printlogo


کد خبر: 259258تاریخ: 1401/11/3 00:00
دور دنیا

نتانیاهو کوتاه آمد
رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز از برکناری «آریه درعی» وزیر داخلی و بهداشت کابینه «بنیامین نتانیاهو» خبر دادند. بر اساس این گزارش، نتانیاهو دیروز ناگزیر شد در پی رأی دیوان عالی به عدم کفایت درعی برای حضور در کابینه به دلیل پرونده‌های فساد و کلاهبرداری، وی را برکنار کند. وی در نامه برکناری درعی نوشت: «با اندوه فراوان و با احساسی بسیار دشوار، تصمیم گرفتم شما را از دولت برکنار کنم». دادگاه عالی رژیم صهیونیستی (دیوان عالی) چهارشنبه هفته پیش (۲۸ دی) با رأی اکثریت ۹ قاضی از بین ۱۰ قاضی به عدم صلاحیت «آریه درعی» رهبر حزب افراطی ارتدکس «شاس» به دلیل محکومیت جزایی رأی داد. از آنجا که کابینه‌های رژیم صهیونیستی بر اساس ائتلاف میان احزاب در کنست تشکیل می‌شود، حزب «شاس» تهدید کرده است اگر نتانیاهو به دستور دادگاه عالی عمل و درعی را برکنار کند، این حزب از کابینه خارج خواهد شد. «حزب شاس» ۱۱ کرسی در پارلمان دارد و اگر بخواهد از کابینه و ائتلاف حاکم خارج شود، نتانیاهو اکثریت پارلمانی که اکنون ۶۴ کرسی از میان ۱۲۰ کرسی را از آن خود دارد، از دست خواهد داد و در آن صورت کابینه فرو می‌پاشد و باید دوباره انتخابات برگزار شود. اما شب گذشته نتانیاهو به منظور منصرف کردن سران حزب شاس از تصمیم‌شان مبنی بر خروج این حزب از کابینه ائتلافی و انحلال کنست به منزل آریه درعی رفت. هنوز جزئیاتی از این رایزنی‌های او منتشر نشده است. 
***
دست داشتن برخی دولت‌های عربی در ترور شهید مغنیه
با وجود اینکه ۱۵ سال از ترور عماد مغنیه در دمشق می‌گذرد، اسرائیل تا این لحظه به صورت رسمی اعلام نکرده این عملیات را انجام داده است، اما کتابی که «یوسی مِلمان» از اصحاب رسانه و کارشناس در امور نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی چاپ کرده، از مسائل متعددی پرده برمی‌دارد که تا این لحظه اعلام نشده بود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، در این کتاب فاش می‌شود سازمان اطلاعات چند کشور از جمله کشورهای عربی در برنامه‌ریزی و جمع‌آوری اطلاعات جهت اجرایی کردن این ترور مشارکت داشتند. همچنین این کتاب عمق روابط میان اسرائیل و آمریکا در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی و هماهنگی دو طرف در چگونگی و مکانیزم اجرای ترورها در خاورمیانه را برملا می‌کند. در این کتاب تاکید شده که حرف اول و آخر با واشنگتن است. 
***
پلیس خانه بایدن را تفتیش کرد
وکیل رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد در جریان تفتیش خانه شخصی بایدن، ۶ سند محرمانه مربوط به زمان حضور بایدن در مجلس سنا، همچنین در زمان معاونت دولت اوباما کشف شده است. در ادامه پیدا شدن اسناد محرمانه مربوط به دوران معاونت «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در خارج از کاخ سفید، اکنون از کشف اسناد بیشتری خبر می‌رسد. «باب باوئر» وکیل بایدن بامداد یکشنبه خبر داد که ۶ سند محرمانه دیگر در جریان تفتیش خانه شخصی بایدن در شهر ویلمینگتون واقع در ایالت دلاوِر کشف شده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه باوئر با اشاره به بازرسی مأموران وزارت دادگستری از خانه بایدن آمده است: «برخی اسناد طبقه‌بندی‌شده و متعلقات آن مربوط به دوران حضور بایدن در مجلس سنای آمریکا است و سایر اسناد مربوط به دوران حضور او به عنوان معاون اوباما است». وی خبر داد مأموران وزارت دادگستری همچنین یادداشت‌هایی را که بایدن شخصا در زمان معاونت رئیس‌جمهور آمریکا نوشته بود، ضبط کرده‌اند. وکیل بایدن ضمن بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به وزارت دادگستری اجازه تفتیش خانه را داده بود، اظهار داشت این وزارتخانه اما خواسته بود پیش از انجام این بازرسی، خبر آن رسانه‌ای نشود. 
***
هشدار رئیس دومای روسیه درباره بروز فاجعه جهانی
«ویاچسلاو وولودین» رئیس دومای روسیه در تلگرام نوشت: اگر واشنگتن و کشورهای عضو ناتو اقدام به ارسال تسلیحات به اوکراین کنند که برای حمله به مناطق مسکونی و تلاش برای تصرف قلمروهای روسیه به کار گرفته شود، این مساله به انجام اقدامات متقابل و استفاده از تسلیحات قدرتمندتر منجر خواهد شد. وی همچنین به اعضای کنگره آمریکا و قانونگذاران پارلمان آلمان، مجمع ملی فرانسه و دیگر اعضای پارلمان‌های اروپایی تاکید کرد که مسؤولیت در قبال بشریت را بپذیرند. آمریکا اخیرا وعده داده در صورتی که اوکراین عملیاتی را برای بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه انجام دهد، از آن حمایت می‌کند. رئیس دومای روسیه ادامه داد: با توجه به تصمیمات اتخاذشده از سوی غرب، واشنگتن و بروکسل به دنبال سوق دادن جهان به یک جنگ وحشتناک هستند که با این اقدام نظامی کنونی کاملا متفاوت است. وی همچنین گفت سیاستمداران باید درک کنند چنین تصمیماتی می‌تواند به یک «تراژدی جهانی» ختم شود که با توجه به «برتری تکنولوژیکی تسلیحاتی روسیه»، کشورهای آنها نابود خواهد شد. وولودین با بیان اینکه روسیه عجله‌ای برای استفاده از سلاح اتمی در درگیری با اوکراین ندارد، مدعی شد امنیت مردم و یکپارچگی سرزمین روسیه در معرض خطر است. رئیس دومای روسیه در ادامه صحبت‌هایش گفت: استدلال‌هایی مبنی بر اینکه قدرت‌های هسته‌ای پیش‌تر از تسلیحات کشتار جمعی در درگیری‌های محلی استفاده نکرده‌اند، غیرقابل دفاع است چون این کشورها با وضعیتی مواجه نبودند که امنیت شهروندان و تمامیت ارضی کشور را تهدید کند. حدود 50 نفر از وزرای دفاع و مقام‌های ارشد از کشورهای غربی روز جمعه در نشست گروه تماس دفاع اوکراین در «رامشتاین» آلمان حضور یافتند. متحدان کی‌یف در این نشست وعده ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین را دادند. 

Page Generated in 0/0197 sec