printlogo


کد خبر: 259349تاریخ: 1401/11/5 00:00
دور دنیا

مدیرکل آژانس: برای بررسی برخی مسائل در ماه فوریه به ایران می‌روم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز اعلام کرد در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد. رافائل گروسی گفت قصد دارد ماه آینده برای آنچه گفت‌وگوهای «بسیار مورد نیاز» برای از سرگیری همکاری‌ها بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواند، به تهران برود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پارلمان اروپا گفت: «ممکن است برای گفت‌وگوی سیاسی بسیار مورد نیاز یا برقراری مجدد آن با ایران در فوریه به تهران بازگردم». رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل با اشاره به بن‌بست بزرگ در برجام گفت عقب‌نشینی ایران از تعهدات خود- از جمله قطع کردن 27 دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر سایت‌های هسته‌ای اعلام شده‌اش نظارت می‌کنند- به این معناست که آژانس دیگر به طور موثر برنامه هسته‌ای تهران را رصد نمی‌کند. وی گفت: «حداقل یک سال است که از این جنبه کور بودم». گروسی همچنین گفت امیدوار است در طول سفر برنامه‌ریزی شده خود، احیای همکاری ایران با آژانس تا حدودی پیشرفت کند. این دیپلمات آرژانتینی درباره فعالیت‌های اتمی اخیر ایران شامل غنی‌سازی 60 درصد در فردو گفت: این مسیر قطعا مسیر خوبی نیست. وی افزود: علاوه بر توضیح ندادن آثار رادیواکتیو به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مکان‌هایی که به عنوان سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده‌اند، ذخایر رو به رشد اورانیوم غنی‌شده ایران نگران‌کننده است. مدیرکل آژانس ادامه داد: «آنها مواد هسته‌ای کافی برای چندین سلاح هسته‌ای جمع‌آوری کرده‌اند». گروسی با این حال خاطرنشان کرد ذخایر بزرگ اورانیوم غنی شده به این معنی نیست که ایران سلاح هسته‌ای دارد. مدیرکل آژانس گفت: «ساخت بمب اتمی نیاز به طراحی و آزمایش دارد».
***
دلار از آمریکای لاتین حذف می‌شود؟
در شرایطی که دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورهای لاتین ادامه دارد، رهبران ۳ کشور برزیل، آرژانتین و ونزوئلا بر لزوم ایجاد واحد پولی مشترک تأکید کردند. به گزارش شبکه «تله سور»، نیکلاس مادورو روز دوشنبه رسما حمایت خود را از پیشنهاد ارائه شده توسط لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل و آلبرتو فرناندز همتای آرژانتینی‌اش درباره ایجاد یک واحد پولی مشترک برای آمریکای لاتین اعلام کرد. طبق این گزارش، مادورو گفت: «امروز رئیس‌جمهور لولا داسیلوا و رئیس‌جمهور آلبرتو فرناندز اعلام کردند اقدام‌هایی را برای ایجاد یک واحد پولی مشترک برای آمریکای جنوبی انجام خواهند داد. من اعلام می‌کنم ونزوئلا آماده است و ما از ابتکار عمل برای ایجاد ارز آمریکای لاتین و کارائیب حمایت می‌کنیم». رئیس‌جمهور ونزوئلا طی سخنرانی در راهپیمایی علیه اقدام‌های ضد ونزوئلایی یکجانبه ایالات‌متحده، از پیشنهاد سران برزیل و آرژانتین استقبال و بر لزوم «استقلال، اتحاد و آزادی آمریکای لاتین و کارائیب» تاکید کرد. رؤسای جمهور برزیل و آرژانتین روز دوشنبه جلسه‌ای برگزار و در آن بر تعهدشان در زمینه ادغام آمریکای لاتین تاکید کردند. 
***
امارات در حال میانجیگری میان دمشق و ریاض
منابع آگاه در سوریه، دیروز (سه‌شنبه) خبر دادند امارات عربی متحده در تلاش برای میانجیگری است تا روابط عربستان سعودی و سوریه را به حالت عادی‌ بازگرداند. منابع مذکور در گفت‌و‌گو با روزنامه سوری «الوطن» اظهار داشتند سفر اخیر مقام‌های امارات به سوریه در راستای بازگردانی روابط دمشق با کشورهای عربی بویژه به منظور پیشرفت در برقراری روابط دیپلماتیک سوریه و عربستان سعودی بوده است. روزنامه الوطن در ادامه خاطرنشان کرد که در بیانیه ریاست جمهوری سوریه نیز به صورت ضمنی به این مسأله پرداخته و اشاره شد که امارات «نقش مثبتی» در منطقه دارد. منابع یادشده که اشاره‌ای نیز به نام و سمت آنها نشده، اضافه کردند پیامی که «عبدالله بن زاید آل‌نهیان» وزیر امور خارجه امارات چند ساعت پس از سفرش به دمشق برای «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه سعودی ارسال کرد، «معنای مهم» دیگری درباره تحرکات امارات در این زمینه در بر داشت. 
***
هرتزوگ: در آستانه درگیری داخلی هستیم
رئیس رژیم صهیونیستی در سخنانی با هشدار نسبت به شکل‌گیری یک درگیری داخلی در سرزمین‌های اشغالی میان صهیونیست‌ها گفت این درگیری ممکن است رژیم صهیونیستی را ببلعد و نابود کند. «اسحاق هرتزوگ» در این باره گفت اسرائیل در آستانه یک درگیری داخلی به دلیل اختلافات سیاسی و شکاف میان بخش‌های مختلف جامعه قرار دارد که ممکن است منجر به انفجار اوضاع در سرزمین‌های اشغالی شود. وی در ادامه نگرانی از سرنوشت و آینده رژیم صهیونیستی افزود: اسرائیل باید 80 سالگی خود را متحدتر ببیند. وقتی بدون ترس با اختلافات برخورد می‌کنیم، باید بدانیم چگونه اختلاف بین مقامات مسؤول را مدیریت کنیم.
***
مدودف: غرب آتش جنگ سوم جهانی را شعله‌ور کرده‌ است
دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه که در حال حاضر ریاست شورای امنیت ملی این کشور را عهده‌دار است، روز دوشنبه در اظهاراتی خطاب به رهبری حزب حاکم روسیه (حزب روسیه واحد) گفت که آمریکا و متحدانش با آماده شدن برای حمله به روسیه آتش جنگ سوم جهانی را شعله‌ور کرده‌اند. وی سپس اضافه کرد: حزب ما باید به مردم سراسر جهان کمک کند تا دریابند عملیات ویژه در حال انجام در اوکراین، واکنشی از سر اجبار و تنها راه‌حل برای مقابله با تجاوز آمریکا و ماهواره‌های آن بود. وی افزود: بدیهی است خطر جنگ سوم جهانی به دلیل آنچه در حال رخ دادن است، افزایش یافته است. مدودف همچنین به بروز بحران جدی در سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی اشاره و عنوان کرد: نهادهایی که اساسا برای حل مناقشات جهانی پایه‌گذاری شده‌اند در عوض توسط غرب به میدان جنگ تغییر شکل داده‌اند. رئیس‌جمهوری پیشین روسیه تاکید کرد: مخالفان ما با استفاده از ابزارهایی همچون فشار اقتصادی، اخاذی و رشوه سیاسی تلاش می‌کنند تا حد امکان رای بیشتری برای حمایت از ابتکارات ضد روسی خود به دست آورند. 

Page Generated in 0/0065 sec