printlogo


کد خبر: 259413تاریخ: 1401/11/6 00:00
تداوم بارش برف و باران در برخی مناطق تا یکشنبه آینده
پیش‌بینی بارش نرمال در تهران

هر چند به دلیل مصرف فراوان آب در تهران همچنان نیاز بسیاری به پر شدن سد‌های این کلانشهر می‌باشد اما پیش‌بینی‌ها حکایت  از بارش نرمال در ماه‌های آینده در تهران دارد.  مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران اظهار کرد: میزان بارش‌ها و دما، بهمن‌ماه در خوشبینانه‌ترین حالت حد نرمال خواهد بود. مازیار غلامی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیش‌بینی دما و بارش‌ها در بهمن‌ماه اعلام کرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که در ۳ ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان بالاتر از نرمال برآورد شده (۰.۵ تا یک درجه بالاتر از نرمال) است و متوسط بارش استان در بهترین شرایط و خوشبینانه‌ترین حالت در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: از نظر توزیع ماهانه نیز انتظار می‌رود بتدریج طی بهمن‌ماه بارش‌ به شرایط نرمال گرایش پیدا کند. در عین حال با توجه به کاهش بارش‌های انباشته‌شده از ماه‌های قبل، بارش‌های احتمالی آتی نیز نمی‌تواند کم‌بارشی را جبران کند و کماکان لزوم صرفه‌جویی مصرف آب در بخش‌های مختلف عمومی (مردم) و اختصاصی (بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و...) وجود دارد. بر این اساس مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران تاکید کرد: مدیریت دقیق منابع و مصارف آب، اقدام فوری و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های کشاورزی در ماه‌های بهار و تابستان ۱۴۰۲ همچنین اتخاذ تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم توسط بخش‌های مختلف اجرایی توصیه می‌شود. غلامی ادامه داد: این کاهش بارندگی دی‌ماه نسبت بلندمدت در حالی است که میزان کاهش بارش در استان تهران از ابتدای سال زراعی تا پایان دی‌ماه و در مقایسه با بلندمدت ۶۳ درصد است، البته بیشتر استان‌های کشور تحت تاثیر کم‌بارشی قرار دارند، به گونه‌ای که کل کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان دی ۱۴۰۱ با کاهش ۱۸درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت روبه‌رو بوده‌اند. 
* بارش برف و باران در اغلب نقاط کشور
سازمان هواشناسی از بارش برف، باران و وزش باد تا یکشنبه آینده، همچنین افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها تا حد بسیار ناسالم و در برخی استان‌ها خبر داد. بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در استان‌های فارس، بوشهر، نیمه غربی کرمان و هرمزگان، جزایر واقع در شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز، کهگیلویه‌وبویراحمد، جنوب اصفهان و ارتفاعات زاگرس واقع در غرب و جنوب غرب کشور ابرناکی و بارش پیش‌بینی می‌شود، در مناطق گرمسیر نیز رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر برف پیش‌بینی شده است. همچنین طی این روز علاوه بر مناطق ذکرشده گستره بارش‌ها کل استان‌های کرمان، هرمزگان، یزد و مناطقی از آذربایجان غربی و کردستان را دربر می‌گیرد. روز جمعه از میزان بارندگی‌ها در نیمه جنوبی کشور کاسته می‌شود و در مناطقی از کرمان، هرمزگان، جزایر شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز، سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، ارتفاعات زاگرس در کردستان، همدان و مرکزی ابرناکی، وزش باد و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. شنبه آینده در ارتفاعات کرمان، سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان ابرناکی، رگبار باران و برف و وزش باد روی می‌دهد. یکشنبه آینده نیز در کل کشور افزایش نسبی دما روی می‌دهد و با گذر امواج تراز میانی جو در مناطقی از شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و در نیمه شمالی خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و غرب اصفهان، ابرناکی و بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود. 
* ماندگاری هوای سرد و آلودگی در تهران
هوای تهران همچنان سرد است و به دلیل سکون جوی همراه با انباشت آلاینده‌ها تا پایان هفته ناسالم پیش‌بینی شده است. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان با ماندگاری هوای سرد و تداوم آلودگی هوا  پیش‌بینی می‌شود. با بررسی نقشه‌های هواشناسی، تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی طی ۵ روز آینده به دلیل استمرار پایداری نسبی جو، عدم وزش باد قابل ملاحظه، ماندگاری هوای سرد در مناطق پرتردد شهری پرجمعیت و صنعتی استان، ادامه انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت با عبور امواج کوتاه تراز میانی جو از روی استان، افزایش ابرناکی و در ارتفاعات احتمال بارش‌های پراکنده برف دور از انتظار نخواهد بود. از روز شنبه هفته آینده ۸ بهمن روند افزایش نسبی دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران پنجشنبه 6 بهمن قسمتی ابری و غبارآلود با حداقل دمای ۲-  درجه و حداکثر دمای ۵ درجه سانتیگراد و طی جمعه ۷ بهمن کمی ابری همراه با غبارمحلی با حداقل دمای ۳- و حداکثر دمای ۶  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* وضعیت «آلوده» ۲۸ ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای تهران دیروز با میانگین ۱۵۸ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت. همچنین ۲۸ ایستگاه در شرایط آلوده بود و از این تعداد ۲۲ ایستگاه وضعیت قرمز آلودگی هوا را ثبت کرد. بر این اساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، همه افراد بویژه مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تاحدی سخت‌تر از حالت طبیعی انجام شود؛ کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و... از جمله این کارهاست.

Page Generated in 0/0061 sec