printlogo


کد خبر: 259441تاریخ: 1401/11/8 00:00
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
موسیقی مسأله فرهنگ عمومی است

گروه فرهنگ و هنر: هفتصدونودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری سیدمجید امامی و سایر اعضا و میهمانان، در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در بخش دستور اصلی جلسه، پیش‌نویس بیانیه راهبردی مساله موسیقی و ساختار حکمرانی فرهنگ عمومی و موسیقی در ایران امروز، بررسی و نتایج پژوهشی با موضوع ارائه شد و در همین راستا اعضای شورا نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سکاندار و سیاستگذار عرصه موسیقی با بیان این موضوع که موسیقی در زندگی روزانه مردم جاری و جدانشدنی است، گفت: با توجه به نتایج تحقیقات و استفاده متوسط ۱۴۱ دقیقه موسیقی روزانه توسط جوانان، باید گفت مساله موسیقی یک مساله فرهنگ عمومی است و باید درباره آن تامل بیشتری شود. شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر رویکرد مثبت به موسیقی و میراث ملی موسیقی و ضرورت نگاه فرصتی به این حوزه، در چارچوب فناوری و نظریه درخشان فقهی و نگاه عالمانه مقام معظم رهبری، عمل خواهد کرد. رئیس شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: در کنار بحث موسیقی باید سرود -که از محصولات نهضت امام(ره) است و از ابتدای انقلاب سرودهایی خوانده می‌شد و بعدها به این سرودها موسیقی هم اضافه شد- مورد توجه باشد، بنابراین برای تولید سرودهای ماندگار و تاثیرگذار، استفاده از موسیقی اجتناب‌ناپذیر است. ولی در بحث موسیقی باید مطابق چارچوب نظریه حکومتی حرکت کنیم و در عین حال محذوراتی که در حاکمیت دینی وجود دارد نیز باید در نظر گرفته شود. بی‌سیاستی‌ها و بی‌تدبیری‌های ادوار گذشته، موجب بسیاری از ریزش‌ها و آسیب‌ها در حوزه موسیقی شده است. با تغییر گفتمان و با موضوع و عنوان درست، گاهی یک مساله متشابه تبدیل به یک مساله مقدس می‌شود و این همان اتفاقی بود که برای سرود ملی افتاد که بدون موسیقی اثرگذار نیست.
وی خاطرنشان کرد: باید از حوزه موسیقی با یک ادبیات دقیق و عالمانه، حداکثر استفاده را برای ترویج مفاهیم انقلاب بکنیم و با محتوا، مضمون و عنوان مناسب نظام ارزشی‌مان در عرصه موسیقی، می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم. در حال حاضر در معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی را راه‌اندازی کرده‌ایم و امسال در جشنواره دهه فجر، بخش ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. با توجه به اثرگذاری آن، در حال حاضر در مساجد 4000 گروه سرود وجود دارد. پس وقتی گروه سرود وجود دارد، باید آموزش موسیقی هم داشته باشیم، بنابراین در این حوزه باید از ادبیات اجماعی استفاده کرد.
جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور هر ۲ هفته یک بار به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورا، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و اعضای اصلی و میهمان برگزار می‌شود و به مسائل روز فرهنگی کشور می‌پردازد.

Page Generated in 0/0059 sec