printlogo


کد خبر: 259511تاریخ: 1401/11/9 00:00
اخبار

دسترسی ۱۰۰ درصدی نوزادان کشور به واکسن هپاتیت
رئیس کل سازمان نظام پزشکی از دسترسی ۱۰۰‌درصدی نوزادان کشور به واکسن هپاتیت خبر داد. محمد رئیس‌زاده در مراسم آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیت B کارگران شهرداری تهران گفت: تزریق دوز واکسن هپاتیت B برای متولدین قبل از سال ۱۳۷۳ ضروری است، چراکه برای نوزادان پس از این سال به صورت فراگیر این واکسیناسیون انجام می‌شود. رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه حفظ و پاسداری سلامت پرسنل شهرداری تهران کار بسیار ارزشمند، علمی و کمک به حوزه بهداشت و درمان کشور است، افزود: پرسنل باید از این اقدام به‌جد استقبال و سایر نهادها نیز نسبت به این کار اقدام کنند. در حوزه اقتصاد سلامت هر یک دلاری که در پیشگیری هزینه می‌کنیم ۲۰ دلار صرفه‌جویی محقق می‌شود. دسترسی به واکسن هپاتیت برای نوزادان و کودکان در کشور ما ۱۰۰درصدی است در حالی ‌که این دسترسی در دنیا تنها ۴۳ درصد است. وی در پایان تاکید کرد: کلینیک‌های مجهز و تسهیل ارائه خدمات به پرسنل شهرداری که در حال حاضر با ۱۹ درمانگاه انجام می‌شود باید توسعه پیدا کند.
***
تأکید بر مشاوره ژنتیک در زوجین با نسبت فامیلی
فلوشیپ طب مادر و جنین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر انجام مشورت با پزشک پیش از اقدام به بارداری تاکید کرد. دکتر آزاده شعبانی مشورت با پزشک برای انجام آزمایش‌های پیش از بارداری را در بارداری‌های سن بالا (بالای ۳۵ سال و خصوصا بیش از ۴۰ سال) و افرادی‌که نخستین بارداری را در سن بالا تجربه می‌کنند همچنین زنانی که کمتر از ۱۸ سال دارند و قصد بارداری دارند ضروری عنوان کرد. وی توصیه کرد: زنانی که سابقه سقط‌های مکرر، زایمان زودرس یا فشار خون و دیابت بارداری دارند، بهتر است قبل از اقدام برای بارداری از نظر وضعیت سلامت توسط پزشک متخصص بررسی شوند. وی مشاوره‌های ژنتیک را برای زوجینی که نسبت فامیلی و بویژه نسبت نزدیک دارند یا افرادی‌ که سابقه بیماری‌های ذهنی و جسمی در خانواده دارند ضروری دانست و گفت: زوجینی که هر ۲ مبتلا به تالاسمی مینور هستند باید انجام مشاوره‌های پیش از بارداری زیر نظر پزشک را جدی بگیرند. وی درباره مصرف خودسرانه داروهای گیاهی نیز هشدار داد: استفاده از هر داروی گیاهی با مشورت متخصص طب ایرانی و پزشک زنان مجوز مصرف دارد. همچنین قطع مصرف سیگار، الکل و هر نوع ماده مخدر چندین ماه پیش از اقدام به بارداری توسط زوجین ضروری است.
***
افزایش ۲۰ درصدی حقوق فرهنگیان در سال ۱۴۰۲
معاون برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: حقوق همه معلمان شاغل طی سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. 
صادق ستاری‌فرد گفت: از سال گذشته هیچ مطالبه‌ای از وزارت آموزش‌و‌پرورش وجود ندارد و پرداخت‌ها انجام شده؛‌ اما مطالبات ۴ ماه امسال مانده و پرداخت‌های این ماه‌ها انجام نشده است. 
وی ادامه داد: وزارت آموزش‌و‌پرورش در سال جاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان کسری داشته و پیش‌بینی  می‌شود کسری سال آینده نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان باشد. ستاری‌فرد با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه، هیچ تخصیص بودجه‌ای برای ارائه تغذیه در مدارس به وزارت آموزش وپرورش نداده است، ادامه داد: همین امر موجب شده شیر در مدارس کشور توزیع نشود. پیش‌بینی  می‌شود در سال تحصیلی آینده نیز شیر رایگان در مدارس توزیع نشود. گفتنی است تاکنون در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ای برای توزیع شیر در مدارس پیش‌بینی و تنظیم نشده است. ستاری‌فرد گفت: فرهنگیان نگران حقوق و پاداش خدمات خود نباشند. وزارت آموزش‌و‌پرورش با تمام مشکلات اقتصادی و مالی خود حقوق معلمان را در سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.
***
مجوز استخدام در وزارت بهداشت نهایی شد
مدیر روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درباره صدور مجوز استخدام در وزارت بهداشت، توضیحاتی ارائه داد. به گزارش مهر، مسعود کریمخانی در توئیتی نوشت: با حمایت‌های معاون اجرایی رئیس‌جمهور و تلاش‌های مسؤولان وزارت بهداشت و همکاری سازمان امور استخدامی، مجوزهای جذب و استخدام در مرحله نهایی قرار گرفت.
***
ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس هیأت امنایی
مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز در 3383 مدرسه هیأت امنایی به تحصیل می‌پردازند. 
هادی عابدی در گفت‌وگو با فارس به عملکرد کیفی مدارس هیأت امنایی در مسابقات فرهنگی، ورزشی و المپیادها در سال تحصیلی 1401-1400 اشاره کرد و گفت: 230 دانش‌آموز رتبه‌های اول تا سوم کشوری در مسابقات ورزشی، 1136 دانش‌آموز رتبه‌های اول تا سوم کشوری در مسابقات فرهنگی و هنری، 384 دانش‌آموز رتبه‌های اول تا سوم کشوری در المپیادها و 116 دانش‌آموز رتبه‌های اول تا سوم کشوری در جشنواره‌های مختلف را کسب کردند. 
عابدی به عملکرد کیفی آموزشی مدارس هیأت امنایی در سال تحصیلی 1401-1400 اشاره کرد و ادامه داد: 63 هزار و 417 دانش‌آموز در این سال تحصیلی کنکوری بودند که 1117 نفر رتبه زیر هزار کسب کردند و 20 هزار نفر در دانشگاه دولتی پذیرفته شدند. وی با تأکید بر اینکه در مدارس هیأت امنایی چیزی به عنوان شهریه نداریم، گفت: برای اجرای برنامه‌های مصوب در هیچ مدرسه دولتی از جمله مدرسه هیأت امنایی مبلغی را دریافت نمی‌کنیم.

Page Generated in 0/0175 sec