printlogo


کد خبر: 259348تاریخ: 1401/11/5 00:00
رابرت مالی: به چین فشار می‌آوریم تا خرید نفت ایران را متوقف کند
نگرانی واشنگتن از رابطه تهران با پکن

گروه سیاست خارجی: ایالات متحده مجددا فاش کرد برای ایجاد اختلال در فروش نفت ایران تلاش‌هایی را انجام داده است. در روزهایی که اعضای 1+4 برای حفظ آخرین روزنه‌های مذاکرات هسته‌ای می‌کوشند، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، در مصاحبه با وبگاه «بلومبرگ» از تلاش آمریکا برای تداوم اعمال فشار به چین برای توقف خرید نفت از ایران پرده‌برداری کرد.
«راب مالی» می‌گوید در راستای اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری‌ اسلامی، قصد دارد پکن را وادار کند واردات نفت از ایران را متوقف کند. وی در این باره گفت: «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است و گفت‌وگوها برای منصرف کردن پکن از خریدها تشدید خواهد شد».
راب مالی در گفت‌وگو با وبگاه بلومبرگ در این باره گفت:‌ «ایالات متحده گام‌های مورد نیاز را برای توقف صادرات نفت ایران برمی‌دارد و کشورها را از خرید آن بازمی‌دارد. ما هیچ‌یک از تحریم‌های خود علیه ایران بویژه در زمینه فروش نفت ایران را کاهش نداده‌ایم».
مواضع این مقام آمریکایی در حالی است که اوایل هفته گزارشی منتشر شد مبنی بر آنکه تحقیق‌ها و بررسی‌های مختلف طی سال‌های گذشته نشان داده است چین همچنان به خرید نفت ایران و ونزوئلا که غالبا با عنوان نفت مالزی یا عمان فروخته می‌شود، ادامه می‌دهد. 
از طرف دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با اشاره به جدیدترین اقدام خزانه‌داری آمریکا در تحریم افراد و نهادهای ایرانی با تأکید بر لزوم تداوم فشارها بر ایران گفت: «این نخستین دور تحریم‌هایی نیست که ما علیه مقامات ایرانی در واکنش به اعتراضاتی که از اواخر سال گذشته میلادی در ایران شاهد بودیم، اعلام می‌کنیم. اگر ایران به مشارکت در نقض حقوق بشر ادامه دهد، ما همچنان به استفاده از حتی فشارهای بیشتر ادامه می‌دهیم اما قطعاً به بحث حقوق بشر مربوط است».
کارشناسان معتقدند تحرکات آمریکایی‌ها همچنان برای نگه داشتن دست برتر در مذاکرات احتمالی آتی و فشار به تهران برای عقب‌نشینی از خطوط قرمز خود انجام می‌شود. با این وجود دولت جو بایدن از همان ابتدای آغاز به کار خود در چند نوبت با چین درباره توقف خرید نفت از ایران رایزنی کرد. یک مورد از این دیپلماسی نفتی واشنگتن به سفر وندی شرمن به چین باز می‌گردد اما در عین حال تمام تلاش‌های کاخ سفید در متقاعد‌سازی دولت چین و فشار به پکن در جلوگیری از همکاری نفتی تهران - پکن به در بسته خورده است.

Page Generated in 0/0068 sec