printlogo


کد خبر: 259299تاریخ: 1401/11/4 00:00
دور دنیا

رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا هم به تایوان می‌رود
یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت پنتاگون برای سفر کوین مک‌کارتی، رئیس‌جمهوری‌خواه جدید مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در فصل بهار تدارک می‌بیند. پایگاه خبری پانچبول‌نیوز دیروز با استناد به گفته‌های یک مقام که مستقیما در مذاکرات در پنتاگون دخیل است، نوشت: «پنتاگون در مراحل اولیه برنامه‌ریزی تور سفرهای خارجی کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به خارج شامل سفر به جزیره تایوان در اواسط سال جاری میلادی است». طبق این گزارش مقامات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا انتظار دارند این سفر مک‌کارتی به تایوان که تکرار سفر مشابهی از سوی نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در ماه آگوست گذشته به این جزیره است، زمانی در فصل بهار آینده انجام شود. 
***
اعلام آمادگی نخست‌وزیر ژاپن برای دیدار با کیم جونگ اون
«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، ضمن ابراز نگرانی درباره پرتاب‌های موشکی کره‌شمالی، برای ملاقات با کیم جونگ اون، رئیس این کشور اعلام آمادگی کرد. وی اظهار کرد آماده است به صورت شخصی و بدون هیچ‌گونه شرط اولیه با کیم جونگ اون دیدار و گفت‌وگو کند. کیشیدا در جریان یک سخنرانی در مجلس عوام این کشور گفت: ماهیت و تکرر غیرمنتظره پرتاب موشک‌های بالستیک کره‌شمالی، امری کاملا غیر قابل قبول است. من تمام عزم خود را جزم کرده‌ام تا به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی با کیم جونگ اون ملاقات کنم. وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم برای ما ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط سرویس اطلاعاتی کره‌شمالی است که این امر یک معضل حقوق بشری جدی است. ما از تمام ظرفیت‌های خود برای رسیدن به سریع‌ترین سرعت بازگشت شهروندان ربوده شده، استفاده خواهیم کرد. 
***
آمریکا می‌خواهد از شر اردوغان راحت شود
روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی نوشت: «به نظر می‌رسد واشنگتن مایل است رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه کنار برود؛ این سیاستی است که از زمان تلاش ناکام برای کودتا در ترکیه در ۶ سال پیش شدت گرفته و شکاف میان 2 طرف را در دوره ۳ دولت قبلی عمیق کرده است. واشنگتن همچنان با مجهز کردن آنکارا به جنگنده‌های «اف ۱۶» مخالفت می‌کند و می‌خواهد شروطش و در رأس آن برداشتن موانع برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اجرا شود. همان زمان که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مذاکراتی در واشنگتن با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دارد، تیر مجله اکونومیست انگلیس به سمت ترکیه پرتاب می‌شود. این مجله روی جلد چاپ اخیر خود، عنوان «ترکیه در آستانه دیکتاتوری اردوغان» را آورده است. 
 
سفر هیأتی از کردهای سوریه به دمشق
منابع خبری کرد از سفر «بدران ژیا کرد» مسؤول روابط خارجی نهاد موسوم به «اداره خودمختاری شمال و شرق سوریه» (روژآوا) و هیأت همراه او به دمشق در روزهای گذشته خبر دادند. به نوشته وبگاه شبکه روداو، این هیأت با چند تن از مقامات دولتی سوریه که نامی از آنها برده نشده، دیدار کرده و طرفین درباره آخرین تحولات مناطق کردنشین، حضور نیروهای ترکیه، لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و دیگر مسائل دوجانبه گفت‌و‌گو و رایزنی کرده‌اند. این سفر ۳ روز به طول انجامیده و 2 طرف درباره توافق کاهش تنش ۲۰۱۹ و حضور ارتش سوریه در مرز با ترکیه مذاکره کرده‌اند. برخی منابع روژآوا می‌گویند تفاهمات اولیه روی اصول اصلی همچون تمامیت ارضی و پرچم ملی حاصل شده است. به گفته این منابع کرد، فضای حاکم بر دیدار مثبت بوده است. 
***
تداوم اعتراض به هتک حرمت قرآن در سوئد
 طی 2 روز گذشته اعتراضات عمومی مردم ترکیه نسبت به هتک حرمت قرآن کریم که از سوی یک نژادپرست دانمارکی در سوئد انجام گرفت، ادامه داشته است. روز شنبه پلیس سوئد به پالودان، سیاستمدار و وکیل دانمارکی- سوئدی و رهبر حزب جریان راست افراطی دانمارکی (Stram Kurs) که سال 2017 تأسیس شده و تاکنون چندین بار اقدام به قرآن‌سوزی کرده، مجوز داد نسخه‌ای از قرآن کریم را مقابل سفارت ترکیه بسوزاند. در همین ارتباط هزاران معترض در مقابل کنسولگری سوئد در استانبول شعار دادند: «مسلمانان کجا هستید که قرآن را آتش می‌زنند».
***
تدارک برگزاری تظاهرات در مراسم تاج‌گذاری چارلز
مخالفان نظام پادشاهی در بریتانیا اعلام کردند یک تظاهرات مسالمت‌آمیز را در جریان تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم در ماه مه تدارک دیده‌اند. این مخالفان با اشاره به اینکه مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز در بحران فعلی تورم فزاینده در این کشور، سیلی به صورت مردم است، اظهار کردند برای انجام یک تظاهرات مسالمت‌آمیز در روز تاج‌گذاری آمادگی کامل دارند. گروه مبارزان انتخاباتی «جمهوری» خاطرنشان کرد در تماس با پلیس لندن برای هماهنگی برگزاری این تظاهرات در میدان پارلمان است، زیرا این میدان مشرف بر کلیسای وست‌مینستر است که محل برگزاری مراسم تاج‌گذاری است. «گراهام اسمیت» مدیر اجرایی این گروه اظهار کرد. تاج‌گذاری و پادشاهی یک نظام وراثتی و دارای امتیازات مخصوص است؛ موضوعی که در جامعه مدرن امروز جایی ندارد. در بحران فزاینده افزایش نرخ تورم، برگزاری این مراسم سیلی به صورت مردمانی است که با این بحران دست به گریبانند. 

Page Generated in 0/0039 sec