printlogo


کد خبر: 259309تاریخ: 1401/11/4 00:00
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: شورای مدارس برای جبران افت تحصیلی از ظرفیت آموزش‌دهی جهادگران استفاده کنند
جهاد آموزش برای جبران
وزیر کشور مطرح کرد؛ احتمال تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس

مدارس نخستین گزینه تعطیلی در شرایط برودت و آلودگی هوا همچنین شیوع بیماری‌ها هستند؛ اقدامی که به گفته کارشناسان ضربه غیرقابل جبرانی را به تحصیل دانش‌آموزان وارد می‌کند. در چنین شرایطی وزیر آموزش‌وپرورش تاکید دارد حتی در زمان آلودگی هوا که شاخص آلایندگی زیر 200 است، مدارس باید باز باشد. یوسف نوری دیروز در همایش بانوان فرزانه به تعطیلی‌ مدارس در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اگر شاخص‌های جهانی کیفیت هوا را ببینید، در کشورهای دیگر شاخص کمتر از ۳۰۰ باشد تعطیل نمی‌کنند اما شاخص برای تعطیلی مدارس را برای ما روی ۱۵۰ بستند و تعطیلی‌ها طوری بود که شبیه دوره کرونا شدیم؛ در حالی که شاخص‌های آلایندگی ما زیر ۲۰۰ باید باشد. قرار است در جلسه آتی هیأت دولت پیشنهاد دهیم این شاخص‌های مرتبط با کیفیت را به تعلیق در آورند. وی افزود: در دوران کرونا، القا کردند مدرسه‌ها تعطیل شود، در حالی که خودشان مدرسه‌های‌شان باز بود، هر چند بعضی وقت‌ها خود ما هم یک کارهایی می‌کنیم و خود تحریم‌هایی انجام می‌دهیم. وزیر آموزش‌و‌پرورش افزود: یا اینکه هوا بارانی و برفی می‌شود، تعطیل می‌کنند. نظام برای آموزش‌و‌پرورش روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند. فارغ از بحث هزینه و مهم‌تر از آن، ارزش افزوده کار معلمان و دانش‌آموزان ما بیش از اینهاست. جامعه ما باید در آموزش‌و‌پرورش موثر قرار بگیرد. وی با بیان اینکه البته اگر جایی جان بچه‌ها به خطر بیفتد ما خودمان پیش‌قدم می‌شویم اما نباید طوری باشد که در جو القائات رسانه‌های خارجی عمل کنیم، گفت: ما خیلی وقت‌ها این بحث را داریم و رئیس‌جمهور هم در دوران کرونا و هم این روزها به این موضوع توجه داشتند و قرار است در جلسه آتی هیأت دولت پیشنهاد دهیم این شاخص‌های مرتبط با کیفیت را به تعلیق در بیاورند و تنها اگر جایی خطرآفرین است، مناطق محدود با رعایت ضوابط و مقررات آموزش را در قالب دیگری تداوم ببخشند. وزیر آموزش‌و‌پرورش اضافه کرد: در چرخش تحولی جدید و ارتباط با مجموعه زنان و دختران، جای خانواده خالی نباشد و ائتلافی با امور زنان و انجمن اولیا و مربیان باید با جامعه وجود داشته ‌باشد. 
* ادارات را تعطیل کنید زیان آن کمتر از تعطیلی مدارس است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز با اشاره به ضرورت تخصیص بودجه برای برگزاری کلاس جبرانی تعطیلات اخیر گفت: اگر تعطیلی برخی دستگاه‌ها و بخش‌های اداری را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم شاید ضرر آن در مقایسه با تعطیلی مدارس کمتر باشد. محمدمهدی کاظمی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن هشدار درباره اُفت تحصیلی دانش‌آموزان در خصوص برگزاری کلاس جبرانی برای تعطیلات اخیر مدارس اظهار کرد: تعطیلی مدارس و آموزش مجازی به هیچ عنوان مطلوب نیست و مورد رضایت وزارت آموزش‌و‌پرورش و خانواده دانش‌آموزان نیست. همه نسبت به این وضعیت گلایه دارند، چرا که آموزش مجازی در بهترین شرایط حداکثر 60 درصد می‌تواند اثربخش باشد. وی افزود: علاوه بر آموزش، موضوع تربیت دانش‌آموزان نیز دارای اهمیت است. باید توجه داشت که مسائل تربیتی و رشد اجتماعی دانش‌آموزان فقط از طریق حضور در مدرسه، ارتباط و در جمع بودن شکل می‌گیرد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: از تمام مسؤولان بویژه استانداران تقاضا داریم موضوع تعطیلی مدارس به عنوان آخرین راهکار درنظر گرفته شود؛ حتی اگر تعطیلی برخی دستگاه‌ها و بخش‌های اداری را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم شاید ضرر آن در مقایسه با تعطیلی مدارس کمتر باشد. کاظمی ادامه داد: تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا در تمام کشور فراگیر نیست و در کلانشهرها بویژه استان تهران شاهد این موضوع هستیم، از سوی دیگر در موضوع صرفه‌جویی در مصرف سوخت شاهد تعطیلی اکثر مدارس کشور بودیم اما اگر دانش‌آموزان در مدرسه حضور یابند می‌توان فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه انرژی را انجام داد، ضمن اینکه غیرحضوری شدن مدارس تأثیر چندانی بر کاهش مصرف گاز ندارد. 
* نوبت عصر و روزهای پنجشنبه برای جبران تعطیلات
کاظمی درباره جبران تعطیلی اخیر مدارس گفت: برای جبران اُفت تحصیلی و آسیب‌های یادگیری دانش‌آموزان باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد. یکی از راهکارها استفاده از نوبت عصر مدارس و روزهای پنجشنبه به عنوان تنها زمان در اختیار آموزش‌و‌پرورش برای جبران اُفت یادگیری در طول سال تحصیلی است و باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها پیش‌بینی منابع لازم انجام شود. وی ادامه داد: برای کلاس‌های جبرانی تعطیلات اخیر نیز باید پیگیر باشیم و در صورت تأمین منابع می‌توان این کار را انجام داد، البته شورای مدارس می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های دیگر از جمله گروه‌های جهادی و معلمان علاقه‌مند در آموزش‌وپرورش، برای جبران اُفت یادگیری دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند، همچنین می‌توان از ظرفیت درآمدهای اختصاصی و کمک خیران نیز استفاده کرد. کاظمی بیان کرد: شورای آموزش‌و‌پرورش استان‌ها باید نسبت به اجرای آموزش جبرانی برای دانش‌آموزان در راستای تعطیلات اخیر و غیرحضوری شدن مدارس اقدام کنند. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا درخواست بودجه به‌منظور برگزاری کلاس‌های جبرانی را ارائه کرده‌اید؟»، گفت: ردیف مستقلی را در بودجه آموزش‌و‌پرورش برای سال 1402 قبل از ارسال لایحه به مجلس به‌منظور جبران اُفت یادگیری ناشی از ایام کرونا و تعطیلات مدارس ارائه کردیم اما این موضوع در سازمان برنامه و بودجه به‌صورت ردیف مستقل لحاظ نشد و باید منتظر تصویب بودجه باشیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد یا اینکه منابع دیگری از طریق مصوبات ستاد کرونا اختصاص یابد. کاظمی درباره تبعات اُفت تحصیلی دانش‌آموزان مذکر شد: علاوه بر اُفت یادگیری، سلامت دانش‌آموزان آسیب می‌بیند و در ایام کرونا شاهد رشد چاقی دانش‌آموزان بودیم، همچنین رشد اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلاتی مواجه شده است و خانواده‌ها این آسیب‌ها را به‌خوبی احساس می‌کنند. 
***
تجدید نظر در تصمیم‌گیری‌ها برای تعطیلی مدارس   
وزیر کشور از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط‌زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا خبر داد تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود. احمد وحیدی در حاشیه نشست استانداران در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا اظهار کرد: تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به خاطر سلامتی فرزندان‌مان است. مصوبه‌ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشد. گروه‌های اضطراری استان‌ها بر اساس همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند. وی اضافه کرد: در هر حال این موضوع موجب شد با کمک سازمان محیط‌زیست پیشنهاد جدیدی را تعیین کنیم تا این استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس‌مان را تعطیل کنیم. 

Page Generated in 0/0057 sec