printlogo


کد خبر: 259525تاریخ: 1401/11/9 00:00
وکلای سوئدی حمید نوری در مرحله تجدید نظر پرونده وی دفاعیات حقوقی خود را مطرح کردند
گزارش رویارویی حقوقی

گروه سیاسی: وکلای سوئدی حمید نوری در مرحله تجدیدنظر این پرونده طولانی، دفاعیات حقوقی و تاریخی مهمی از او کردند و به بیان برخی تناقضات موجود در ادله دادستان سوئد پرداختند. وکلای سوئدی معتقدند دادستان مرحله تحقیقات این پرونده را بخوبی طی نکرده و ادله او قابل اثبات نیست. آنها همچنین معتقدند برخی شواهد مهم تاریخی در این پرونده نادیده گرفته شده است. حمید نوری، ۱۸ آبان‌ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد به صورت غیرقانونی توسط پلیس این کشور بازداشت و ۸ ماه نخست بدون هیچ‌گونه امکان تماس با خانواده یا دسترسی کنسولی در شرایطی شبیه ربوده شدن نگهداری شد. نوری پس از ۸ ماه، تنها یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده داشته و زنده بودن خود را به اطلاع آنها می‌رساند و تا ۲۵ ماه بعد از بازداشت، اجازه ملاقات حضوری با خانواده خود را پیدا نمی‌کند. دستگاه قضایی سوئد ۲۳ تیرماه امسال پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه، رای حبس ابد را در یک روند غیرقضایی و غیرحقوقی برای «حمید نوری» تبعه بازداشت‌شده ایرانی صادر کرد. اتهام نوری در این دادگاه زندان‌بانی منافقین در سال‌های دهه ۶۰ در ایران است. دادگاه تجدیدنظر سوئد از روز ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) موضوع بررسی لوایح اعتراض مربوط به پرونده حمید نوری را آغاز کرد و تاکنون ۷ جلسه از دادگاه تجدیدنظر برگزار شده است. وکلای حمید نوری موفق شدند نخستین بخش دفاعیات خود را در ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر ارائه کنند. در این گزارش تلاش شده است برخی از مهم‌ترین نکات موجود در دفاعیه وکلای سوئدی حمید نوری در جلسه ششم دادگاه تجدیدنظر مرور شود که از این جهت که توسط افرادی غیرایرانی بیان می‌شود، حائز مطالب مهمی است. وکلای حمید نوری در ابتدای دفاعیات خود عنوان کردند در این پرونده دادستان سوئد برای اثبات ادعاهای خود ادله‌ای را ارائه کرده که با برخی اشکالات جدی روبه‌رو است. آنها سپس تلاش کردند به بیان برخی از این اشکالات بپردازند. 
* ارائه مستندات پرونده بدون تحقیقات در ایران
وکلای سوئدی در ادامه اظهار کردند نکته حائز اهمیت این است که دادستان پرونده، امکان تحقیق درباره اتفاقات ۳۳ سال پیش در ایران را نداشته و دادگاه صرفا به دلیل تکرار، استدلال‎های دادستان را پذیرفته است. وکلا ادامه دادند به دلیل همین نقص مهم در تحقیقات، اکنون مشخص نیست آقای حمید نوری بر اساس چه ادله‌ای متهم شده است و با اینکه این حکم چند صد صفحه محتوا دارد اما هیچ ادله جدی مبنی بر اثبات اتهامات آقای نوری در آن وجود ندارد. 
* نقش موثر منافقین در جنگ عراق علیه ایران
وکلای حمید نوری در ادامه دفاعیات خود به نقش موثر منافقین که پشت پرده دادگاهی شدن نوری هستند، در جنگ ایران و عراق اشاره کردند. آنها گفتند: آنها می‌خواستند در قدرت شرکت داشته باشند اما جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی‎شناختند. به همین دلیل منافقین نقش اثرگذاری را در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ایفا کردند. این وکلا ادامه دادند: سال ۱۹۸۱ منافقین اعلام کردند با جمهوری اسلامی وارد یک نزاع و جنگ مسلحانه می‌شوند و از آن تاریخ منافقین شروع به ترور کردند. وکلای حمید نوری در ادامه عنوان کردند دادستان در ادله اثبات دعوا از کتاب و مقاله‌ها و پژوهش‌هایی استفاده کرده که توسط افراد ذی‌نفع نوشته شده است، نه آن چیزی که از نظر قضایی مورد احتیاج است. 
* منافقین یک دهه از طرف غرب تروریست اعلام شدند
وکلا در ادامه دفاعیات خود به نکته‌ای مهم اشاره کردند: لازم به ذکر است برخی کشورهای غربی نزدیک به یک دهه سازمان منافقین را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار دادند. برای مثال این سازمان از طرف اتحادیه اروپایی سال ۲۰۰۲، از طرف آمریکا سال ۱۹۹۷، از طرف انگلستان سال ۲۰۰۱، از طرف کانادا سال ۲۰۰۵ و از طرف ژاپن سال ۲۰۰۲، تروریستی اعلام شد که این کشورها بعدها به دلیل روابط سیاسی خود با ایران در این تصمیم تجدیدنظر کردند. 
* فروغ جاویدان بخشی از جنگ ایران و عراق نبود
وکلای نوری در ادامه دفاعیات خود بیان کردند: عملیات فروغ جاویدان بخشی از جنگ ایران و عراق نبود و ارتش عراق در این عملیات شرکت نداشت. دادگاه باید مشخص کند این عملیات یک جنگ داخلی بوده یا اقدام مسلحانه بین‌المللی و بر اساس آن ادله اثبات دعوا ارائه شود. 
وکلای نوری در ادامه به تشریح قصد منافقین از انجام عملیات فروغ جاویدان[مرصاد] پرداختند. آنها عنوان کردند: سازمان مجاهدین در عملیاتفروغ جاویدان در درجه اول هدف‌شان این بوده که یک حالت انقلابی در ایران به وجود آورند که جمهوری اسلامی را براندازی کنند و برای این هدف نیاز دارند مردم پشت این ارتش نظامی بایستند ولی مردم این کار را نکردند. 
عملیات فروغ جاویدان یک عملیات تروریستی بود که هدفش ایجاد رعب و وحشت برای طرفداران نظام بود تا با وحشت ایجادشده جمهوری اسلامی براندازی شود و منافقین قدرت را در دست گیرند. وکلای نوری در ادامه به این موضوع اشاره کردند که منافقین برای عراق جاسوسی کردند و در قسمت‌های غربی و شمالی و جنوبی کشور با همکاری با احزاب عراق عملیات انجام دادند. آنها از روز اول استقرار جمهوری اسلامی آن را زیر سوال بردند و با آن جنگیدند. 

Page Generated in 0/0126 sec