printlogo


کد خبر: 259419تاریخ: 1401/11/6 00:00
اخبار

رئیس کمیسیون تلفیق:
منابع لایحه بودجه ۱۴۰۲  قابل وصول است
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس با بیان اینکه منابع مورد پیش‌بینی در لایحه بودجه سال آینده قابل وصول و تحقق است، گفت: اگر شرکت‌های بورسی سود خود را توزیع نکنند، بلکه سرمایه‌گذاری کنند مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. سیدشمس‌الدین حسینی گفت: لایحه بودجه سال 1402 لایحه ایده‌آل‌ و مطلوبی نیست و حتی خود رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم چنین ادعایی ندارد. وی اظهار داشت: نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن جمیع جهات و برخی معیارها لایحه بودجه سال آینده را یک لایحه بودجه قابل قبول ارزیابی کردند و به همین دلیل به کلیات لایحه بودجه رای مثبت دادند. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌ها حکایت از این دارد که منابع مورد پیش‌بینی در لایحه مزبور قابل وصول و تحقق است. وی در ادامه افزود: مخارج در بخش جاری و همین‌طور بازپرداخت بدهی‌ها یا اوراق از سوی دولت امر اجتناب‌ناپذیری است. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود کسری ترازهای عملیاتی در لایحه بودجه سال آینده نسبت  به امسال کمتر باشد. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 مجلس شورای اسلامی گفت: طبق لایحه مزبور مالیات بر اشخاص حقوقی در سال آینده از 25 درصد قانونی به 18 درصد کاهش خواهد یافت. وی افزود: بر اساس قانون بودجه، مالیات بر اشخاص حقوقی امسال از 25 درصد قانونی به 20 درصد کاهش یافته بود که این عدد در سال پیش‌رو به 18 درصد خواهد رسید.
***
قیمت بلیت هواپیما به نرخ قبلی برگشت
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه «تابع دستورات دادستان درباره نرخ بلیت هواپیما هستیم»، گفت: با تداوم روند فعلی، هواپیماهای بیشتری زمین‌گیر می‌شود. مقصود اسعدی سامانی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما و دستور دادستان تهران در این رابطه اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی تابع دستورات دادستان هستند و بر اساس این دستورات عمل خواهند کرد. وی تصریح کرد: نرخ بلیت پروازهای داخلی به قیمت قبلی بازگشته است. وی همچنین با اشاره به افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی به‌ دلیل رشد نرخ ارز افزود:‌ بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و با توجه به نوسانات نرخ ارز هزینه شرکت‌ها بشدت افزایش یافته است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: از مهم‌ترین تبعات این وضعیت، ناتوانی شرکت‌ها در تأمین قطعات هواپیماست؛ مساله‌ای که بر ایمنی هواپیماها تأثیر می‌گذارد و با توجه به اینکه اولویت هر شرکتی ایمنی است، هواپیماها زمین‌گیر می‌شوند. بنا بر این گزارش، در پی دستور دادستان تهران برای رسیدگی به تخلفات شرکت‌های هواپیمایی در افزایش قیمت بلیت پرواز در ماه گذشته، صبح روز گذشته سرپرست دادسرای ناحیه 30 فرودگاه‌های کشور به‌ همراه نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی از چند شرکت هواپیمایی بازدید کرد. عباس فرزادنیا در این ‌باره گفت: افزایش قیمتی که اخیرا از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد، مصوبه ستاد تنظیم بازار را نداشت. به ‌صورت جدی به موضوع ورود کردیم و مصمم هستیم تک‌تک شرکت‌های هواپیمایی را از نزدیک بازرسی کنیم و جایی که افزایش قیمت باشد، برخورد قانونی می‌شود. 
***
نرخ بیکاری در فصل پاییز کاهشی  و اشتغال افزایشی شد
بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ سال و بیشتر نشان می‌دهد 8.2 درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۰)، 0.7 درصد کاهش و نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه 0.7 درصد افزایش یافته است. مرکز آمار نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار پاییز ۱۴۰۱ را منتشر کرد و بر این اساس بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد ۸,۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص  نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰)، 0.7 درصد کاهش یافته است. در پاییز ۱۴۰۱، به میزان 41.0 درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۰) 0.1 درصد افزایش یافته است. جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۳۵ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین جمعیت غیرفعال از نظر اقتصادی (اعم از افراد محصل، خانه‌دار، دارای درآمد بدون کار مانند بازنشستگان و...) ۳۷ میلیون و ۶۷۹ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۶۲ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۱، بخش خدمات با 51.1 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 34.6 درصد و کشاورزی با 14.3 درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که 19.2 درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۰) 4.4 درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۱، 14.8 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ۱۴۰۰ به میزان 1.3 درصد کاهش یافته است. بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۱، 9.5 درصد جمعیت شاغل ‌به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 36.7 درصد شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر، بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

Page Generated in 0/0083 sec