printlogo


کد خبر: 259385تاریخ: 1401/11/6 00:00
گزارش «وطن امروز» از ادامه دسترسی مخاطبان جهانی به ۱۴ شبکه برون‌مرزی صدا و سیما به واسطه جایگزینی ماهواره‌های اروپایی با ماهواره‌های روسی و منطقه‌ای
صدای ایران پیچیده در گوش جهان

گروه فرهنگ وهنر: به رغم جنگ ترکیبی ماه‌های گذشته محور سلطه علیه انقلاب اسلامی که بویژه شامل تلاش برای انسداد شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی ایران نیز می‌شود اما فعالیت این شبکه‌ها با وجود تحریم‌ها و کارشکنی‌های غربی متوقف نشده است. رئیس رسانه ملی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران مژده داد که به رغم تحریم‌ شبکه‌های بین‌المللی کشورمان در مجموعه ماهواره‌های اروپایی اما شبکه‌های پرس تی‌وی و العالم با ماهواره‌های غیراروپایی در حال فعالیت هستند. ماه گذشته بود که شرکت ماهواره‌ای فرانسوی یوتل‌ست، چند هفته پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی، پخش آن را قطع کرد. این شبکه به عنوان پرچمدار بین‌المللی شبکه‌های برون‌مرزی سیما در سال‌های اخیر به بهانه‌های واهی هدف دستگاه رسانه‌ای سلطه بویژه از طرف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ماهواره‌ای بوده است. 
پیمان جبلی، رئیس صداوسیما که خود سابقه معاونت برون‌مرزی را دارد، روز چهارشنبه درباره تحریم‌های اخیر شبکه‌های برون‌مرزی سیما گفت: «از آنجایی که ما سال‌های سال با موضوع تحریم دست به گریبان هستیم، این موضوع جدیدی برای ما نیست. اقداماتی هم که برای مقابله با تحریم باید انجام شود در ۲ سطح است؛ نخست سطح پیگیری‌های حقوقی و اجرایی که دستگاه‌های مسؤول باید آن را انجام دهند و ما هم آن را دنبال می‌کنیم. سطح دوم یعنی تولید محتوا و انتشار محتوا که ما در حوزه تولید محتوا و انتشار آن با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستیم».
او که خود جزو شخصیت‌هایی است که اخیرا در فهرست تحریم‌های مغرضانه وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپایی قرار گرفته‌اند، با تاکید بر اینکه پخش ماهواره‌ای شبکه‌های برون‌مرزی ایران در عرصه جهانی متوقف نشده، گفت: «پس از تحریم‌ شبکه‌های بین‌المللی ما در ماهواره‌های اروپایی، تلاش کردیم با ماهواره‌های غیراروپایی ارتباطات خوبی ایجاد کنیم. برخی شبکه‌های اصلی مانند العالم، پرس تی‌وی و دیگر شبکه‌ها همان منطقه را ولی با ماهواره‌های غیراروپایی پوشش می‌دهند و کار ما متوقف نشده است».
جبلی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که چرا گاهی اوقات مصاحبه‌هایش از صداوسیما پخش نمی‌شود، گفت: «چون من رئیس صداوسیما هستم!».
او پاییز گذشته پس از اعلام خبر تحریم شبکه‌هایی مثل پرس تی‌وی توسط آمریکا و اتحادیه اروپایی گفته بود: «بار اول نیست که غرب خلاف ادعای آزادی بیان که دارد و آن را به عنوان یک امتیاز مطرح می‌کند، عمل می‌کند. شبکه پرس تی‌وی با وجود اینکه رقبایش از پشتیبانی بسیاری برخوردار هستند و در یک عرصه نابرابر رقابت می‌کند اما با این وضعیت حضور حداقلی‌اش را به‌لحاظ امکاناتی نمی‌توانند تحمل کنند. شبکه‌های برون‌مرزی ایران چون تجربه و آمادگی لازم را دارند، حتما از این وضعیت عبور خواهند کرد».
با این حال به دنبال اظهارات امیدبخش دیروز جبلی، مسؤولان شبکه پرس تی‌وی با تایید این خبر به از سرگیری پخش ماهواره‌ای جهانی تمام شبکه‌های برون‌مرزی اشاره کردند. 
احمد علی‌اکبری، مدیر بخش ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی شبکه پرس تی‌وی در این باره به «وطن‌امروز» گفت: «همکاری فعال و مستمر با ماهواره‌های متعدد بین‌المللی و منطقه‌ای برای ادامه پخش شبکه پرس تی‌وی در جریان است و در ماه‌های آتی نه فقط این شبکه بلکه هر 14 شبکه برون‌مرزی صداوسیما شامل العالم، جام جم 1، 2 و 3، هیسپان تی‌وی (به زبان اسپانیولی)، هوسا تی‌وی (به زبان آفریقایی هوسایی)، الکوثر و سحر طی ماه‌های آتی مشکلی برای پخش جهانی نخواهند داشت».
یکی از مشکلات دیگر پخش شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما پس از تحریم، اجاره فرکانس 11105 ماهواره غیر اروپایی یامال برای پخش آزمایشی و دور زدن تحریم‌های ماهواره‌های اروپایی بود که اعلام شد موقتا قطع و حذف شده است. ظاهرا همکاری با این ماهواره نیز قطع شده اما چندین ماهواره دیگر جایگزین
 شده‌اند.
 محمد‌رضا احمدی، مدیر فنی شبکه پرس تی‌وی درباره جزئیات ماهواره‌هایی که توسط صداوسیما جایگزین ماهواره‌های تحریمی غیر اروپایی شده‌اند به «وطن‌امروز» می‌گوید: «مهم‌ترین آنها ماهواره‌های روسی و منطقه پیرامون ما هستند که به خاطر شرایط تحریم بهتر است به نام آنها اشاره‌ای نکنیم. مهم این است که این همکاری ماهواره‌ای جدید باعث شده شبکه‌های برون‌مرزی ما درست برای مخاطبان همان مناطقی از جهان که پیش از تحریم‌های غربی پخش می‌شد، قابل دسترس باشد یعنی خاورمیانه، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا».

Page Generated in 0/0100 sec