printlogo


کد خبر: 259293تاریخ: 1401/11/4 00:00
مدیرکل مرکز هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد اعلام کرد
11 میلیارد تومان در انتظار جشنواره تجسمی فجر

گروه فرهنگ‌وهنر: دیروز نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسؤولان برگزاری و اهالی رسانه برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ابتدای نشست گفت: انقلاب اسلامی بعد از ۴ دهه فعالیت همچنان محکم و استوار است. این انقلاب که به فرموده امام‌(ره) انقلابی فرهنگی بود، باعث تجلی مفاهیم و سلوک در عرصه اجتماعی هنر شد. این اتفاق بر هنر تأثیر مستقیم داشت و هنر توانست به عنوان رساترین زبان، تأثیرگذار باشد و اهداف انقلاب را پیش ببرد. جشنواره فجر برآمده از همین تفکر و اندیشه است. 
عبدالرضا سهرابی افزود: جشنواره فجر پانزدهم در آستانه گام دوم انقلاب برگزار می‌شود و روح بیانیه گام دوم روح امید و خوش‌بینانه نگریستن به آینده است. این مهم در جهاد تبیین مؤثر است تا یک موضع و موقعیتی را نمایان کند که بسیار کمک‌رسان است. از همه دعوت می‌کنم به افتتاحیه بیایند و از آثار دیدن کنند که دوستان چه فخری را آفریدند، بویژه بخش استان‌ها و شهرستان‌ها که امسال سنگ تمام گذاشتند. 
سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل جشنواره در ادامه این نشست اظهار داشت: پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر طبیعتاً با بازخوردهایی مواجه بوده است. بر این اساس سعی شد از همین بازخوردها، کارش را جلو ببرد. در این جشنواره، با رویکرد هنر متعالی سعی کردیم همه سطوح را مدنظر داشته باشیم تا به موضوعات مختلف پرداخته شود. نزدیک به ۴۵ روز فرصت ارسال اثر داشتیم که بعد از این مرحله، انتخاب و داوری در ۲ مرحله برگزار شد. بخش «طوبای زرین» و بخش ویژه «قله‌ها» از بخش‌های جشنواره پانزدهم هستند. 
وی افزود: ۲ بخش جنبی کاریکاتور بین‌الملل و پوستر داریم که بحث استاد شاگردی در این ۲ بخش مطرح است. یکی از بخش‌های ویژه ما که قابل توجه است، تجسم هنر است که یکی از گام‌های مؤثر جشنواره تجسمی فجر در راستای تمرکززدایی خواهد بود، چرا که ما باید استعدادهای جوان را در عرصه بین‌الملل داشته باشیم. 
میرهاشمی درباره آمار دقیق شرکت‌کنندگان این دوره گفت: در این دوره از جشنواره ۸۶۲۷ اثر از ۳۸۰۱ هنرمند ارسال شده که از این تعداد، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار جشنواره در بخش‌های مختلف «طوبای زرین» و بخش ویژه «قله‌ها» راه یافته‌اند. همچنین ۱۴۳۰ اثر در بخش «کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور»، ۱۲۵ اثر در بخش نمایشگاهی «کتاب سال کاریکاتور» و ۷۲ اثر در بخش «کیوریتوری نمایشگاهی پوستر» حضور دارند. 
دبیرکل جشنواره پانزدهم در پاسخ به پرسشی درباره ناشناخته بودن اعضای هیأت داوری توضیح داد: اکثر اعضای هیأت داوران از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند اما برخی خرده گرفتند که چرا از جوانان استفاده نکردیم که باید بگویم در دوره‌های قبل و این دوره جشنواره از جوانانی که از بهترین‌ها هستند بهره گرفته‌ایم. 
* بودجه این دوره جشنواره تجسمی 11 میلیارد تومان است
عبدالرضا سهرابی، مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره بودجه جشنواره گفت: مبلغ بودجه رقمی حدود ۸ میلیارد در نظر گرفته شد اما با توجه به موضوعاتی که در جلسات شورای سیاست‌گذاری مطرح شد، این مبلغ به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت. گفتنی است، مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز جمعه ۷ بهمن‌ماه در مجموعه صبا فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد. 

Page Generated in 0/0054 sec