printlogo


کد خبر: 259436تاریخ: 1401/11/8 00:00
استقبال مخاطبان تئاتر فجر از نمایش «کرنر زیر درختان بلوط»
ادای دین به شهدای چوار

گروه فرهنگ و هنر: چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که این دوره را چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی بسیار پربار بود. بی‌تردید یکی از ابعاد تمایز این دوره، اهتمام ویژه به هنرمندان تئاتر استان‌هاست که این مهم رخ نمی‌داد، مگر با اتخاذ سیاست عدالت فرهنگی و احیای دوباره جشنواره مناطق تا بعد از چند سال مجدد شاهد حضور فعال و پرشور هنرمندان تئاتر استان‌ها باشیم. در این بین یکی از ابعاد بارز و برتر جشنواره فعلیت بخشیدن به تأکیدات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب پیرامون تولیدات هنری است و برمبنای همین رو در پنجمین روز جشنواره شاهد به صحنه رفتن نمایشی بر مبنای همین تأکیدات بودیم. نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» به کارگردانی اصغر خلیلی روایتی از یک جنایت در دوران دفاع مقدس توسط رژیم بعث عراق بود که بعد از توصیه رهبری مبنی بر انجام کارهای فرهنگی پیرامون این واقعه شکل گرفت. 
36 سال پیش و در روز 23 بهمن‌ماه سال 65 در حالی که در منطقه چوار استان ایلام مسابقه فوتبال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حال انجام بود، جنگنده‌های عراقی با بمباران این منطقه تعدادی از ورزشکاران جوان و نوجوان را به شهادت رساندند و سال گذشته در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی ۳ هزار شهید و سرداران استان ایلام با مقام معظم رهبری، ایشان درباره حادثه زمین فوتبال چوار و بمباران آن توسط رژیم بعث در دوران 8 سال دفاع مقدس نکات مهمی را بیان فرمودند و بر تولید اثر با این مضمون تأکید کردند؛ از همین رو اداره کل هنرهای نمایشی با تبعیت از تأکیدات معظم‌له تلاش کرد با حضور یک گروه حرفه‌ای یک اثر نمایشی را با این موضوع تولید کند که درنهایت نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» به کارگردانی اصغر خلیلی با حضور هنرمندان استان ایلام تولید و به عنوان نخستین اثر نمایشی دفاع مقدس به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد؛ نمایشی که در پنجمین روز از جشنواره با استقبال قابل‌توجه مخاطبان در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفت. این نمایش از لحاظ کمی و کیفی یکی از بهترین آثار به شمار می‌رود تا جایی که تماشاگران از نیمه‌های اجرا با آن هم‌نوا شده و به خاطر شهدای چوار اشک ریختند. 
‌اما آنچه مشخص است توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره تولیدات ارزشمند هنری است که متأسفانه به‌مثابه ظرفیت‌های مهم و درخشان سالیان سال بدان بی‌توجهی شده بود اما خوشبختانه امسال نه‌تنها با اهتمام ویژه اداره کل هنرهای نمایشی رنگ واقعیت به خود گرفت بلکه با استقبال مخاطبان از این اثر فاخر شاهد شلوغ‌ترین روز جشنواره بودیم.
علی هوشمند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام پیش‌تر در گفت‌وگویی درباره علت تولید این نمایش با اشاره به توصیه مهم رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت تولید چنین آثاری عنوان کرده بود ابعاد مختلف این حادثه باید در سطح ملی و بین‌المللی شناسانده شود و اصحاب فرهنگ و هنر کشور بویژه استان ایلام در این زمینه رسالت بزرگی برعهده دارند. 
 وی همچنین درباره فرآیند تولید این اثر اظهار داشته بود در همین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با رایزنی‌ها و تلاش‌های انجام‌شده این اثر را تولید کرده است؛ نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی اصغر خلیلی، یکی از اساتید برجسته حوزه نمایشنامه‌نویسی در سطح کشور و از چهره‌های شناخته‌شده تئاتر ایران است. 
هوشمند گفته بود: آقای خلیلی طی ۴ ماه با حضور در استان ایلام و با تلاش جمعی از هنرمندان ایلامی این اثر نمایشی را تولید کرده‌اند و عوامل این نمایش از سوم بهمن‌ماه سال جاری برای اجرا در بخش بین‌الملل سی‌وپنجمین دوره تئاتر فجر به تهران اعزام می‌شوند و در تهران در ۲ سانس اجرا خواهند داشت. 
وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که اثری نمایشی از استان ایلام در بخش بین‌الملل تئاتر فجر حضور دارد، اظهار کرده بود: این امر یک رویداد فرهنگی بسیار ارزشمند برای استان ایلام است و وظیفه ما در ساحت هنر ادای دین به شهدای چوار بوده است و انتظار می‌رود این نمایشنامه بتواند در این جشنواره موفق و درخشان ظاهر شود. 
همچنین اصغر خلیلی، کارگردان این اثر نیز اظهار کرد: داستان این نمایش بر اساس یک اتفاق مستند در ایلام نوشته ‌شده که به‌نوعی یک قضاوت دوگانه نسبت به یک واقعه را نمایش می‌دهد. 
کارگردان باسابقه، تئاتر را یک هنر ارزشمند نامید و گفت: تئاتر از زمانی که انسان زاده شد با او همراه بوده و با شرایط اجتماعی انسان رشد کرده است. خلیلی درباره مهم‌ترین شاخصه هنر تئاتر نسبت به رشته‌های دیگر هنری توضیح داد: زنده‌بودن، پویایی و رودررو بودن تئاتر با مخاطب از ویژگی‌های متمایزکننده این هنر با سایر هنرهاست. وی مهم‌ترین شاخصه و مأموریت جشنواره تئاتر فجر را معرفی هنرمندان جدید دانست و گفت: در چهل‌ویکمین دوره‌ای که جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، هنرمندان جدید و بااستعدادی در حوزه تئاتر مطرح شدند. جشنواره فجر جدا از اینکه یک تریبون فرهنگی ملی است، در معرفی هنرمندان جدید و پراستعداد بستر مناسبی دارد که بسیاری از هنرمندان می‌توانند در آن موفق شوند. همچنین این کارگردان افزود: بسیاری از صاحبنام‌های تئاتر ایران به‌واسطه حضور در جشنواره فجر دیده شده و رشد کرده‌اند. خلیلی با اشاره به اینکه چندین دوره در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده، گفت: مشتاق تماشای واکنش مخاطب در مواجهه با اثر جدیدم هستم، زیرا در نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» فناوری و تکنولوژی زیادی دخیل است. 
اما آنچه بسیار حائز اهمیت است لزوم استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی و استانی است که امسال در جشنواره تئاتر فجر به‌مراتب قابل رؤیت‌تر از ادوار گذشته است؛ رویدادی که طی ادوار گذشته نه‌تنها در برپایی آن اثری از انقلاب اسلامی دیده می‌شد که بعضاً و به‌کرات شاهد آثاری بودیم که در ضدیت کامل با سیاست‌های فرهنگی انقلاب اسلامی بودند. بی‌شک استقبال و اقبال مردم از نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» یک نمونه واضح و مبرهنی از ظرفیت بالای این آثار در جذب مخاطب تئاتر است که امیدواریم با تجربه جشنواره تئاتر فجر و اجرای این نمایش، شاهد افزایش تولیدات این‌چنینی در آینده و پس از اتمام جشنواره نیز باشیم. 

Page Generated in 0/0064 sec