printlogo


کد خبر: 259317تاریخ: 1401/11/4 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:
تأمین مالی شرکت راه‌آهن با مولدسازی دارایی‌ها
وزیر راه و شهرسازی با حضور در مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۰ شرکت راه‌آهن ضمن اعلام تصویب گزارش این مجمع، بر مولدسازی دارایی‌های شرکت راه‌آهن تاکید کرد. مهرداد بذرپاش در مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۰ شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که با حضور سیدمیعاد صالحی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن و مهدی نورایی، رئیس امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه و شهرسازی و جمعی از مدیران ارشد شرکت راه‌آهن صبح دیروز در محل این شرکت برگزار شد، پس از استماع گزارش مجمع، ضمن تبریک آغاز ماه رجب و اعیاد رجبیه و قدردانی از زحمات خانواده راه‌آهن بویژه تلاش در شرایط جوی کنونی و سرمای بی‌سابقه کشور، گفت: بسیاری از زحمات تلاشگران عرصه راه‌آهن رسانه‌ای و به اندازه کافی دیده نمی‌شود و بیشتر مشکلات ایجاد شده در حرکت قطارها و... برجسته می‌شود. وزیر راه و شهرسازی مجموعه راه‌آهن را یک دستگاه اجرایی بزرگ دانست که با انباشت مشکلات سال‌های گذشته در احداث و نگهداشت خطوط ناوگان ریلی و مشکلاتی از قبیل منابع مالی مواجه است و نیاز به ارائه راهکارهای میان‌بر برای رفع این مشکلات دارد. وی با اشاره به ضرورت ایجاد ابتکاراتی فراتر از منابع عمومی گفت: مولدسازی دارایی‌ها باید اولویت اصلی راه‌آهن باشد تا غیر از منابع سنتی، منابع دیگری هم برای تأمین مالی ایجاد شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: راه‌اندازی شرکت‌های بهره‌بردار و رقابتی در بازار با استانداردهای بالا لازم است پیگیری شود. وی خاطر نشان کرد: باید ابزارهای مالی شرکت راه‌آهن در حوزه بانکی تقویت شود. در این مجمع، گزارش مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۰ شرکت راه‌آهن به تصویب رسید.
***
وزیر اقتصاد در واکنش به نامه شورای رقابت:
شورای‌ عالی بورس مرجع تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو در بورس است
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آینده عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: شورای ‌عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد و آن شورا مرجع تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو در بورس است. سیداحسان خاندوزی در حاشیه تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصادی درباره نامه شورای رقابت به سازمان بورس درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده است و حتماً این موضوع در شورای ‌عالی بورس تصمیم‌گیری خواهد شد. وی افزود: با رئیس شورای رقابت هم در این رابطه صحبت شده است. برای اینکه تعارض تصمیم‌گیری بین نهادهای مختلف ایجاد نشود، پیش از جلسه نهایی شورای ‌عالی بورس باید نظر شورای رقابت نیز اخذ شود. نامه شورای رقابت در شورای عالی بورس مطرح و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.
***
وزیر جهاد کشاورزی:
کمبودی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی‌ و اقدامات صورت گرفته در ماه‌های منتهی به پایان سال کمبودی در تأمین محصولات کشاورزی وجود ندارد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به اهمیت دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی، گفت: سال ۱۴۰۱ به ‌واسطه فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی با جدیت پیگیری شده و در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد ۷۱ درصدی داشته است. ساداتی‌نژاد در ادامه با اشاره به تنظیم بازار محصولات کشاورزی در ماه‌های منتهی به پایان سال گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ و اقدامات صورت گرفته هیچ‌گونه کمبودی در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی افزود: در همین راستا بازار محصولات کشاورزی اعم از محصولات پروتئینی، لبنی، حبوبات، غلات، سبزی و صیفی‌جات و میوه به صورت روزانه در حال رصد و کنترل است. 
***
معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران:
افزایش سالانه بهای حامل‌های انرژی مانع شوک اقتصادی می‌شود
سیدمحمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک و کارشناس انرژی درباره موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گفت: به دلیل سوءمدیریت‌هایی که در دولت‌های پیشین در رابطه با نحوه افزایش قیمت بنزین رخ داده، مردم نسبت به این موضوع حساس شده‌اند و تا حدودی نیز حق دارند. وی در گفت‌وگو با دانشجو افزود: این در حالی است که اگر به صورت سالانه و منطبق با تورم، نرخ حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کرد، چنین تفکری شکل نمی‌گرفت و نگرانی وجود نداشت؛ کما اینکه این اتفاق در دیگر کالا‌ها نیز رخ می‌دهد. 
خطیبی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه نرخ بنزین در چند سال اخیر افزایش پیدا نکرده اما مشکل تورم در اقتصاد ایران حل نشده است، بنابراین با ثابت نگه داشتن قیمت یک کالا در کاهش قیمت کالا‌های دیگر معجزه‌ای رخ نمی‌دهد. این کارشناس انرژی تصریح کرد: دولت سیزدهم نباید گرفتار معادلات غلط شده و مسیر دولت‌های قبل را پیش بگیرد. افزایش تدریجی و با اطلاع‌رسانی درست مسلما هم به نفع مردم خواهد بود و هم می‌تواند کشور را از یک شوک اقتصادی دیگر مانند آنچه در سال‌های گذشته رخ داد و پیامد‌های بدی نیز داشت، نجات دهد.

Page Generated in 0/0052 sec