printlogo


کد خبر: 259522تاریخ: 1401/11/9 00:00
اخبار

قالیباف به الجزایر رفت
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور حضور در هفدهمین کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به الجزایر سفر کرد. حسن نوروزی، نماینده بهارستان و رباط کریم و محمد علیپور نماینده ماکو، چالدران، پلدشت و شوط رئیس مجلس را در این سفر همراهی می‌کنند. قالیباف در این سفر علاوه بر حضور در هفدهمین کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با رؤسای مجالس حاضر در اجلاس خواهد داشت. قالیباف پیش‌از سفر به اجلاس سران مجالس کشورهای اسلامی در الجزایر، در نشست خبری که در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد، گفت: به دعوت رئیس مجلس الجزایر،  به مناسبت برگزاری هفدهمین کنفرانس همکاری‌ها بین کشورهای سازمان همکاری‌ اسلامی به الجزایر سفر خواهیم کرد. قالیباف افزود:  45 کشور اسلامی عضو، در این کنفرانس شرکت می‌کنند و بیش ‌از ۴۰ پارلمان در این کنفرانس حضور دارند و بیش ‌از ۲۰ نفر از رؤسای مجالس در این کنفرانس شرکت می‌کنند و بدون شک این کنفرانس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بویژه که محور بحث، جهان اسلام و چالش‌های نوسازی و توسعه در جهان اسلام است. وی اظهار کرد: موضوعی که به‌ صورت ابتکاری در این کنفرانس مطرح خواهم کرد، جهان اسلام، هم‌بستگی برای صلح و توسعه پایدار است. طبیعتا این فرصتی است که ما در اختیار داریم تا روابط چندجانبه با کشورهای حاضر در این اجلاس و به ‌صورت مخصوص روابط دوجانبه بین ایران و الجزایر، گسترش یابد و امیدوارم از این فرصت ۲ روزه، استفاده لازم را در راستای توسعه روابط و وحدت بین کشورهای اسلامی ببریم.
***
شورای نگهبان لایحه الحاق ایران 
به سازمان شانگهای را تأیید کرد
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌ شانگهای در شورای نگهبان خبر داد و گفت: این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به شورای نگهبان آمد اما در مرحله قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شد. وی با بیان اینکه در گذشته مشروح این ابهامات و اشکالات را ذکر کردم، اظهار داشت: عمده ایرادات مربوط به اصول ۱۵ و ۱۷ قانون اساسی بود. درباره ضمایم نیز ابهام‌هایی وجود داشت. سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: اشکالات و ابهامات روز سه‌شنبه هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی برطرف شد و اعضای شورای نگهبان در جلسه‌ای اصلاحات را بررسی کردند و این لایحه را مغایر شرع و قانون اساسی ندانستند. وی اظهار داشت: این لایحه ضمایم و موافقتنامه‌هایی درباره مسائل مختلف دارد، هر کشوری هم بخواهد با سازمان همکاری شانگهای همکاری داشته باشد، باید این ضمایم و موافقتنامه‌ها را به تصویب برساند. طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، این ضمایم و موافقتنامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید. سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان ارسال این تاییدیه به مجلس شورای اسلامی و دولت نیز گفت: ما امروز نامه رسمی خودمان را به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌کنیم. 
رئیس مجلس نیز به رئیس‌جمهور ارسال می‌کند و رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد کرد. وی ضمایم، موافقتنامه‌ها و جزئیات این لایحه را هم این‌گونه برشمرد و گفت: منشور سازمان همکاری‌ شانگهای، اصلاحات همین منشور، معاهده شانگهای درباره مبارزه با تروریسم، همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و راه‌اندازی فرآیند ایجاد شرایط مطلوب تجاری و سرمایه‌گذاری، مزایا و مصونیت‌های سازمان همکاری‌ شانگهای، مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان، همکاری برخی وزارتخانه‌ها همچون امور خارجه و دادگستری با این سازمان، شرایط مطبوع جهت حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای و تنظیم و تهیه بودجه سازمان از جمله این موارد است.
***
نخست‌وزیر عراق: 
امیدواریم بزودی نشستی میان ایران و عربستان برگزار شود
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی اظهار کرد: «ما تمایل جدی ایران و عربستان سعودی برای ادامه نقش عراق به منظور نزدیک‌سازی دیدگاه‌های این ۲ کشور را احساس کردیم. ما مصمم به اجرای این نقش هستیم و بر این باوریم این نقش طبیعی عراق است؛ نقش پیشگامی در نزدیک‌سازی ‌نظرات مخالف». وی خبر داد: «تماس‌های ما ادامه دارد و امیدواریم بزودی دیداری داشته باشیم و این مباحثات و گفت‌و‌گوها را در بغداد با میانجیگری عراق از سر بگیریم».
***
وحیدی: انگیزه عامل حمله به سفارت باکو شخصی بود
احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه دومین شورای معاونان، مدیران ستادی استانداری و فرمانداران و بخشداران استان تهران گفت: بر اساس گزارش‌هایی که تاکنون از ماجرای حادثه حمله به سفارت باکو به دست ما رسیده و اعترافات فرد ضارب، این اتفاق کاملا یک حادثه شخصی بوده و باید در این ردیف نیز رسیدگی شود. وی با اشاره به دومین شورای معاونان، مدیران ستادی استانداری و فرمانداران و بخشداران استان تهران ادامه داد: از مباحث مطرح شده در جلسه، صفوف طولانی مردم برای نان بود که باید با افزایش سهمیه آرد آن را حل‌وفصل کرد و نظارت بیشتر داشت تا آردهای تحویلی در مسیر تعیین‌شده خود استفاده شود.

Page Generated in 0/0138 sec