printlogo


کد خبر: 259368تاریخ: 1401/11/5 00:00
اخبار

ساخت ۳۰۶ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن ملی توسط بنیاد مسکن
بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط این بنیاد در شهرها و روستاها به ۳۰۶ هزار واحد رسیده است که ۱۰۳ هزار واحد در شهرها و ۲۰۳ هزار واحد آن در روستاهاست.  به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کارگزاران اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای اجرای طرح تاکنون طبق تکلیف قانونی، احداث واحدهای مسکونی طرح را در شهرهای تحت مسؤولیت و همچنین در روستاها برعهده گرفت. 
بر اساس تعهداتی که بنیاد مسکن برعهده گرفته است، مقرر شده در دولت سیزدهم جمعاً یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها و روستاها توسط این بنیاد احداث شود که نیمی از آنها در شهرها و نیم دیگر در روستاها اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
بر اساس آخرین آمارهای اخذ شده از بنیاد مسکن، هم‌اکنون ۱۰۳ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرها با مجموع میانگین پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصد در دست اجرا قرار دارد.  حمیدرضا سهرابی، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این رابطه گفت: از ۱۰۳ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در حال اجرا در شهرها، ۷۵ هزار واحد در حال اجرای فونداسیون، ۴۵ هزار واحد در مرحله اتمام فونداسیون و ۱۸ هزار واحد در مرحله اتمام اسکلت قرار دارند.  وی اضافه کرد: همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بندر امام (ره) بازسازی ۵ هزار واحد را نیز در حال انجام دارد که در مجموع در حوزه مسکن شهری ۱۰۸ هزار واحد توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است.  همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها بیش از ۲۰۳ هزار واحد مسکونی را وارد مرحله ساخت کرده که میانگین پیشرفت فیزیکی این واحدهای روستایی نیز حدود ۴۵ درصد برآورد شده است.  
بنا بر اعلام مجید جودی، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن، این بنیاد سالانه اجرای ۲۰۰ هزار واحد را در برنامه دارد و در صدد است این تعداد واحد با سقف تعیین‌شده اجرایی و عملیاتی شود. 
***
«غدانه» بورسی شد
بازار دوم فرابورس ایران روز دوشنبه میزبان عرضه اولیه نماد «غدانه» به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط بود تا این شرکت به عنوان دویست و هفتمین ناشر پذیرفته‌شده فرابورسی روی تابلو معاملات کشف قیمت شود. سهامداران عمده کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان دوشنبه ۳ بهمن‌ ۱۰۸ میلیون سهم این شرکت را در بازار دوم فرابورس ایران عرضه کردند و در نهایت غدانه با استقبال خریداران با متوسط موزون قیمت ۱۴ هزار و ۹۱۰ ریال روی تابلوی معاملات بازار دوم نشست. بر اساس این گزارش، در این عرضه که به روش حراج انجام شد هر کد معاملاتی حداکثر مجاز به خرید ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم بود و در حالی که ۵۱ صندوق سفارش‌های خود را از طریق ایستگاه‌های معاملاتی ارسال کردند، ۲۷ صندوق موفق شدند به سهامداران این نماد بپیوندند. شایان ذکر است تابستان سال گذشته شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان به عنوان دویست و پنجاه و ششمین نماد معاملاتی و یکصد و پنجاه و یکمین شرکت بازار دوم، در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شده بود. کمترین قیمتی که در عرضه اولیه این شرکت از گروه محصولات غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر، منجر به معامله شد ۱۲ هزار و ۴۰۰ ریال و بیشترین قیمت ۲۰ هزار ریال، منطبق با سقف بازه قیمتی بود. گفتنی است در این عرضه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت صبا کوثر رکن متعهد عرضه و شرکت کارگزاری بانک رفاه مشاور عرضه بودند. همچنین شرکت تامین سرمایه سپهر در جایگاه متعهد خرید و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی آوای فراز به عنوان بازارگردان ایفای نقش کردند. پیش از این در جریان نشست خبری معارفه کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان که در فرابورس ایران برگزار شد، ابوالفضل بوژمهرانی، مدیرعامل و نایب‌رئیس این شرکت عنوان کرد: این مجموعه وابسته به سازمان اقتصادی کوثر با ظرفیت ۵۰۰ تن در مساحت ۹۰ هزار متر مربعی در نیشابور واقع است و جدیدترین تکنولوژی روغن‌کشی را در اختیار دارد. او در توضیح عملکرد مالی شرکت گفت: سودآوری شرکت طی ۵ سال اخیر رو به ‌رشد بوده که ۲ سال گذشته آن در کدال منتشر شده است.
***
آمریکا معافیت تحریمی میدان گازی مشترک ایران و انگلیس را تمدید کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت تحریمی میدان گازی مشترک ایران و انگلیس در دریای شمال را برای یک دوره ۲ ساله تمدید کرد. به گزارش مارکت واچ، دولت آمریکا معافیت میدان گازی رهام در دریای شمال از تحریم‌های ضدایرانی را تمدید کرده است. شرکت انگلیسی سریکا که ۵۰ درصد سهام میدان گازی رهام را در اختیار دارد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد معافیت میدان نفتی رهام از تحریم‌ها علیه ایران تمدید شده است بنابراین همه شرکت‌ها می‌توانند بدون ترس از مجازات آمریکا به ارائه کالا و خدمات در این میدان ادامه دهند.  ایران نیز ۵۰ درصد سهام میدان گازی رهام را در اختیار دارد. شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم که پیش‌تر مالک نصف سهام این میدان بوده معتقد است این میدان ۱۳۵ میلیون بشکه نفت خام و ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در خود جای داده است. بر اساس آمارها، ۵ درصد از نیاز روزانه انگلیس به گاز از این میدان تأمین می‌شود. دوره معافیت تحریمی میدان گازی رهام در ۳۱ ژانویه به پایان می‌رسید که بر اساس تصمیم اوفک این معافیت برای ۲ سال آینده تمدید شده است. دولت آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ و تحت فشار لندن برای تأمین نیازهای انرژی خود این میدان را از تحریم‌ها علیه ایران معاف کرد. 

Page Generated in 0/0108 sec