printlogo


کد خبر: 259502تاریخ: 1401/11/9 00:00
دور دنیا

آمریکا مدعی تلاش برای بازگشایی «لاچین» شد
در حالی ‌که باکو به شدت مخالف مواضع کشورهای دیگر در زمینه وضعیت جاده مهم «لاچین» است، معاون وزارت خارجه آمریکا روز شنبه وضعیت این جاده را مانعی برای پیشبرد روند صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان دانست. به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، کارن دونفرید، دستیار معاون وزارت خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، مدعی تلاش واشنگتن برای بازگشایی مسیر لاچین شد. دونفرید تاکید کرد که انسداد جاده لاچین در اولویت گفت‌وگوهای تلفنی اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوده است. به گفته معاون وزارت خارجه آمریکا، بلینکن خواستار بازگشایی فوری این مسیر بوده و بر اهمیت تردد تجاری و وضعیت زیستی ساکنان این منطقه تاکید کرده است.
***
پادشاه اردن: بن‌سلمان در حال توطئه علیه ما است
پادشاه اردن با اشاره به کودتای ناکام برادرش که با کمک مشاور ولیعهد سعودی انجام شد، بن‌سلمان را به تلاش برای توطئه علیه اردن و ممانعت از کمک‌های کشورهای عربی به امان متهم کرد. به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، اردن سال‌هاست با شرایط بدی در سطوح مختلف بویژه اقتصادی مواجه است و به نظر می‌رسد که این شرایط نتیجه تحریم اعلام‌نشده‌ای با مداخله آمریکا و عربستان و با هدف تحمیل دستورکار خاصی به اردن است؛ دستورکاری که عبدالله دوم، پادشاه اردن یک سال قبل آشکارا در مقابل جمعی از چهره‌های رسانه‌ای اردن از آن سخن گفت و جرارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به تلاش برای اعمال آن متهم کرد. همچنین عبدالله دوم افشا کرد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در حال توطئه علیه اردن است و از کمک‌های کشورهای عربی برادر به اردن جلوگیری می‌کند.
***
الحوثی: در برابر قرآن‌سوزی سکوت نکنیم
رهبر جنبش انصارالله یمن تاکید کرد سکوت بسیاری از مسلمانان در برابر آتش زدن قرآن کریم جرم بزرگی است و لابی اسرائیلی بزرگ‌ترین دشمن اسلام است. عبدالملک بدرالدین‌الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن به مناسبت نخستین روز جمعه ماه رجب که مصادف با مسلمان شدن مردم یمن است، در سخنانی اظهار کرد: جنایت سوزاندن قرآن کریم حمله‌ای بزرگ به مسلمانان و جنگ علیه آنها و بزرگ‌ترین مقدسات‌شان است. رهبر انصارالله یمن در ادامه گفت: سوزاندن قرآن در اروپا در چارچوب جنگ علیه جامعه انسانی و تلاش برای جدا کردن آن از قرآن و گسترش خصومت با آن و اسلام انجام شد. همچنین او تاکید کرد: سوزاندن قرآن کریم هیچ توجیهی ندارد و این اقدامی خصمانه، جنایتکارانه و توهین‌آمیز برای تمام کتاب‌های آسمانی است.
***
طالبان ثبت‌نام دختران در آزمون کنکور 2023 را ممنوع اعلام کرد
وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی افغانستان دستور داد دانشجویان دختر جذب نکنند. به گزارش تلویزیون یک افغانستان، بر اساس اعلام معاونت امور دانشجویان وزارت تحصیلات عالی طالبان که شنبه، ۸ بهمن، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد، دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلی خصوصی حق ندارند در آزمون‌های بهاری دختران را جذب کنند. در نامه وزارت تحصیلات عالی طالبان همچنین آمده است دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلی خصوصی مکلف هستند تا ۵ روز پیش از برگزاری آزمون کنکور، این وزارت و اداره ملی امتحانات را در جریان بگذارند تا هیأت مشترکی برای نظارت بر روند آزمون کنکور به کار گمارده شود.
***
نیویورک‌تایمز: تانک‌های غربی نمی‌توانند برای اوکراین معجزه کنند
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای تحلیلی تحت عنوان «تانک‌ها به تنهایی نمی‌توانند روند جنگ اوکراین را معکوس کنند»، نوشت: تانک‌های ناتو راه‌حل معجزه‌آسا نیستند که به کی‌یف اجازه می‌دهد پیروز جنگ شود اما ارتش آمریکا یک بار دیگر تلاش خواهد کرد ارتش اوکراین را بازسازی و شانس کی‌یف برای شکستن دفاع محکم روسیه را تقویت کند. اوکراینی‌ها دوره‌ای تسریع‌شده از آنچه ارتش آمریکا آموزش تسلیحات ترکیبی می‌نامد که اگر سال‌ها طول نکشد، ماه‌ها برای تسلط خود واحدهای آمریکایی بر آن طول کشید را خواهند گذراند. به نوشته این گزارش، مشخص نیست چقدر برای پنتاگون آموزش پیچیدگی‌های جنگ مانور تسلیحات ترکیبی به اوکراینی‌ها در مدتی کوتاه واقع‌بینانه است اما در عین حال، کی‌یف باید بر بن‌بست نظامی غلبه کند که نیروهای مسلح اوکراین ممکن است بعد از آنکه روس‌ها شروع به ساخت دفاع چند سطحی در امتداد خط مواضع تصرف‌شده کنند، با آن مواجه خواهند شد. در ادامه گزارش نشریه آمریکایی آمده است: پیشروی این خطوط فقط انتقال یک گردان از تانک‌ها از بین سنگرها نیست و به حمله هماهنگ با اهداف نشانه‌گذاری‌شده پیاده‌نظام، شلیک تانک‌ها به این مواضع و قطعات توپخانه‌ای که پوشش و پشتیبانی می‌کنند، نیاز است. چنین مانورهای تسلیحات ترکیبی موضوع تمرینات نظامی است. به گزارش راشا تودی به نقل از نیویورک‌تایمز، برای تقویت قدرت حمله نیروهای مسلح اوکراین، تانک‌های لئوپارد همراه با خودروهای جنگی پیاده‌نظام بردلی وارد حمله خواهند شد. تانک‌ها از سنگرها عبور می‌کنند و راه را برای پیاده‌نظام سوار بر خودروهای نظامی بردلی برای حفظ مناطق بازپس‌گرفته‌شده باز می‌کنند.

Page Generated in 0/0361 sec