printlogo


کد خبر: 259448تاریخ: 1401/11/8 00:00
دور دنیا

عراق به دنبال خرید جنگنده‌های «رافال» است
مشاور نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه عراق درصدد خرید جنگنده‌های فرانسوی «رافال» است، تأکید کرد این کشور همچنان به برق وارداتی از ایران نیاز دارد. حسین علاوی دیروز (جمعه) در گفت‌و‌گو با شبکه «رووداو» در این باره اظهار کرد: «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق قصد دارد ناوگان هوایی این کشور را از طریق خرید جنگنده‌های پیشرفته رافال توسعه دهد، با توجه به تغییر در توانایی مالی عراق و نیاز نظامی این کشور به این جنگنده‌ها برای تعقیب و گریز عناصر باقی‌مانده داعش در مناطق باز و زمین‌های کشاورزی». مشاور نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: السودانی «در پی استفاده از وزنه روابط عراق، ایران، عربستان‌سعودی برای انتقال روابط با تهران و ریاض به سوی یک گفت‌و‌گوی جدید و مکمل گفت‌و‌گوهای پیشین، همچنین انتقال از روند امنیتی به فرآیند سیاسی است». به گفته علاوی، نخست‌وزیر عراق بر این باور است که فرآیند ثبات در منطقه با پایان خصومت‌ و حرکت به سمت همکاری و مشارکت کشورهای منطقه آغاز می‌شود.
***
ترامپ: می‌توانم ظرف ۲۴ ساعت جنگ اوکراین را تمام کنم!
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که نخستین استیضاح او به مراوداتش با اوکراین مربوط می‌شد، از دولت‌های آلمان و آمریکا بابت تصمیم اخیر خود برای ارسال تانک به کی‌یف انتقاد کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا اشاره کرده عرضه تانک به اوکراین ممکن است به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ختم شود. او همچنین بدون ارائه توضیحات بیشتر مدعی شده پایان دادن به جنگ کار آسانی خواهد بود. ترامپ که از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 است در شبکه اجتماعی خود «تروث‌سوشال» نوشت: «اول تانک عرضه می‌شود و بعد سلاح‌های هسته‌ای. همین الان به این جنگ دیوانه‌وار خاتمه دهید. کار بسیار آسانی است». او در مطلبی دیگر مدعی شد با 24 ساعت مذاکره می‌تواند این جنگ را به پایان برساند. او نوشت: «اگر من رئیس‌جمهور بودم جنگ روسیه - اوکراین هرگز اتفاق نمی‌افتاد اما حتی همین حالا هم اگر رئیس‌جمهور باشم می‌توانم ظرف 24 ساعت با مذاکره این جنگ وحشتناک را که با سرعت فزاینده‌ای در حال تشدید است به پایان برسانم».
***
اعتصاب کارکنان فرودگاه دوسلدورف و شرکت پست آلمان
 اتحادیه وردی در آستانه چانه‌زنی جمعی در 8 و 9 فوریه برای افزایش دستمزد کارکنان خدمات عمومی، فشارها بر کارفرمایان دولتی را بشدت افزایش می‌دهد. روز جمعه فرودگاه دوسلدورف همچنین اداره پست تحت تاثیر این شرایط قرار گرفتند. تحت تاثیر این فشارها اعتصاب یک‌روزه صبح جمعه در فرودگاه دوسلدورف آغاز شد. اتحادیه وردی 700 کارمند حمل‌ونقل چمدان و گرداننده هواپیمای شرکت Aviapartner را به این اعتصاب‌ها فراخوانده است که از ساعت 3:30 صبح دیروز آغاز شد و انتظار می‌رود در ساعت 12:30 امروز به پایان برسد. به گفته سخنگوی این اتحادیه، حدود نیمی از پروازهای این فرودگاه برای روز جمعه لغو شد. Aviapartner حدود 75 درصد سهم بازار را در فرودگاه دوسلدورف دارد. از نظر حجم مسافر، این فرودگاه بزرگ‌ترین در ایالت نوردراین وست فالن و سومین فرودگاه بزرگ در سراسر این کشور است. دلیل این اعتصاب طرح تخصیص مجدد وظایف مدیریتی است که Aviapartner آن را رد کرد. اتحادیه وردی گفته 700 شغل در معرض خطر است. Aviapartner در حال حاضر یک طرح اجتماعی با پرداخت پاداش برای کارکنانی را که در معرض خطر از دست دادن شغل هستند رد می‌کند. 
***
بیل گیتس: دولت اوکراین از فاسدترین دولت‌های جهان است
«بیل گیتس» میلیاردر معروف آمریکایی و مؤسس شرکت مایکروسافت، پنجشنبه در سخنانی گفت دولت‌ کی‌یف از بدترین دولت‌های جهان در زمینه فساد است. به نوشته آرتی، او گفت فساد بشدت در میان کارمندان دولت اوکراین شیوع پیدا کرده است، همچنین تعداد اندکی از ثروتمندان بر دولت مسلط شده‌اند. 
بیل گیتس در ادامه تأکید کرد: «این موضوع برای مردم اوکراین بشدت ناراحت‌کننده است. اراضی کشاورزی اوکراین به مراتب حاصلخیزتر از اراضی آمریکاست. در واقع اوکراین سبد غذایی اروپا محسوب می‌شود و از امکانات بزرگی برخوردار است». این سخنان میلیاردر معروف آمریکایی در حالی است که اخیرا به دنبال افشای فساد مالی گسترده در رده‌های بالایی و میانی دولتی اوکراین، ۵ فرماندار منطقه‌ای و ۴ معاون وزیر این کشور از کار برکنار شدند. 
***
احتمال سفر بایدن به اروپا
شبکه خبری ان‌بی‌سی از قول ۳ نفر از مقام‌های کاخ سفید گزارش کرد سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به کی‌یف در حال بررسی است و چند کشور از جمله لهستان به عنوان همسایه غربی اوکراین برای سفر بایدن در نظر گرفته شده است. یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی آمریکا به نیویورک‌پست گفت: ما در حال حاضر هیچ برنامه سفری برای سالگرد حمله روسیه به اوکراین برای بایدن نداریم. سفر بایدن در حال بررسی است. حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین درگیری اروپا از پایان جنگ دوم جهانی محسوب می‌شود. در حالی‌که تعداد دقیق سربازان کشته و زخمی این درگیری مشخص نیست، ده‌ها هزار سرباز از هر دو طرف درگیری کشته و میلیون‌ها اوکراینی نیز به دلیل این درگیری آواره شده‌اند. بایدن یک ماه پس از آغاز درگیری اوکراین، سفری شتاب‌زده به لهستان داشت و آن زمان گفته بود که می‌خواهد شخصا به اوکراین برود اما اجازه ندارد. 

Page Generated in 0/0050 sec