printlogo


کد خبر: 259559تاریخ: 1401/11/10 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به شدت بارش‌ها در هفته جاری هشدار نارنجی‌ صادر کرد
احتمال وقوع سیل در ۲۲ استان

با فعال شدن سامانه جدید بارشی در کشور، اغلب استان‌ها با بارش برف و باران روبه‌رو خواهند شد. در همین ارتباط سازمان هواشناسی نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و جاری شدن روان‌آب بر اثر بارش برف و باران در ۲۲ استان هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی از تقویت سامانه بارشی، بارش باران و برف، رخداد مه، کاهش دید، در مناطق جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی پدیده بهمن و کولاک برف خبر داد. 
این وضعیت جوی در روز دوشنبه (امروز) در کرمانشاه، ایلام، لرستان، غرب کردستان، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه شمالی کهگیلویه‌وبویراحمد و شمال و شرق خوزستان، روز سه‌شنبه (فردا) در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، همدان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، تهران، غرب و جنوب اصفهان، شمال فارس، ارتفاعات غربی استان‌های مازندران و سمنان و روز چهارشنبه ۱۲ بهمن در شمال و شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، جنوب اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال فارس و شمال خراسان رضوی مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهری، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در حرکت ناوگان حمل‌و‌نقل و خسارت به صنعت کشاورزی و رخداد بهمن وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیرضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، نمک‌پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسؤول را توصیه کرد. 
* احتمال بارش سنگین برف و یخبندان در تهران
همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به یخبندان و لغزندگی مسیرها در پی بارش سنگین برف در استان تهران هشدار داد. این اداره با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش سنگین برف در نیمه شمالی استان، بارش شدید برف و باران در سایر مناطق، رخداد مه گاهی وزش باد شدید و در ارتفاعات کولاک برف خبر داد. این وضعیت جوی از اواخر وقت امروز تا ظهر چهارشنبه (۱۲ بهمن) مورد انتظار است. از این رو اداره کل هواشناسی استان تهران برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این شرایط جوی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ و سوخت کافی و لوازم گرمایشی هنگام مسافرت با خودرو، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، لایروبی کانال‌ها، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت و کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی و آمادگی دستگاه‌های خدمت‌رسان شهری و جاده‌ای و سایر ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط را توصیه کرد. 

Page Generated in 0/0055 sec