printlogo


کد خبر: 259519تاریخ: 1401/11/9 00:00
جزئیات کاهش قبوض گاز با تخفیف ۷۰ درصدی رئیس‌جمهور
تخفیف گازی از ۱۰ هزار تا چند میلیون تومان

طبق تعرفه‌های جدید گاز، قبض گاز کمتر از 2 درصد مشترکان پرمصرف نجومی شده است که طبق گزارش وزارت کار جزو طبقات مرفه جامعه بوده یا با سهل‌انگاری اقدام به مصرف نجومی گاز کرده‌اند. اخیرا رئیس‌جمهور دستور داد 70 درصد افزایش قیمت قبوض گاز شهروندان بخشیده شده و تخفیف داده شود. این دستوردر واکنش به انتشار چند قبض گاز میلیونی از شهرهای مختلف کشور صادر شده است. البته بی‌توجهی به مصرف از سوی این افراد نیز مورد انتقاد کارشناسان و اندیشکده‌ها قرار گرفت. چهارشنبه 16 آذر امسال هیات وزیران مصوبه‌ای را درباره اصلاح تعرفه گاز مشترکان خانگی ابلاغ کرد. طبق این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت باقی ماندند اما پله چهارم تا ششم 30 درصد افزایش و پله هفتم تا دهم 50 درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی داشتند و همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت 5000 و 6000 تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شد.
* جزئیات پراکندگی قبوض جدید گاز برای هر پله
بنا بر این گزارش تنها قبوض گاز مشترکان ۲ پله آخر که مصرف بسیار بالایی دارند نجومی شده است و بیش از 98 درصد مردم از افزایش قابل توجه قبوض گاز مصون مانده‌اند.
طبق آمار شرکت ملی گاز، قبض جدید گاز 89 درصد مشترکان گاز خانگی کمتر از 102 هزار تومان است و قبض گاز 60 درصد آنها هیچ تغییری نسبت به قبل نداشته است. همچنین قبض گاز 10 درصد مردم نیز بین 142 تا 472 هزار تومان است.
* عموم مردم سهمی از تخفیف 70 درصدی در قبوض گاز ندارند
اما شیوه تخفیف 70 درصدی دولت در قبوض گاز چگونه است؟ مسلم رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز در این باره توضیح می‌دهد: روال تخفیف بدین صورت است که یک بار قبض گاز مشترکان با تعرفه قدیم و یک بار با تعرفه جدید محاسبه می‌شود و در صورت افزایش قبض، 70 درصد از آن به مشترکان خانگی بخشیده می‌شود. مثلا حدود 60 درصد مردم که قبض گازشان هیچ تغییری نکرده، طبیعتا تخفیفی نیز دریافت نخواهند کرد ولی مابقی مشترکان از این تخفیف بهره‌مند خواهند شد.
طبق محاسبات، مشترکان پله اول تا سوم هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند اما تخفیف دولت برای مشترکان پله‌های «چهارم تا ششم» و «هفتم تا دهم» به طور میانگین به ترتیب 10 هزار تومان و 100 هزار تومان بوده است.
اما این تخفیف 70 درصدی زمانی قابل توجه خواهد بود که مرفه‌نشینان با مصرف گاز چند هزار متر مکعبی را شامل می‌شود و مشمول تخفیف چندمیلیون تومانی می‌شوند.

Page Generated in 0/0056 sec