printlogo


کد خبر: 259459تاریخ: 1401/11/8 00:00
با ورود 2 سامانه بارشی جدید به کشور از امروز اغلب استان‌ها شاهد نزولات جوی خواهند بود
بارش برف و باران تا پایان هفته
بارش‌ها طی روز گذشته استان‌های شمال، شمال غرب و جنوب کشور را در بر گرفت؛ زاهدان پس از 8 سال سفید‌پوش شد

با ورود سامانه‌های جدید بارشی به کشور طی هفته جاری، اغلب استان‌های کشور افت دمای هوا را تجربه می‌کنند و با بارش برف و باران مواجه می‌شوند. 
طی روز گذشته اکثر استان‌های کشور با بارش برف و باران روبه‌رو بودند، به‌طوری که زاهدان پس از 8 سال، سفیدپوش شد و برف برخی مناطق هرمزگان را دربر گرفت. 
دیروز همچنین استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، زنجان، فارس، کرمان، کردستان، کرمانشاه، لرستان و یزد شاهد بارش برف بودند. بارندگی‌ها به‌گونه‌ای بود که راه مواصلاتی محور قدیم خرم‌آباد-پل‌دختر را مسدود کرد و آزادراه تهران-شمال نیز به دلیل بارش برف با ترافیک سنگین همراه بود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه جدید بارشی به کشور در هفته آتی خبر داد و درباره شرایط جوی کشور گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی در روز شنبه (امروز) در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و جزایر واقع در تنگه هرمز و دریای عمان بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود. صادق ضیاییان افزود: از بعدازظهر شنبه سامانه بارشی جدیدی از سمت مرزهای واقع در شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود. وی با بیان اینکه این سامانه در روز یکشنبه در شمال غرب، برخی نقاط غرب و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و دوشنبه و سه‌شنبه دهم و یازدهم بهمن علاوه بر این مناطق در برخی نقاط غرب، شمال شرق و استان‌های ساحلی خزر سبب بارش برف و باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت می‌شود، افزود: فعالیت سامانه فوق در روز سه‌شنبه 11 بهمن در نواحی ذکر شده تشدید می‌شود و در ۲ روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده گفت: آسمان تهران شنبه (امروز) صاف تا قسمتی ابری همراه با غبار محلی است که بیشترین دما 7 و کمترین دما منفی 2 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
* بارش‌های هفته جاری بخشی از کمبودها را بهبود می‌بخشد
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: طی هفته جاری بارندگی‌های خوبی در مناطق شمال، شمال‌‌غرب، شرق و همچنین مناطق غرب کشور اتفاق می‌افتد که این بارش‌ها بیشتر در دامنه‌های البرز و عمدتا در ارتفاعات مرکزی زاگرس رخ می‌دهد.  احد وظیفه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» خاطرنشان کرد: بارش‌ها طی این هفته بویژه دوشنبه و سه‌شنبه در تهران، البرز و قزوین اتفاق می‌افتد اما خیلی چشمگیر نیست، چرا که اوج بارندگی در غرب و در استان‌های کرمانشاه، لرستان و کردستان ایلام پیش‌بینی می‌شود.  وی با بیان اینکه بارش‌ها اغلب به صورت باران و در ارتفاعات بعضا در قالب برف خواهد بود و هفته پربارشی را پیش رو داریم، افزود: البته هنوز خیلی از استان‌ها با میزان بارش‌های نرمال فاصله دارند اما بارش‌های هفته جاری بخشی از کمبودها را در استان‌های یاد شده بهبود می‌بخشد.
* آغاز بارش‌ها در کشور از شنبه
بر اساس اعلام هواشناسی، با توجه به وزش باد و بارش برف و باران هوای پایتخت هفته جاری به حالت استاندارد بازخواهد گشت. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، از بعدازظهر امروز -‌شنبه- تحت تاثیر سامانه بارشی جدید هوای آذربایجان‌های شرقی و غربی و کردستان برفی خواهد بود. این سامانه یکشنبه به البرز، قزوین و تهران خواهد رسید. وزش باد در تهران باعث خواهد شد طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هوای پایتخت کاملاً استاندارد شود. موج اصلی هم بعدازظهر دوشنبه به تهران می‌رسد و برای روز سه‌شنبه بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود. طی هفته جاری روند افزایش دما را نیز شاهد خواهیم بود. 
* بارش‌ بی‌سابقه برف و باران در هرمزگان و زاهدان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از بارش بسیار خوب برف در منطقه کوهشاه احمدی از توابع ‌حاجی‌آباد خبر داد و گفت: در جزیره سیری هم بارش بی‌سابقه باران را شاهد‌یم و تا ظهر دیروز ۱۸۰ میلیمتر باران بارید. مهرداد حسن‌زاده اظهار داشت: در ۲ روز گذشته با ورود سامانه بارشی جدید، بارش‌های بسیار قابل ملاحظه‌ای در مناطق مختلف استان شاهد بودیم. وی افزود: نکته قابل توجه در این خصوص بارش برف در استان هرمزگان است. به علت سردی هوا تاکنون در ۲ منطقه از هرمزگان شامل منطقه کوهشاه احمدی از توابع شهرستان حاجی‌آباد و ارتفاعات شهرستان بشاگرد شاهد ریزش نزولات آسمانی به شکل برف بوده‌ایم. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: در شهرستان حاجی‌آباد، فرماندار این شهرستان برای دستگاه‌های امدادرسان بویژه هلال‌احمر آماده‌باش اعلام کرده و آمادگی لازم برای خدمت‌رسانی وجود دارد. وی افزود: امکانات گرمایشی از جمله نفت سفید پیش از بارندگی‌ها در شهرستان حاجی‌آباد و منطقه کوهشاه توزیع شده و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد، همچنین هشدارهای لازم به کشاورزان و باغداران برای مراقبت از محصولات کشاورزی صادر شده است. وی افزود: همچنین تا ظهر شنبه هشدار هواشناسی دریایی سطح نارنجی صادر شده و توصیه می‌شود از تردد شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی و شنا خودداری شود.
* زاهدان پس از ۸ سال سفیدپوش شد
مدیرکل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان گفت: زاهدان پس از ۸ سال با ۲ سانتیمتر برف جامه سفید بر تن کرد. محسن حیدری دیروز اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته گزارش برف از ایستگاه فرودگاهی زاهدان به میزان 2 سانتیمتر و «خیرآباد بالا» یک سانتیمتر بوده است. مدیرکل هواشناسی استان سیستان‌وبلوچستان افزود: از روز جمعه با ورود سامانه بارشی به استان شاهد بارش برای استان هستیم و این سامانه تا اواخر وقت شنبه در استان فعال خواهد بود که شرایط برای افزایش ابر، بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد و در نقاط سردسیر احتمال بارش برف و مه مهیاست. وی ادامه داد: از نظر دمایی بتدریج از شدت یخبندان شبانه کاسته خواهد شد و از یکشنبه روند افزایش دما بویژه در طول روز رخ خواهد داد.
* تشریح وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور
رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور فراجا دیروز با تشریح وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور، از مسدود بودن محور قدیم خرم‌آباد - پلدختر خبر داد. سرهنگ احمد شیرانی گفت: محور هراز و آزادراه تهران - شمال دارای بارش برف و سایر محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی هستند. وی عنوان کرد: در برخی محورهای استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، زنجان، فارس، کرمان، کردستان، کرمانشاه، لرستان و یزد شاهد بارش برف هستیم. شیرانی در ادامه تصریح کرد: محور قدیم خرم‌آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم‌آباد - پل زال و محور خرم‌آباد - کوهدشت انجام می‌شود. 
* هشدارنارنجی تداوم آلودگی هوای تهران تا فردا
اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار آلودگی سطح نارنجی و اشاره به ادامه پایداری هوا و تشدید آلودگی هوا اعلام کرد آلودگی هوا از روز شنبه (امروز) آغاز می‌شود و تا ظهر یکشنبه (فردا) پایان می‌یابد. در هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران آمده است: با ادامه پایداری نسبی جو، در روزهای شنبه و یکشنبه افزایش غلظت آلاینده‌های جوی (بویژه ۲.۵ PM) و کاهش کیفیت هوا در شهرستان‌های تهران، اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پیشوا، قدس، ری، شهریار، رباط‌کریم، قرچک، ملارد، ورامین و جنوب شهرستان شمیرانات پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس احتمال کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس وجود دارد. 
از این رو اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به مدیریت کاهش منابع آلاینده ثابت و متحرک، مهار و کنترل فعالیت‌های صنعتی، عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و آمادگی ارگان‌های ذی‌ربط و امدادرسان توصیه کرده است. در هشدار نارنجی‌ رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسؤول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. 

Page Generated in 0/0089 sec