printlogo


کد خبر: 259292تاریخ: 1401/11/4 00:00
برگزاری نمایشگاه ملی «شهر خانواده» در باغ هنر
الگوی جدید در زندگی

مهدیه سهرابی: نمایشگاه ملی «شهر خانواده» با شعار سبک زندگی نسل آینده و با معرفی دستاورد‌های فرهنگی، از پنجشنبه ششم تا ۱۲‌ بهمن‌ماه در کوشک باغ هنر تهران به صورت سانس‌بندی شده از ساعت ۹ تا ۱۸ برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، هر روز ۴ سانس اجرایی وجود دارد. پنجشنبه ۶ بهمن افتتاحیه این نمایشگاه است و از ساعت ۱۴ تا ۱۸ پذیرش سانس صورت می‌گیرد. همچنین هر روز علاوه بر زمان‌های سانس‌بندی شده، ۲ سانس عمومی هم برای آخر روز در نظر گرفته شده است که سانس‌های عمومی، ناظر بر پخش و اکران یکسری محصولات فرهنگی هستند و عموم می‌توانند از آنها استفاده کنند. مثلاً ممکن است انیمیشنی که در حال حاضر روی پرده سینماست یا نمایش عروسکی همان انیمیشن در معرض دید عموم قرار بگیرد که این سانس‌های عمومی، از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ و ۱۸:۳۰ تا ۲۰ شب خواهد بود. 
سیدامیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور، در نشست خبری درباره اهداف، نحوه و نوع اجرای این نمایشگاه می‌گوید: یکی از محور‌هایی که در مجموعه شورای فرهنگ عمومی روی آن تمرکز کرده‌ایم، سبک زندگی خانواده است که این سبک زندگی با محصولات فرهنگی درون خانواده در ارتباط است. مثل لباس‌هایی که پوشیده می‌شوند، اسباب بازی که داخل خانه است، فیلمی که تماشا می‌شود، بازی بچه‌ها و... که جزو محصولات فرهنگی هستند و درون خانواده استفاده می‌شوند. 
او ادامه می‌دهد: نمایشگاه شهر خانواده، یک الگوی جدید و کاربردی برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد که در ساحت‌های زندگی کردن آنها درون خانواده است. مثلاً می‌گوییم در اتاق خواب بچه‌ها، در اتاق نشیمن، در اتاق بازی، در اتاق کار و مطالعه باید وسایل فرهنگی که مناسب این اتاق‌ها هستند، قرار بگیرند و این محصولات را می‌توان در آنها جانمایی کرد تا عملاً فرزندان خانواده بتوانند با این محصولات درگیر شوند و ارتباط موثری بگیرند. ضمن اینکه این محصولات خودشان پیام، شخصیت و عنصر فرهنگی ایرانی هم دارند. نمی‌خواهیم دوباره بتمن را تولید کنیم و دوباره، شخصیت‌های اینچنینی در خانواده استفاده شوند، بلکه قصد داریم شخصیت‌های ایرانی در قالب محصولات در خانواده‌ها مورد استفاده قرار گیرند. 
آقایی گفت: چالش اصلی خانواده‌ها، کاربردی کردن محصولات است. یعنی آنها می‌گویند وقتی کتاب تصویری کودک خریداری می‌کنیم باید برای چه زمانی در خانواده استفاده کنیم؟ به عنوان قصه شب برای بچه‌مان بخوانیم؟ یا بازی را در اتاق نشیمن جانمایی کنیم که همه اعضای خانواده هستند و یک بازی تیمی انجام شود تا اثربخشی رفتار مخاطب در درون خانواده افزایش پیدا کند؟ در واقع، این نمایشگاه الگویی از این فضا را به وجود می‌آورد و سعی می‌کند تجربه نمادینی را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه به همراه داشته باشد و به همین دلیل، نمایشگاه «شهر خانواده» نام گرفته است. 
دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: با برگزاری این نمایشگاه، انگار داریم به خانواده در داخل شهر توجه می‌کنیم و این توجه از طریق محصولات فرهنگی تولید شده در شهر است که در خانواده مصرف می‌شود. یعنی تأکید اساسی ما روی هویت خانوادگی است که تولیدکنندگان محصولات فرهنگی باید آن را در فرهنگ تولید شده در شهر حفظ کنند، زیرا در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل، شعار نمایشگاه، سبک زندگی نسل آینده ایران است؛ چرا که نسل آینده از این محصولات فرهنگی استفاده می‌کنند و این کالا‌ها روی آنها و رفتارشان تأثیر می‌گذارد، بنابراین محصولات فرهنگی باید باعث ارتقای هویت آنها شوند. 

Page Generated in 0/0054 sec