printlogo


کد خبر: 259274تاریخ: 1401/11/3 00:00
اخبار

کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب شد
نمایندگان مردم در خانه ملت پس از استماع دیدگاه‌های موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۲، با کلیات این لایحه موافقت کردند. در نشست علنی دیروز (یکشنبه 2 بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه درباره کلیات لایحه بودجه سال 1402 بررسی شد و در نهایت کلیات این لایحه با 169 رای موافق، 54 رای مخالف و 7 رای ممتنع، از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید. شایان ذکر است پس از قرائت گزارش کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق بودجه سال 1402، رئیس‌جمهور به دفاع از کلیات لایحه بودجه پرداخت و در ادامه مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه کلیات لایحه بودجه رأی لازم را کسب کرد، به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع می‌شود، نمایندگان و روسای کمیسیون‌ها توجه داشته باشند حداکثر روزها برای بررسی لایحه بودجه در آیین‌نامه مشخص شده، با توجه به اینکه محدودیت زمانی داریم، از زمان‌ها تعدیل کنید.
***
کاهش ۱,۶ درصدی مبلغ چک‌های برگشتی در آذر
۹۳ درصد چک‌ها وصول شد
بررسی آمارها نشان می‌دهد آذر امسال ۳۳۸ هزار میلیارد ریال چک برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل ۱,۶ درصد کاهش یافته و از کل تعداد چک‌های مبادله شده فقط 6.9 درصد برگشت خورده است. بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی در آذر امسال، در کل کشور بیش از 7.2 میلیون فقره چک به ارزش ۳۹۷۸ هزار میلیارد ریال مبادله شده که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد 3.3 درصد و از حیث مبلغ 8.1 درصد افزایش داشته است. در ماه مذکور 49.7 درصد تعداد چک‌های مبادله‌ای در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است و بیشترین تعداد چک‌ها مربوط به تهران گزارش شده که برابر 31.8 درصد کل چک‌ها بوده است.  در پایتخت 2.3 میلیون فقره چک به ارزش ۱۹۷۵ هزار میلیارد ریال است.
* وصول 6.7 میلیون فقره چک
آذر امسال در کل کشور بیش از 6.7 میلیون فقره چک به ارزش حدود ۳۶۴۱ هزار میلیارد ریال وصول شده است. این رقم نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 3.5 درصد و از حیث مبلغ 9.2 درصد رشد داشته است. در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده به ترتیب 93.1 درصد و 91.5 درصد وصول شده است. در استان تهران بیش از 2.1 میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۱۸۳۳۳ هزار میلیارد ریال وصول شده که از حیث تعداد 93.6 درصد و از بعد ارزش 92.8 درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. در ماه آذر استان گیلان، خوزستان و البرز به ترتیب هر کدام با 94.8 درصد، 93.9 درصد و 89.7 درصد بیشترین تعداد چک‌های وصولی را داشتند.
* ۴۹۹ هزار چک وصول نشد
در آخرین ماه پاییز در کل کشور حدود ۴۹۹ هزار فقره چک به ارزش ۳۳۸ هزار میلیارد ریال وصول نشده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 0.6 درصد افزایش و از حیث مبلغ 1.6 درصد کاهش داشته است. در آذرماه امسال از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده به ترتیب 6.9 درصد و 8.5 درصد برگشت داده شده است. بیشترین تعداد چک‌های برگشتی در دوره ذکر شده مربوط به کهگیلویه‌وبویراحمد با 10.9 درصد، ایلام 10.3 درصد و خراسان شمالی 10.1 درصد است. در پایتخت نیز ۱۴۸ هزار فقره چک به ارزش ۱۴۲ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.
***
تداوم صف طولانی کامیون‌ها در مرز آستارا
با  وجود گذشت چند هفته از صف طولانی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در گمرک آستارا همچنان این مشکل برطرف نشده و اقدامات مشخصی نیز در این راستا انجام نشده است.‌ مدتی است صف طولانی در مرز آستارا برای عبور کامیون‌های صادراتی وجود دارد که سبب معطلی بین یک تا ۲ هفته‌ای کامیون‌ها شده است. 3، 2 روز گذشته به نظر می‌رسید کمی شرایط این مرز بهبود پیدا کرده اما شرایط مجددا به حالت هفته گذشته بازگشته است. یکی از راهکارهایی که در این باره ارائه شده، ایجاد سامانه یکپارچه نوبت دهی است تا بتوان با توجه به ظرفیت پایانه گمرک، ورود کامیون‌ها را مدیریت کرد. در حال حاضر صف کامیون‌ها سبب شده است هزینه‌های مربوط به کرایه افزایش یابد که این مساله سبب ضرر تاجران می‌شود. بر اساس گفته‌ها قرار بود رئیس گمرک به آستارا برود اما همچنان این اتفاق رخ نداده است. 
بر اساس گزارشی که در صداوسیما بازتاب داشت، هم‌اکنون صف بیش از ۲ کیلومتری در مرز تشکیل شده است. این موارد همه به این دلیل است که نوبت‌دهی ساماندهی‌شده‌ای وجود ندارد. در حال حاضر وزارت راه، کار نوبت‌دهی را انجام می‌دهد اما بر اساس قانون، وظیفه (ماده 3 قانون امور گمرکی بند هـ) ایجاد سامانه‌های نوین برای رفع موانع به عهده گمرک است. باید یک مدیریت یکپارچه به وجود بیاید تا یک ارگان روی نوبت‌دهی‌ها نظارت داشته باشد تا بر اساس خروجی‌های مرز رانندگان گمرک مراجعه کنند. در حال حاضر خروجی مرز آذربایجان ما 200 تا 250 کامیون است. اما حدود 1000 کامیون در شهر منتظر هستند تا از مرز خارج 
شوند. یکی از راهکارهایی که می‌تواند به کاهش بار ترافیکی این مسیر کمک کند، تقویت اسکله بندر آستارا است. 
در حال حاضر اشکالاتی نظیر برنامه نامنظم رفت و آمد کشتی‌ها به این اسکله سبب شده اقبال لازم برای استفاده از این مسیر وجود نداشته باشد که در صورت رفع موانع، مسیر دریایی می‌تواند از بخشی از ترافیک موجود در مسیر زمینی بندر آستارا بکاهد.

Page Generated in 0/0053 sec