printlogo


کد خبر: 259521تاریخ: 1401/11/9 00:00
اخبار

ظرفیت نیروگاه‌های ایران
از مرز ۹۰ هزار مگاوات عبور کرد
معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: همزمان با اتصال واحد گاز نیروگاه کلاس F دوکوهه اندیمشک به شبکه سراسری برق، ظرفیت نیروگاه‌های ایران از مرز ۹۰ هزار مگاوات عبور کرد.
بر اساس اعلام وزارت نیرو، محمد رمضانی با اشاره به اینکه نیروگاه دوکوهه با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر ۲۵۰ میلیون یورو در حال ساخت است، افزود: در راستای توسعه تولید نیروی برق و تقویت شبکه ۲۳۰ کیلوولت در منطقه شمال خوزستان، شرکت برق حرارتی ساخت نیروگاه راندمان بالای دوکوهه را با برخورداری از یک واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۴۴ مگاواتی در مجموع به ظرفیت اسمی ۴۵۱ مگاوات در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه ‌داد: تأمین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، بهبود پایداری شبکه برق در منطقه شمال خوزستان، افزایش متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی، صرفه‌جویی سوخت به ‌ازای هر کیلووات ‌ساعت انرژی تولیدی، انتقال دانش فنی و ساخت داخل کردن تجهیزات نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان بالا، اشتغال‌زایی، عمر مفید طولانی نیروگاه، کاهش آلایندگی و مصرف آب از جمله اهداف و ویژگی‌های این پروژه است.
معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه توربین این نیروگاه برای نخستین‌بار در کشور توسط متخصصان داخلی مونتاژ شده است، خاطرنشان‌کرد: در طول اجرای این طرح علاوه بر استفاده از نیروهای بومی، از پیمانکاران منطقه نیز در فعالیت‌های اجرایی استفاده شده است. وی خاطرنشان کرد: پست این نیروگاه از نوع GIS بوده که علاوه بر کم‌حجم ‌بودن نسبت به سایر پست‌ها، مقاومت بالاتری نسبت به رطوبت و گردوخاک داشته و نصب و اجرای آن سریع‌تر و ایمنی آن بیشتر است.
رمضانی گفت: در دوران ساخت این پروژه ۵۰۰ نفر به ‌صورت مستقیم و یکهزار و ۵۰۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.
نیروگاه دوکوهه در کیلومتر ۱۷ جاده سد کرخه در شهرستان اندیمشک واقع شده است.
***
تزریق روزانه 60 تن گوشت گرم وارداتی به بازار
مدیرکل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوشت گرم وارداتی وارد کشور شده و در سردخانه‌هاست، گفت: گوشت‌ها پس از اعمال پروتکل‌های بهداشتی و بسته‌بندی، در یکی، دو روز آینده توزیع می‌شود.
مسعود امراللهی از ورود گوشت‌های گرم وارداتی به کشور خبر داد و اظهار کرد: این گوشت‌ها در مرحله آماده‌سازی هستند و طی یکی، دو روز آینده در بازار توزیع می‌شود. مدیرکل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بخش کوچکی از این گوشت وارداتی روز پنجشنبه در میادین میوه و تره‌بار تهران توزیع شد و بخش دیگر هم آماده می‌شود که به مرور به بازار عرضه شود. به گفته وی، این گوشت‌ها در سردخانه‌های کشور به صورت شقه است و قرار است پروتکل‌های بهداشتی آنها بررسی شود و پس از آن به صورت بسته‌بندی‌شده وارد بازار شود. امراللهی گفت: برنامه‌ریزی شده است که واردات تداوم داشته باشد به نحوی که روزانه 50  تا 60 تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه شود و این روند تا متعادل شدن قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت.
پس از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت‌ها، گوشت گرم وارد می‌کند. پیش از این اعلام شده بود این گوشت‌ها از شنبه این هفته توزیع می‌شود. علاوه بر آن برنامه دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت توزیع گسترده گوشت منجمد بود که همچنان ادامه دارد.
***
نرخ سود بین بانکی به بالاترین میزان از مرداد‌ امسال رسید
هفته جاری نرخ بهره بین بانکی با یک صدم درصد رشد نسبت به هفته قبل به 21,05 درصد رسید.  بانک مرکزی این هفته هم نرخ بهره بازار بین بانکی را افزایش داد. در هفته جاری نرخ بهره بین بانکی با یک صدم درصد رشد نسبت به هفته قبل به 21,05 درصد رسید. این دومین هفته متوالی است که نرخ سود بین بانکی افزایش می‌یابد.
در واقع نرخی که برای هفته جاری اعلام شده، از اواسط مرداد سال جاری تا‌کنون بی‌سابقه بوده و بالاترین نرخ محسوب می‌شود. در سال جاری بیشترین نرخی که برای سود سپرده بین بانکی در نظر گرفته شد 21,31 درصد و کمترین آن 20,29 درصد بود. گفتنی است نرخ بازار بین بانکی طی 6 هفته اخیر به طور پیاپی بالاتر از 21 درصد باقی مانده و پیش از آن نیز برای هفته‌های زیادی نزدیک به 21 درصد حفظ شده بود.
***
رشد 30 درصدی تولید خودرو
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تا بهمن‌ خبر داد. عبدالله توکلی‌لاهیجانی اظهار کرد: تا بهمن امسال یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: سال گذشته از نظر میزان (تیراژ) تولید خودرو در جهان رتبه نوزدهم را داشتیم که با توجه به رشد تولید، می‌توانیم تا پایان امسال به رتبه چهاردهم ارتقا یابیم.
وی ادامه داد: سال ۹۶ یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد اما بعد از آن در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ سالانه حدود ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌کردیم و عملا میزان تولید خودرو به نصف کاهش یافت، از همان میزان هم سالانه حدود ۲۰۰ هزار دستگاه به صورت ناقص تولید می‌شد و در پارکینگ خودروسازان باقی می‌ماند.
توکلی گفت: امسال موفق شدیم رکورد تولید ماهانه را نیز بشکنیم و در دی‌ماه حجم تولید ماهانه به ۱۲۷ هزار دستگاه رسید که همه خودروها به صورت عبور مستقیم تولید می‌شود و در پارکینگ خودروسازان باقی نمی‌ماند.

Page Generated in 0/0950 sec