printlogo


کد خبر: 259429تاریخ: 1401/11/6 00:00
تفاهمنامه وزیر راه و شهرسازی با 5 بانک برای تأمین مالی ساخت یک میلیون و 155 هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن
بانک‌ها پای کار مسکن
* تسهیلات مسکن مطابق پیشرفت پروژه به صورت تدریجی معادل پرداخت ۱۰ درصد در مرحله پی‌کنی، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت ۲۵ درصد برای سفت‌کاری و ۲۵ درصد برای نازک‌کاری پرداخت می‌شود

گروه اقتصادی: اصلی‌ترین دلیل عقب‌ماندگی نهضت ملی مسکن یا ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور تامین مالی این طرح بود. کما اینکه در یک سال ابتدایی شروع این پروژه ملی، زمین برای ایجاد بیش از یک میلیون واحد مسکونی توسط دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی معرفی شد اما نقدینگی و اعتبار لازم برای ساخت‌وساز در اختیار دولت نبود. 
از سوی دیگر مردم نیز توان بازپرداخت تسهیلات مرسوم بانکی با توجه به افزایش لحظه‌ای قیمت خانه را نداشتند. این موضوع باعث شد سکته زمانی در اجرای این پروژه اتفاق بیفتد. البته ناگفته نماند بانک‌های عامل نیز آنطور که باید و شاید همکاری لازم را برای اعطای تسهیلات بخش مسکن نداشتند.
به گزارش «وطن امروز»، وزارت راه و شهرسازی اخیرا تفاهمنامه‌هایی جداگانه با مدیران عامل ۵ بانک دولتی شامل ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت داشته و مقرر شده است تامین مالی یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی انجام شود تا اجرای این طرح سرعت بگیرد.
در تفاهمنامه‌هایی جداگانه تامین مالی برای احداث یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به امضای مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت رسید.
بر این اساس مقرر شده بانک ملی برای تامین ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، بانک صادرات برای تامین ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک تجارت برای تامین ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، بانک سپه برای تامین مالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و بانک ملت برای تامین مالی ۱۰۵ هزار واحد مسکونی اقدام کنند. جزئیات پرداخت تسهیلات بر اساس قانون جهش تولید و تأمین مسکن، در قالب دستورالعمل بانک مرکزی در آذر ۱۴۰۰ مشخص و ابلاغ شده است.
بر اساس جزئیات این دستورالعمل، تسهیلات موضوع طرح جهش تولید و تامین مسکن پس از تایید وزارت راه و شهرسازی به متقاضی تعلق خواهد گرفت. تسهیلات ساخت مسکن موضوع قانون جهش تولید و تامین مسکن در تهران معادل ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت معادل ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌‎ها ۳۵۰ میلیون تومان در سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.
بر همین اساس این تسهیلات مطابق با پیشرفت پروژه به صورت تدریجی معادل پرداخت ۱۰ درصد در مرحله پی‌کنی و فونداسیون، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت‌کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک‌کاری پرداخت می‌شود.
* پرداخت تسهیلات ساخت۱۵۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی توسط بانک ملی
وزیر راه و شهرسازی با امضای تفاهمنامه همکاری با مدیرعامل بانک ملی خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات و اجرای طرح نهضت ملی مسکن شد. در این تفاهمنامه بانک ملی تعهد کرده تامین مالی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه قرار دهد.
این تعداد شامل انواع ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن اعم از خودمالکی، احداث پروژه‌های حمایتی در اراضی ۹۹ ساله توسط وزارت راه و شهرسازی و مربوط به ساخت واحد‌های مسکونی توسط متقاضیان در زمین‌های واگذار شده برای احداث خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار خواهد بود.
بر اساس این تفاهمنامه بر اساس شرایط اعطای تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن، متقاضیان واجد شرایط از طرف وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌شوند.
* بانک صادرات متعهد به پرداخت تسهیلات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی
مدیرعامل بانک صادرات با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با امضای تفاهمنامه همکاری متعهد شد برای پرداخت تسهیلات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن از منابع داخلی بانک در سراسر کشور اقدام لازم را انجام دهد.
پرداخت تسهیلات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سبد بانک تجارت
مدیرعامل بانک تجارت نیز تفاهمنامه همکاری با مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امضا کرد. بر اساس این تفاهمنامه، بانک تجارت تأمین مالی پرداخت تسهیلات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را بر عهده گرفت. این تسهیلات به متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و واجد شرایط اولیه شناخته شده و واریز وجه اولیه خود را انجام داده باشند، تعلق می‌گیرد.
* بانک سپه تسهیلات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را می‌پردازد
در تفاهم وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک سپه مقرر شد احداث و تامین مالی۲۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن انجام شود. بر اساس این تفاهمنامه به منظور تقویت نقش بانک‌ها در ارائه تسهیلات به بخش مسکن مقرر شده است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در همکاری وزارتخانه و بانک سپه احداث شود.
* تأمین مالی ساخت ۱۰۵ هزار واحد مسکونی توسط بانک ملت
همچنین در مذاکره جداگانه تفاهمنامه همکاری بین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک ملت امضا و مقرر شد تامین مالی پرداخت تسهیلات ساخت ۱۰۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن طی ۳ سال توسط این بانک در سراسر کشور انجام شود. تفاهمنامه تامین مالی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بین وزارت راه و شهرسازی و بانک ملت به امضای مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رضا دولت‌آبادی رسید.
بر اساس این تفاهمنامه که در ۷ ماده تنظیم شده است، بانک ملت متعهد شده برای مسکن روستایی و شهری در مراکز جمعیتی زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت برای اساس سهمیه سالانه، حداقل برای ۸۰ هزار واحد مسکونی در پروژه‌های خودمالکین شهری و حداقل برای ۲۵ هزار واحد مسکونی شهری در پروژه‌های حمایتی طرح نهضت ملی مسکن در اراضی دولتی اجاره ۹۹ ساله پرداخت تسهیلات داشته باشد. همچنین مدت این تفاهمنامه ۳ سال است که در صورت توافق طرفین و تنظیم متمم قابل تمدید است.
بر اساس این تفاهمنامه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است متقاضیان ثبت‌نام کرده واجد شرایط را برای پرداخت تسهیلات به بانک ملت معرفی کند.

Page Generated in 0/0061 sec