت بحران از احتمال افزایش میزان کمک بلاعوض و وام کم‌بهره به زلزله‌زدگان اخیر در خوی خبر داد. محمد حسن نامی روز پنجشنبه با حضور در مناطق زلزله‌زده بخش فیرورق شهرستان خوی‌ از تخریب ۲۰ تا ۸۰ درصدی ۵۰۰ خانه در این مناطق خبر داد و اظهار داشت: درصدد افزایش وام ۲۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون و کمک بلاعوض ۵۰ میلیونی به ۸۰ میلیون تومان به افرادی هستیم که در این زلزله منازلشان تخریب شده است. 
وی افزود: ۱۲۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند که تنها ۲۴ نفر نیاز به بستری در بیمارستان داشتند. نامی با اشاره به وقوع زلزله‌های متعدد در برخی مناطق کشور گفت: دولت برای نوسازی و مقاوم‌سازی این مناطق طرح دارد و رئیس‌جمهور همواره بر این موضوع تاکید کرده که باید در ساخت‌وساز توجه جدی به بحث مقاوم‌سازی شود. وی افزود: آمار وقوع زلزله‌ها در سال‌های گذشته نشان از این امر دارد که فلات ایران تحت فشار است؛ از یک سو تحت فشار صفحه شبه‌جزیره حجاز و از سوی دیگر صفحه اوراسیا. بنابراین ما همواره شاهد وقوع زلزله در مناطقی از ایران هستیم. دولت وظیفه دارد در این راستا از جان و مال مردم حفاظت کند. 
* امدادرسانی به ۱۷ هزار نفر
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از برپایی 7 اردوگاه اسکان اضطراری در زلزله خوی خبر داد. بابک محمودی با اشاره به آخرین اقدامات سازمان امداد و نجات در زمین‌لرزه ٥.٤ ریشتری روز چهارشنبه خوی تا اول بهمن‌ گفت: به ۵۰ منطقه، شامل یک شهر و ۴۹ روستا امدادرسانی شد. وی با اشاره به اینکه به ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر امدادرسانی شد و اسکان اضطرای پیدا کردند، ادامه داد: ۲۵۲ نفر نیز از به دلیل ترس و فرار از زلزله دچار مصدومیت شدند. وی با اشاره به اینکه ۳۰ تیم عملیاتی شامل ۱۹۶ نفر در عملیات شرکت کردند، افزود: 7 اردوگاه برای افراد زلزله‌زده ایجاد و ۲۳۹ دستگاه چادر احداث شد. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، محمودی افزود: ٣٥٤٠ دستگاه چادر، ۲۵۲۸ بسته غذایی، ۲۲۳۲ تخته پتو، ۴۹۵ شعله والور، ۴۶۱ شعله بخاری برقی و ۶۶۶ تخته موکت بین افراد زلزله‌زده توزیع شد. 
* 2100 واحد مسکونی از زمین‌لرزه خوی خسارت دیده‌اند
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی با اشاره به نتیجه ارزیابی‌های صورت گرفته در خصوص میزان خسارت‌های زلزله5.4 ریشتری منطقه فیرورق خوی گفت: طبق بررسی‌ها 2 هزار و 93 واحد مسکونی از این زلزه خسارت دیده‌اند.
جعفر برزگر افزود: از این تعداد یک هزار و 955واحد مسکونی با خسارات زیر 50 درصد نیازمند تعمیر و 138 واحد مسکونی با خسارات بالای 50 درصد نیازمند احداث هستند.

Page Generated in 0/0050 sec