printlogo


کد خبر: 259357تاریخ: 1401/11/5 00:00
وزیر امور خارجه خطاب به کاخ سفید:
به اظهارات ریاکارانه پایان دهید

گروه سیاست‌خارجی: وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه کاخ سفید در جایگاهی قرار ندارد که از حقوق بشر دم بزند و مردم آگاه ایران دندان زینت شده گرگ‌ها را بخوبی تشخیص داده‌اند، به سران کاخ سفید متذکر شد به اظهارات ریاکارانه‌شان پایان دهند. 
حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: کاخ سفید در جایگاهی قرار ندارد که از حقوق بشر دم بزند. کشتار حدود ۲ میلیون انسان در افغانستان، عراق، یمن، فلسطین، سوریه و دمیدن در آتش جنگ اوکراین و مانع صلح بودن، از نتایج مداخلات آمریکاست. وی در ادامه خطاب به مقامات کاخ سفید متذکر شد: به اظهارات ریاکارانه پایان دهید. مردم آگاه ایران، دندان زینت شده گرگ‌ها را بخوبی تشخیص داده‌اند. گفتنی است، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به جدیدترین اقدام ضدایرانی خزانه‌داری این کشور گفت واشنگتن به دنبال تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی است.
 امیرعبداللهیان در ادامه، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بر پایه دکترین سیاست خارجی متوازن، تعامل و همکاری با جهان و عدم مداخله در امور داخلی دانست و تاکید کرد: صدور قطعنامه مداخله‌جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا را قویا محکوم می‌کنیم؛ بی‌تردید تبعات منفی چنین رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه‌زاست و لذا مسیر درست، تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است. وزیر امور خارجه همچنین رفتار اهانت‌آمیز نسبت به مقدسات ادیان الهی بویژه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و حمایت دولت‌های غربی از آن تحت عنوان آزادی بیان را به هیچ‌وجه قابل قبول ندانست و آن را شدیداً محکوم کرد. وی ضمن قدردانی از تلاش‌های دبیرکل اکو و کارکنان دبیرخانه برای پیگیری اجرای برنامه‌های سازمان اکو، بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو را اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده در کنفرانس خبری دوشنبه ۲۳ ژانویه (سوم بهمن‌ماه) ضمن استقبال از جدیدترین تحریم‌های اتحادیه اروپایی و انگلیس و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، از هماهنگی و همکاری بسیار نزدیک واشنگتن و اروپا برای مقابله با تهران خبر داد.
 ند پرایس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه ایران گفته است بورل اطمینان داده سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌گیرد، گفت: «ما اظهاراتی را از وزیر امور خارجه ایران شنیده‌ایم که اگر دروغ‌های آشکار نباشد، مشکوک است. بنابراین وقتی به بیانیه‌ای از وزیر امور خارجه ایران اشاره می‌کنیم، باید این مسأله را در نظر داشته باشیم». وی سپس به اظهارات بورل اشاره کرد و گفت: «وقتی بحث متحدان اروپایی ما مطرح می‌شود، ما از رویکرد قوی و اصولی اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استقبال می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) از سوی ایالات‌متحده به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی و بویژه تروریست جهانی شناخته می‌شود». پرایس در ارتباط با اقداماتی که واشنگتن علیه سپاه پاسداران انجام داده است، ادامه داد: «ما همچنین بسیاری از رهبران سپاه را به دلیل دست داشتن در تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم کرده‌ایم».
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای مرتبط با مشارکت ایران در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپاد به روسیه را تکرار کرد و گفت: «ما اقدام اخیر اتحادیه اروپایی را علیه نهادهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ارائه پهپاد به روسیه که برای دامن زدن به حملات نامعقول روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین مورد استفاده قرار می‌دهند، تحسین می‌کنیم». 
پرایس با اشاره به این موارد ادامه داد: «متحدان اروپایی ما تهدید و چالش‌هایی را که سپاه پاسداران و به طور وسیع‌تر ایران به همراه دارند، به رسمیت می‌شناسد و ما همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با اروپا برای مقابله با این چالش‌ها داریم». وی با تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا باید درباره اظهارات اخیر بورل اظهارنظر کند، گفت برجام در دستور کار آمریکا قرار ندارد. پرایس توضیح داد: «آنچه که مطرح نیست، برجام است. ما به وضوح گفته‌ایم برجام در دستور کار قرار ندارد و ماه‌هاست که در دستور کار نیست. ایران پیوسته به فرصت‌ها برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام پشت کرده است». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون آنکه به موانعی که واشنگتن در مسیر احیای برجام ایجاد کرده، اشاره کند، توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: «در نتیجه اقدامات ایران در سراسر جهان و علیه مردمش، ما بر ارسال این پیام‌های واضح به ایران متمرکز شده‌ایم: کشتار مردم خود را متوقف کنید، عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین را متوقف کنید و آمریکایی‌هایی را که به اشتباه بازداشت کرده‌اید، آزاد کنید». 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر لزوم تداوم فشارها بر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «این نخستین دور تحریم‌هایی نیست که ما علیه مقامات ایرانی در واکنش به اعتراضاتی که از اواخر سال گذشته در ایران شاهد بودیم، اعلام می‌کنیم. اگر ایران به مشارکت در این نقض حقوق بشرها ادامه دهد، ما همچنان به استفاده از حتی فشارهای بیشتر ادامه می‌دهیم اما قطعاً به بحث حقوق بشر مربوط است». 

Page Generated in 0/0074 sec