printlogo


کد خبر: 259546تاریخ: 1401/11/10 00:00
دور دنیا

پوتین آماده گفت‌وگو با شولتس
سخنگوی کرملین روز یکشنبه گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه آماده تماس با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با اشاره به این موضوع گفت تاکنون هیچ تماس تلفنی با شولتس برنامه‌‌ریزی نشده است. پسکوف گفت که پوتین آماده تماس‌ است. آلمان در روزهای گذشته اعلام کرد ۱۴ تانک «لئوپارد- ۲» خود را به کی‌یف خواهد فرستاد؛ اقدامی که خشم کرملین را به همراه داشت. این در حالی است که روزنامه «برلین تاگس اشپیگل» روز یکشنبه به نقل از شولتس نوشت: «من نیز دوباره با پوتین صحبت خواهم کرد، زیرا صحبت کردن ضروری است». پوتین و شولتس آخرین بار اوایل دسامبر با یکدیگر تلفنی صحبت کردند. پوتین آن زمان گفت که خط آلمان و غرب درباره اوکراین «مخرب» است و از برلین خواست در رویکرد خود تجدیدنظر کند. 
***
جمهوری باکو سفارت خود در تهران را تخلیه می‌کند
خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گزارش داد کارکنان سفارت این کشور در تهران و اعضای خانواده آنها، یکشنبه (۲۹ ژانویه، نهم بهمن) ساختمان سفارتخانه را ترک کرده‌اند. 
پیش‌تر، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفته بود دولت این کشور به منظور انتقال پیکر ارخان عسگروف، کارمندی که جان خود را در حمله مسلحانه روز جمعه به سفارت جمهوری‌ آذربایجان در تهران از دست داد، هواپیمایی به تهران می‌فرستد. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان صبح جمعه از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران خبر داد که در پی آن یک دیپلمات این کشور کشته و ۲ دیپلمات دیگر هم مجروح شدند. این وزارتخانه همچنین اقدام به احضار سیدعباس موسوی سفیر ایران در باکو کرد. 
به نوشته رویترز، باکو در دیدار با سفیر ایران اعلام کرد کارکنانش را از تهران خارج می‌کند اما جزئیات بیشتری از جمله در این خصوص که آیا این سفارتخانه به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا نه، ارائه نکرده است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تخلیه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران عنوان کرد: سفارت و اقامتگاه دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به‌هم‌پیوسته قرار دارد. 
***
بررسی اوضاع لبنان در نشست پاریس
روزنامه کویتی نوشت در نشست پاریس تدوین طرح خروج از بحران لبنان بررسی خواهد شد و این نشست ۳ بخش اصلی خواهد داشت. این روزنامه کویتی نوشت: در این نشست که با حضور باربارا لیو، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک؛ پاتریک دوریل، مشاور رئیس‌جمهور فرانسه و نزار العلولا، مشاور عربستانی و محمد بن عبد العزیز الخلیفی، معاون وزیر خارجه قطر برگزار خواهد شد، یک سند سیاسی روشن که شامل یک برنامه کار است، بررسی خواهد شد و طرحی مورد توافق جامعه جهانی و حامیان مالی برای خروج لبنانی‌ها از بحران‌شان ارائه می‌شود و در صورتی که لبنانی‌ها موفق به گفت‌وگو و سازش شوند، لبنان در مسیر بهبود قرار می‌گیرد. منابع دیپلمات یادشده اظهار کردند: در این نشست هرگز به مسائل داخلی لبنان بویژه درباره اسم کاندیداهای ریاست جمهوری یا نخست‌وزیر آتی پرداخته نخواهد شد و تنها چارچوب مرحله آتی و ویژگی‌های رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آتی تعیین خواهد شد، بویژه اینکه آنها نباید وابسته به هیچ طرفی باشند و موجب کنترل یک طرف بر طرف دیگری شوند. 
***
ترامپ: بایدن جهان را تا آستانه جنگ جهانی برده است
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اظهار کرد: جو بایدن جهان را تا آستانه جنگ جهانی سوم پیش برده است. وی در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود در نیوهمپشایر گفت: ما در مرز جنگ جهانی سوم هستیم و جو بایدن ما را به سمت این جنگ پیش برده است؛ جنگی که هیچ‌کس درباره آن نمی‌داند. ترامپ تصریح کرد: من اگر بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شوم، صلح را با قدرت برمی‌گردانم، طوری که هرگز پیش از آن اتفاق نیفتاده است. وی تاکید کرد که جمهوری‌خواهان معتقدند اگر او سال 2020 به سمت ریاست جمهوی می‌رسید، جنگ بین روسیه و اوکراین هرگز اتفاق نمی‌افتاد و حالا او می‌خواهد به صلح دست یابد. ترامپ که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 است ۲ روز پیش در شبکه اجتماعی خود «تروث‌سوشیال» نوشت: «اول تانک عرضه می‌شود و بعد سلاح‌های هسته‌ای. همین الان به این جنگ دیوانه‌وار خاتمه دهید. این کار بسیار آسانی است».
***
چین دوباره به ژاپنی‌ها ویزا می‌دهد
چین اعلام کرد صدور ویزا برای مسافران ژاپنی را پس از ۳ هفته تعلیق از سر می‌گیرد؛ توقفی که در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی توکیو بر گردشگران چینی در آستانه سال نو چینی روی داده بود. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری ای‌بی‌سی، وزارت خارجه چین اعلام کرد وقفه 3 هفته‌ای صدور ویزا برای شهروندان ژاپنی را به اتمام رسانده است. ۱۰ ژانویه و در تقابل آشکار با محدودیت‌های کرونایی مضاعف ژاپن بر شهروندان چینی، پکن اعلام کرد به ژاپنی‌ها ویزا نمی‌دهد. توکیو مدعی بود دلیل افزایش محدودیت‌ها، شیوع دوباره ویروس کرونا در چین و نامشخص بودن داده‌های کرونایی این کشور است. ژاپن ماه اکتبر مرزهایش را باز کرد و به مسافران گفت می‌توانند با در دست داشتن تست منفی کرونا وارد این کشور شوند اما در ۳۰ دسامبر دولت این کشور اعلام کرد از تمام شهروندان چین می‌خواهد علاوه بر ارائه آزمایش منفی کرونا، ‌پس از ورود به ژاپن مجددا در خاک این کشور هم تست کرونا دهند. 

Page Generated in 0/0053 sec