printlogo


کد خبر: 259460تاریخ: 1401/11/8 00:00
رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران در گفت‌وگو با « وطن امروز» عنوان کرد
تحرک، راه‌حل درمان چاقی کودکان
هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۲ اسفند برگزار می‌شود

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران افزایش تحرک بدنی کودکان را ضروری دانست و گفت: برای کنترل چاقی کودکان باید تحرک بدنی آنها افزایش یابد و یکی از اقدامات موثر در این زمینه راه‌اندازی «کلینیک سبز» در هر استان با همکاری وزارت بهداشت است. علی‌اکبر سیاری در نشست خبری هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان که در بیمارستان کودکان مفید برگزار شد، افزود: چاقی یکی از علل مرگ زودرس در دنیاست که ناشی از بیش‌خواری و کم‌تحرکی است. وی تاکید کرد: در همین ارتباط نرم‌افزاری را طراحی کردیم تا مردم از فضای مجازی استفاده و وضعیت قد و وزن خود را ثبت کنند تا در صورت چاقی، دستورالعمل‌های لازم را برای کاهش وزن دریافت کنند. 
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: موضوع تغذیه کودکان در بیمارستان‌ها مهم است؛ با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی در این زمینه تهیه شده که در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود. دکترسیاری خاطرنشان کرد: سوءتغذیه باعث کمبود ریزمغذی‌ها مانند آهن و روی، مواد پروتئینی و قندی در کودکان شده و به بروز بیماری‌هایی متابولیک می‌انجامد.
وی در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که تامین نکردن نیاز مواد مغذی برای سلامت کودکان به دلیل ناتوانی در تهیه آن چه مشکلاتی را برای کودکان ایجاد می‌کند و راهکار چیست؟ افزود: بخشی از علت سوءتغذیه به فقر اقتصادی و بخشی به فقر علمی و فرهنگی بازمی‌گردد. ثابت شده در خانواده‌هایی که مادران سواد تغذیه‌ای مناسبی دارند، میزان سوءتغذیه کمتر است. آنچه در کنار تولید و میزان دسترسی به غذا اهمیت دارد، انتخاب درست مواد غذایی برای کودکان است. گاهی شاهدیم با وجود دسترسی مردم به مواد غذایی، در زمان خرید مواد غذایی مناسبی را انتخاب نمی‌کنند. 
وی ادامه داد: راه‌اندازی کلینیک سبز برای دسترسی خانواده‌ها به علم روز پزشکی و استفاده درست از مواد غذایی است و راه را برای والدین در این مسیر هموار می‌کند که با چه غذا یا مکملی مانع از سوءتغذیه کودکان خود شوند. از سویی از جمله بیماری‌های شایع در کودکان سرطان‌ است که بحمد‌الله همه سرطان‌های کودکان هم اکنون قابل درمان است، البته به شرط اینکه زود  تشخیص داده شود. نحوه تغذیه کودکان مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن دیگر هنگام درمان نیز از مباحث دیگر هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان است. 
رئیس هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان با بیان اینکه تغذیه در بیمارستان‌ها نیز از مسائل مهمی است که باید در بخش کودکان به آن توجه شود بیان کرد: گاه کودکان به دلیل سوءتغذیه بستری می‌شوند یا طی مدت بستری به دلیل بیماری یا رسیدگی نامناسب دچار سوءتغذیه می‌شوند، در همین راستا دستورالعملی با کمک کارشناسان تغذیه تهیه شده تا در بیمارستان‌ها اجرایی شود. وی در پاسخ به این سوال که چه استان‌هایی دارای بیشترین آمار سوءتغذیه کودکان هستند، تصریح کرد: سوءتغذیه کودکان بیشتر در استان‌های سیستان‌و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی شایع است و استان گیلان نیز رتبه اول چاقی کودکان را دارد. 
رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران اعلام کرد: هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان ۱۰تا ۱۲ اسفند ماه سال جاری به همت انجمن تغذیه کودکان ایران و با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران برگزار می‌شود. سیاری کمک به بهبود تغذیه کودکان در کشور را از اهداف برگزاری هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان عنوان و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این کنگره به آن پرداخته می‌شود، تغذیه کودکان، شیرخواران و سوءتغذیه آنهاست.
***
مرگ سالانه ۲۲ هزار ایرانی به علت اضافه وزن   
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از مرگ سالانه ۲۲ هزار نفر در کشور به علت اضافه وزن خبر داد. کورش اعتماد پنجشنبه 6 بهمن اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه باعث مرگ ۳۸ میلیون نفر در جهان می‌شود که مربوط به جمعیت کمتر از ۷۰ سال است. وی تصریح کرد: دیابت، بیماری‌های عروقی- قلبی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و سلامت روان از بیماری‌های غیرواگیر است. مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: فعالیت فیزیکی پایین، غذای ناسالم، مصرف دخانیات، آلودگی هوا و سوءمصرف الکل از دلایل ابتلا به این بیماری‌هاست. وی با بیان اینکه سوءمصرف الکل در یک سال ۲۹۴۷ نفر را در کشور می‌کشد و اگر ۱۰ درصد کم شود، جلوی مرگ ۳۰۰ نفر را می‌گیریم، توضیح داد: سالانه ۱۶هزار نفر در کشور به علت نداشتن فعالیت بدنی، ۱۲ هزار به علت مصرف بیش از حد نمک، ۱۶ هزار نفر به علت مصرف دخانیات و ۲۲ هزار نفر به علت اضافه وزن فوت می‌شوند. اعتماد با اشاره به تبلیغ مواد غذایی ناسالم مطرح کرد: در برنامه پنجم توسعه این فعالیت‌ها طبق قانون مجاز نیست و برای اینها عوارض و مالیات تدوین شده که در حوزه سلامت هزینه خواهد شد. وی با بیان اینکه در ایران و جهان عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در حال تغییر است، مطرح کرد: در حال حاضر سرطان و بیماری‌های ناشی از عدم فعالیت، در رتبه بالاتری قرار دارد. 

Page Generated in 0/0060 sec