printlogo


کد خبر: 259358تاریخ: 1401/11/5 00:00
گزارش مؤسسه مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین تهدیدات اسرائیل در سال ۲۰۲۳
ایران، بزرگ‌ترین کابوس رژیم صهیونیستی

دوشنبه هفته جاری گزارشی از برآوردهای راهبردی ارائه‌شده توسط موسسه مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی (INSS) به «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی تحویل شد که «مهم‌ترین تهدیدات اسرائیل در سال ۲۰۲۳» را فاش می‌کند. در این گزارش از ایران و حزب‌الله لبنان به عنوان بزرگ‌ترین تهدید‌کنندگان اسرائیل نام برده شده است. 
* ترس از مقاومت فلسطین
طبق گزارش پایگاه خبری «آی۲۴»، این گزارش تشدید تنش‌ها در فلسطین را بزرگ‌ترین تهدید برای تل‌آویو در سال جاری دانسته و می‌افزاید: «میدان فلسطین به عنوان انفجاری‌ترین میدان شناخته می‌شود». گزارش موسسه مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی اذعان می‌کند که اقتدار تشکیلات خودگردان فلسطین در حال تضعیف و از دست دادن کنترل بر این سرزمین، بویژه در شمال کرانه باختری است؛ علاوه ‌بر این، ریاست «محمود عباس» بدون حضور جانشین توافقی و بدون سازوکاری برای انتقال قدرت رو به پایان است. این گزارش می‌گوید: «خلأ استبدادی در حوزه‌های قدرت، همراه با نبود افق سیاسی روشن، موجی از عملیات‌ها و گروه‌های مسلح مانند عرین الاسود/ لانه شیرها را به راه انداخته است، بویژه در حالی که پروژه شهرک‌سازی در یهودا و السامره (یعنی کرانه باختری) در حال گسترش است».
* نگرانی از تنش در روابط با واشنگتن
بر اساس نتایج مطالعات این مرکز، نخستین تهدید محوری، مهم و خطرناک راهبردی برای رژیم صهیونیستی در روابط خارجی، موضوع به خطر افتادن روابط تل‌آویو با ایالات‌متحده آمریکا است. این گزارش می‌افزاید: محققان توصیه کرده‌اند گام‌های موثری برای حفظ روابط با ایالات‌متحده از سوی تل‌آویو برداشته شود؛ از جمله تقویت حمایت از اوکراین و ایستادن در کنار آن در برابر روسیه. 
* ایران، بزرگ‌ترین تهدید خارجی
به همین ترتیب، محققان موسسه مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی در اظهارنظرات خود به موضوع ایران اشاره کرده و اذعان داشتند که «خطرناک‌ترین تهدید بالقوه خارجی علیه اسرائیل، ایران است». محققان صهیونیست همچنین در ادامه گزارش خود خاطرنشان کردند برنامه هسته‌ای ایران در خطرناک‌ترین وضعیت خود قرار دارد، زیرا «ایران تا تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای فاصله کمی دارد». آنها مدعی شدند «مشارکت ایران در کنار روسیه در بحران اوکراین، دشمنی غرب با ایران را عمیق‌تر می‌کند اما از سوی دیگر، پایگاهی امن برای ایران در مقابل تحریم‌های غرب ایجاد کرده که می‌تواند امنیت تهران را در برابر حمله غرب افزایش می‌دهد».
* قدرت روزافزون حزب‌الله
محققان موسسه مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی، در بخش دیگری از گزارش خود به تقویت جایگاه جنبش حزب‌الله در مرزهای لبنان به دلیل فعالیت‌های مربوط به این رژیم در سوریه علیه مواضع ایران اشاره کرده‌اند. این اظهارات نگران‌کننده صهیونیست‌ها در حالی علیه ایران و جنبش حزب‌الله مطرح می‌شوند که اختلافات سیاسی در سرزمین‌های اشغالی بین کابینه و مخالفان در پرتو تبادل اتهامات مربوط به شروع جنگ داخلی در حال تشدید است، بویژه که تل‌آویو شاهد تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر جدید است. پیش‌تر روزنامه صهیونیستی «اورشلیم پست» فاش کرده بود اکثر مقامات نهادهای نظامی رژیم صهیونیستی همچنان تاکید دارند که حزب‌الله بزرگ‌ترین تهدید برای این رژیم اشغالگر است. در این گزارش آمده بود: اگر چه ایران همچنان به تیتر رسانه تبدیل می‌شود اما اکثر مقامات نظامی صهیونیست همچنان، چه پشت درهای بسته و چه در ملأ عام، مدعی هستند که حزب‌الله با حدود 150 موشک و نیروهای ویژه رضوان، بزرگ‌ترین تهدید برای تل‌آویو است. 

Page Generated in 0/0068 sec