printlogo


کد خبر: 259452تاریخ: 1401/11/8 00:00
نمره منفی به کارنامه مدیران استقلال در نقل و انتقالات
وعده‌های پوچ

باربد بهراد: باشگاه استقلال بر خلاف وعده‌های مدیرعاملش، فصل نقل و انتقالات زمستانی را بدون جذب بازیکن به پایان رساند. 
مدیرعامل استقلال پس از رفع محرومیت و باز شدن پنجره نقل و انتقالات در یک برنامه تلویزیونی به هواداران این تیم قول داد ۲ بازیکنی را خریداری می‌کند که هواداران از شوق خرید آن دو به هوا می‌پرند. علی فتح‌الله‌زاده همچنین از مذاکره با یک مهاجم برزیلی که سابقه بازی در تیم‌های اورتون و منچسترسیتی را داشته صحبت کرد اما گویا مدیرعامل آبی‌ها از قانون جذب بازیکن خارجی سازمان لیگ فوتبال ایران باخبر نبود که قول خرید این مهاجم را داد. هر چند یک روز بعد از اعلام این خبر، این بازیکن ۳۵ ساله به لیگ عربستان پیوست تا ثابت شود مذاکره مدیرعامل با او چندان جدی نبوده است. 
فتح‌الله‌زاده در این برنامه با کنایه به مدیرعامل تراکتور از انتقال بازیکن قرمزها به تیمش خبر داد. وی در این باره گفت: «آقای نصیر‌زاده شاید یک مرتبه ببیند ما بازیکنش را گرفتیم!» البته مسؤولان استقلال با ریکاردو آلوز، ستاره تراکتور مذاکرات و توافقاتی داشتند اما برای نهایی کردن انتقال نیاز به فسخ قرارداد این بازیکن بود. در حالی که وعده‌ها درباره خرید این هافبک پرتغالی همچنان ادامه داشت، نصیرزاده ۲۴ ساعت بعد با برگزاری جلسه چند ساعته قرارداد آلوز را تا سال ۱۴۰۴ تمدید کرد تا بتواند بند فسخی را که در قراردادش هست بردارد و با قرارداد جدید مانع رفتن بازیکنش شود. 
اگر فتح‌الله‌زاده در برنامه تلویزیونی از مذاکره پنهان خود با بازیکن مورد نظر صحبت نمی‌کرد و به نصیرزاده کنایه نمی‌زد، احتمال فسخ آلوز بیشتر بود و حداقل آبی‌ها در این قحطی پلی‌میکر، می‌توانستند یک ستاره را به خدمت بگیرند. اما تنها بازیکن به توافق رسیده هم از دست مدیران استقلال پر زد و رفت تا مدیران تیم به در بسته بخورند. 
اول فصل هم مدیران وقت استقلال برای جذب کاوه رضایی قصد خروج نام ارسلان مطهری را به دلیل پر بودن لیست بزرگسالانش داشتند اما مهاجم آبی‌ها حاضر به فسخ نشد و رضایی هم به تراکتور رفت، حالا هم مدیران فعلی قصد خارج کردن عزیزبک آمانوف و سیاوش یزدانی را از لیست‌شان داشتند اما هافبک ازبکستانی حاضر به فسخ نشد و یزدانی هم توافق نکرد. دقایق پایانی نقل و انتقالات بود که مدیرعامل استقلال تصمیم گرفت قرارداد یزدانی را یکطرفه فسخ کند، هر چند فسخ یکطرفه در صورت رد شدن دلایل قانع‌کننده می‌‌تواند آبی‌ها را با خسارت جبران ناپذیری روبه‌رو کند، بدین شکل که اگر مدافع مغضوب استقلال شکایتش را به کمیته وضعیت ببرد و در این پرونده پیروز شود، باشگاه علاوه بر جریمه مالی، از ۲ پنجره نقل و انتقالات هم محروم خواهد شد و بدیهی است استقلالی‌ها تا زمان رای کمیته وضعیت نمی‌توانند بازیکنی جذب کنند‌. 
در این میان مدیرعامل استقلال روز گذشته در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی درباره اینکه می‌تواند بازیکن خارجی جذب کند هم اشتباه کرد. باشگاه استقلال طبق قانون جذب بازیکن خارجی در لیگ برتر، نمی‌تواند خارجی جذب کند. دادگاه CAS در تاریخ ۲۳ مرداد رای نهایی درباره پرونده استراماچونی و ۲۷ مهر حکم قطعی درباره پرونده پادوانی را صادر کرده است. در واقع استقلال ۲ بدهی با حکم قطعی دارد و به همین دلیل نمی‌تواند بازیکن خارجی خریداری کند اما فتح‌الله‌زاده اعلام کرد پرونده استراماچونی به دادگاه CAS رفته است و این یعنی مدیرعامل استقلال هنوز نمی‌داند دادگاه بین‌المللی حکم قطعی داده و تنها کافی است استراماچونی به فیفا اعلام کند هنوز پولی دریافت نکرده تا پنجره استقلال را ببندد. 
از طرفی استقلال با حکم قطعی نمی‌تواند بازیکن خارجی به خدمت بگیرد اما فتح‌الله‌زاده در این برنامه صحبت از بازیکن درجه یک خارجی کرد. غیر از محرومیت استقلال از خرید بازیکن خارجی، باشگاه حتی پولی ندارد که بخواهد بازیکن جذب کند. باشگاهی که برای پرداخت بدهی به باشگاه شباب الاهلی (برای قرض گرفتن مهدی قائدی) هنوز نتوانسته پولی پرداخت کند و از مدیران باشگاه اماراتی وقت خواسته تا در زمان مناسب طلب آنها را پرداخت کند، چطور می‌شود وعده بازیکن درجه یک خارجی بدهد؟
باشگاه استقلال در حالی در نقل و انتقالات زمستانی شکست خورد که باشگاه رقیب در سکوت مطلق یک مهاجم برزیلی خریداری کرد. در واقع آن زمان که مدیرعامل استقلال در برنامه‌های متعدد تلویزیونی شرکت می‌کرد و وعده‌های باورنکردنی می‌داد، مدیرعامل پرسپولیس بدون هر مصاحبه‌ای یک خارجی موفق را جذب کرد‌. 
حالا آبی‌ها باید منتظر رای کمیته وضعیت باشند و ممکن است سایه شومی که بر سر باشگاه افتاده، قصد رفتن نداشته باشد و وعده‌ها باز هم عملی نشود. 
از طرفی گفته می‌شود بزودی هیات‌مدیره استقلال دچار تغییرات گسترده می‌شود و احتمال برکناری فتح‌الله‌زاده از مدیریت باشگاه هم وجود دارد‌. آن وقت این استقلال است که هم بدهی سنگین (استراماچونی) را پیش رو خواهد داشت و هم نتیجه عملکرد ضعیف در نقل و انتقالات و از دست رفتن احتمالی قهرمانی را در دوران پسا فتح‌الله‌زاده خواهد دید. 

Page Generated in 0/0052 sec