printlogo


کد خبر: 259361تاریخ: 1401/11/5 00:00
مخالفت وزارت بهداشت با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای تعطیل نشدن مدارس
سلامت در اولویت
قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور: سازمان محیط‌زیست به وظیفه قانونی خود در اجرای قانون هوای پاک عمل کند

گروه اجتماعی: وضعیت هوا در تهران و بیشتر کلانشهرها همچنان در شرایط ناسالم قرار دارد اما مدارس باز است؛ این در حالی است که طبق تاکید کارشناسان بهداشت، سلامت باید در اولویت قرار گیرد، زیرا ذرات معلق آلاینده برای کودکان بسیار مضر است. درست است آموزش غیرحضوری هیچ‌وقت به اندازه آموزش حضوری موثر نیست اما وزارت بهداشت تاکید دارد سلامت تحت هر شرایطی در اولویت است. دوشنبه ۳ بهمن یوسف نوری، وزیر آموزش‌و‌پرورش در همایش بانوی فرزانه با انتقاد از تعطیلی مدارس گفته بود: قرار است در جلسه آتی هیات دولت پیشنهاد دهیم شاخص‌های مرتبط با کیفیت را به تعلیق در آورند. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در حاشیه نشست استانداران در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی مدارس به جهت آلودگی هوا از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط‌زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا خبر داده بود تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود. این در حالی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است اما عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت  با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس مخالفت کرده و گفته است: هر چه در راستای سلامت مردم باشد، وزارت بهداشت با آن موافق است و هر چه به سلامت مردم آسیب برساند، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با آن مخالف خواهد بود. کارشناسان بهداشت و حوزه سلامت در واکنش به صحبت وزیر کشور مبنی بر ارائه طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط‌زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا تاکید دارند تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا نوعی پاک کردن صورت‌مساله به جای انجام اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هواست.
* مخالفت با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوارض شدید آلودگی هوا بر سلامت کودکان گفت: هر چه در راستای سلامت مردم باشد، وزارت بهداشت با آن موافق است و هر چه به سلامت مردم آسیب برساند، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با آن مخالفت خواهد کرد. دکتر عباس شاهسونی درباره برخی اظهارات اخیر مسوولان وزارت آموزش‌و‌پرورش مبنی بر لزوم تغییر شاخص‌های تعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا گفت: بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM2.5 بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و بویژه گروه‌های حساس خطرناک است. وی افزود: یکی از گروه‌های حساس کودکان هستند و این درست نیست که صرفا با تغییر شاخص آلودگی هوا، صورت‌مساله را پاک کنیم. ما باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. ‌ای کاش وزیر محترم آموزش‌و‌پرورش پیشنهاد می‌داد اقداماتی نظیر نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل و... برای کاهش غلظت آلاینده‌های هوا انجام شود. ما هم در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی‌دانیم اما چاره دیگری جز این نداریم که با این کار، مواجهه کودکان با آلودگی هوا را کاهش دهیم. او تاکید کرد: مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ که به دنبال آن غیرحضوری شدن مدارس انجام می‌شود، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیات وزیران در سال ۱۳۹۶ است. برای تغییر این شاخص که در قانون مطرح شده است باید کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیماتی با رویکرد سلامت‌محور اخذ کنند، نه اینکه بیاییم صورت مساله را پاک کنیم. مگر سازمان محیط‌زیست که استانداردهای ذرات معلق هوا را افزایش داد به هدف خود رسید که ما با عدم غیرحضوری کردن مدارس به هدف خود برسیم؟
* محیط‌زیست به وظیفه قانونی خود عمل کند
قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواست به وظایف قانونی خود در حوزه نظارت بر اجرای قانون هوای پاک عمل کند و دستگاه‌هایی را که ترک فعل داشته‌اند به مراجع قضایی معرفی کند. احمد رحمانیان در جلسه بررسی عملکرد دستگاه‌ها در راستای اجرای تکالیف قانون هوای پاک با تاکید بر اینکه سازمان محیط‌زیست ناظر اصلی اجرای این قانون است، افزود: هوای پاک حق مردم است و وظیفه حاکمیت و حکومت است که این حق مردم را بخوبی ادا کنند. وی با اشاره به اینکه هوای پاک از حقوق مهمی است که در قانون اساسی، قوانین عادی بویژه قانون هوای پاک به آن اشاره شده، در رابطه با اهداف برگزاری این نشست گفت: پاسخگویی و ارائه برنامه در راستای اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست است و سازمان بازرسی به عنوان عالی‌ترین دستگاه نظارتی قصد دارد اظهارنظر نظارتی داشته باشد که آیا دستگاه‌ها به وظیفه قانونی خود عمل کرده‌اند یا نه. قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور به روزشمار هوای کلانشهرها طی چند مدت اخیر اشاره کرد و افزود: زمانی که به روزشمار ایام هوای پاک کلانشهرها بویژه تهران نگاه می‌کنیم، پی می‌بریم این آمار نگران‌کننده است و آمار مقایسه‌ای امسال و سال گذشته نشان می‌دهد تعداد روزهای ناسالم سال گذشته ۸۸ روز و امسال تا پایان دی ۱۱۷ روز است. رحمانیان با اشاره به اینکه هر سال وضعیت هوا نامناسب‌تر می‌شود، تاکید کرد اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد، وضعیت در سال‌های آینده خطرناک‌تر خواهد شد. وی به شناسایی آسیب‌های این حوزه و اجرا نشدن قانون هوای پاک اشافره کرد و افزود: با توجه به تاکیدهای رئیس قوه‌قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از اولویت‌های این سازمان نظارت بر اجرای صحیح قانون هوای پاک است که سازمان به این موضوع ورود اساسی داشته است. بر اساس آمار مراجع قضایی، تاکنون دستگاهی به دلیل ترک فعل به مراجع قضایی معرفی نشده است؛ جای سوال دارد که با توجه به وضعیت هوا آیا ترک فعلی نبوده یا اینکه محیط‌زیست به وظیفه نظارتی خود بخوبی عمل نکرده است. 
***
صورت‌ مسأله را پا نکنید   
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس را پاک کردن صورت‌مساله دانست و گفت: دولت به جای این کارها، قانون هوای پاک را اجرا کند. محمدعلی محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به پیشنهاد وزرای آموزش‌و‌پرورش و کشور برای تغییر شاخص آلودگی هوا با هدف تعطیل نشدن مدارس گفت: از اظهارنظرهای وزرای آموزش‌و‌پرورش و کشور برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا همچنین تعلیق این شاخص‌ها به عنوان ملاکی برای تعطیلی مدارس متاسفم. وی ادامه داد: این ۲ دیدگاه به معنای پاک کردن صورت‌مساله است بویژه اینکه به وزیر کشور برای اجرایی شدن قانون هوای پاک هم ماموریت داده شده است؛ انتظار می‌رود وزیر کشور به سمت اجرای قانون هوای پاک رود تا اینکه در راستای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا حرکت کند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با بیان اینکه کودکان جزو گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، گفت: در تمام دنیا کودکان جزو گروه‌های حساس هستند و به آنها توجه ویژه می‌شود پس دولت به دنبال هماهنگی بیشتر برای حل مشکل آلودگی هوا باشد. وی با اشاره به مخالفت وزارت بهداشت با تغییر استانداردهای آلودگی هوا جهت تعطیل نشدن مدارس، گفت: دولت به جای اینکه بخواهد استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس را افزایش دهد، برای اجرای قانون هوای پاک تلاش کند.

 


Page Generated in 0/0066 sec