printlogo


کد خبر: 259392تاریخ: 1401/11/6 00:00
دور دنیا

تأیید احکام جدید اعدام توسط رژیم آل سعود
حساب کاربری «نحو الحریه» در شبکه اجتماعی توئیتر طی پیامی از تأیید احکام اعدام جدید در دادگاه استیناف عربستان علیه ۳ شهروند عربستانی پرده برداشت. در توئیت این حساب کاربری آمده است: «آیا عبد‌الکریم الحویطی، شهیدی که حاضر نشد خانه‌اش را ترک کند، به یاد می‌آورید؟ روز گذشته دادگاه استیناف عربستان حکم اعدام شادلی الحویطی، برادر عبد‌الکریم الحویطی را به همراه ابراهیم الحویطی و عطا‌الله الحویطی تأیید کرد». حکومت عربستان سعودی قبیله الحویطات را به خاطر اجرای پروژه ساخت‌وساز «نئوم» با مساحت بیش از ۱۰ هزار کیلومتر به اجبار کوچانده است. اعضای این قبیله به اجبار و با زور اسلحه بیرون رانده شدند و عبدالرحیم الحویطی، فعال مدنی معروف به دلیل امتناع از ترک خانه‌اش کشته و به عنوان تروریست معرفی شد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی از زمان به قدرت رسیدن در تابستان ۲۰۱۷ بر سرکوب گسترده مخالفان خود نظارت داشته است. 
***
احتمال خروج ترکیه از ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا
منابع رسانه‌ای روز چهارشنبه از احتمال خروج ترکیه از ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا خبر دادند. خبرگزاری نیوز آرمنیا به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای نوشت: اخیرا «اتهم سانجاک» قائم‌مقام رئیس حزب «مادر وطن» ترکیه گفت ممکن است این کشور در 6-5 ماه آینده از ناتو خارج شود. سانجاک گفت: «ناتو با تحریکات خود ما را مجبور به انجام این کار می‌کند. آنها سعی می‌کنند ما را مقابل همسایه‌مان یونان قرار دهند. ترکیه 6-5 ماه دیگر از ناتو خارج می‌شود. آنها سعی می‌کنند ما را به گرداب خاورمیانه بکشانند. در نهایت، شما اقدامات سوئد و هلند علیه قرآن را نیز شاهد هستید». وی افزود: «نظرسنجی‌های اخیر نشان داده دست‌کم ۸۰ درصد جمعیت ترکیه معتقدند آمریکا سیاست خصمانه و مخربی در قبال ترکیه دارد. اخیرا نیز مردم ترکیه با روسیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهورش همدل شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ترکیه با ناتو بابت یونان است. یونان اینک از حمایت بیشتری از جانب آمریکا و ناتو برخوردار است. 
***
بازداشت معاون عمران خان
پلیس پاکستان یکی از رهبران ارشد حزب عمران خان، نخست‌وزیر سابق این کشور را به اتهام «تهدید رئیس سازمان نظارت بر انتخابات و دیگر مقامات دولتی» دستگیر کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دستگیری «فواد چودری» منتقد سرسخت دولت پاکستان و معاون حزب عمران خان موسوم به «تحریک انصاف پاکستان» واکنش صریح این حزب را به دنبال داشته است. «تحریک انصاف پاکستان» این اقدام پلیس پاکستان را محکوم کرد و خواستار آزادی این مقام ارشد شد. خانواده فواد چودری گفتند او در منزلش در لاهور دستگیر شده است. همچنین «شیرین مزاری» سخنگوی حزب عمران خان اعلام کرد پلیس پاکستان به چودری دستبند ‌زده و مستقیما به دادگاه برده‌ است. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده نشان داد همزمان با اینکه پلیس پاکستان چودری را به سمت اتاق دادگاه راهنمایی می‌کرد، حامیانش در دادگاه تجمع و به سمتش گلبرگ‌های رز پرتاب کردند. پس از انتشار خبر دستگیری وی، حامیانش جاده اصلی را در «جهلوم» زادگاه چودری در استان پنجاب بستند و خواستار آزادی‌اش شدند. 
***
در اقامتگاه معاون سابق ترامپ هم اسناد محرمانه کشف شد
وکیل «مایک پنس» اعلام کرد یکسری اسناد با مهر محرمانه بتازگی در منزل معاون سابق دونالد ترامپ در ایالت ایندیانا پیدا و تحویل «اف‌بی‌آی» شده است. به گزارش ایسنا، «گرگ جیکوب» وکیل مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در نامه‌هایی که سه‌شنبه به دست رویترز رسیده، ‌این اطلاعات را ارائه کرده است. او در نامه‌ای مورخ ۱۸ ژانویه خطاب به «آرشیو ملی»، آنها را از وجود این اسناد در خانه معاون سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مطلع کرده و در نامه‌ای دیگر مورخ ۲۲ ژانویه به این نهاد اطلاع داده که «اف‌بی‌آی» برای تحویل گرفتن این اسناد به خانه پنس مراجعه کرده است. کشف این اسناد در منزل پنس، او را همچون دونالد ترامپ و جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا که اسنادی با علامت محرمانه در اقامتگاه‌های آنها پیدا شده، تحت فشار قرار می‌دهد. 
***
طالبان: ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان موقت است
وزیر کشور طالبان با «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیدار و گفت‌وگو کرد. سراج‌الدین حقانی در این دیدار گفت محرومیت آموزش و کار زنان دائمی نیست، بلکه در نظام آموزشی طالبان تفاوت دیدگاه‌هاست که حل خواهد شد. در این دیدار گریفیتس نیز بر کار و آموزش زنان تأکید کرده است. معاون دبیرکل سازمان ملل در این دیدار افزود: «ما باید عملکرد‌های یکدیگر را بیش از بیش تحت انتقاد قرار ندهیم، زیرا انتقادات بیش از حد راه‌های تفاهم را خواهد بست اما باید هر چه زودتر مشکل آموزش زنان برطرف شود». حقانی نیز در ادامه گفت در بخش آموزش و کار زنان محرومیت دائمی مطرح نیست و در نظام آموزشی تفاوت دیدگاه‌هاست که حل خواهد شد. این مقام ارشد طالبان تاکید کرد افغانستان نزدیک به نیم قرن را در جنگ سپری کرده و تعلیم و تحصیل نیاز اساسی جامعه این کشور است.

Page Generated in 0/0065 sec