بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پایتختنشینان ۱۳ روز متوالی آلودگی هوا را تجربه کردهاند. طی این روزها 8 روز هوای ناسالم برای تمام گروهها و ۵ روز برای گروههای حساس بوده است. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ۲۶ دی تا دیروز (یکشنبه) تهرانیها هوای آلوده تنفس کردهاند. در این ۱۳ روز متوالی 8 روز هوا برای تمام گروهها و ۵ روز برای گروههای حساس آلوده بوده است. آلاینده شاخص تمام این روزها ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است. بر اساس مطالعات و تحقیقات دانشمندان، برای هر آلاینده یک حد مجاز تعریف میشود. ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون آلاینده شاخص هوای تهران در روزهای سرد پایتخت است. به طور کلی عمدهترین منابع انتشار ذرات معلق نیز احتراق سوخت مانند سوزاندن زغالسنگ و چوب، خودروها بویژه خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده و فرآیندهای صنعتی و کشاورزی است. ذرات معلق عموما در ماههای سرد سال کیفیت هوا را تحت تاثیر قرار میدهند. مطالعات علمی متعدد درباره ذرات معلق نشان میدهد قرار گرفتن در معرض این آلاینده باعث بروز مشکلات زیادی میشود. مرگ زودرس در مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی، بروز حملات قلبی غیرکشنده، ضربات قلب نامنظم، ابتلا به سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مشکلاتی است که آلودگی هوا برای سلامت انسان ایجاد میکند. در هوای ناسالم، همه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار میگیرند و حتی ممکن است گروههای حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. بر اساس پیشبینی شرکت کنترل هوای تهران صبح دوشنبه (امروز) همزمان با آغاز تردد خودروها تاحدودی بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد اما افزایش سرعت باد تا ساعات پایانی روز سبب کاهش غلظت ذرات معلق خواهد شد.
* دیزلیها؛ عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به نقش پررنگ آلایندگی خودروهای دیزلی و کیفیت سوخت بر آلودگی هوا گفت: اگر موتوسیکلت برقی به چرخه حملونقل اضافه شود، حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آلایندههای گازی و ذرات معلق در سال کاهش مییابد. محمدمهدی میرزاییقمی در گفتوگو با ایسنا درباره برقی شدن «موتوسیکلتهای کار» بر اساس پروژههای هدفگذاری شده بیست و دومین شنبه امید و افتخار با موضوع حملونقل پاک اظهار کرد: پروژه برقیسازی موتوسیکلتها تاثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا دارد. بر اساس محاسبات انجام شده، اگر موتوسیکلت برقی به چرخه حملونقل اضافه شود، حدود ۲۷۰ کیلوگرم از آلایندههای گازی و ذرات معلق به شکل سالانه کاهش مییابد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آلاینده معیار، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است، گفت: یکی از دلایل اصلی تولید این آلاینده، وسایل نقلیه دیزلی اعم از سبک، سنگین و نیمهسنگین است.
میرزاییقمی ادامه داد: وانت، ون، مینیبوس و کامیونهای سنگین دیزلی سهم ۳۳ درصدی در انتشار ذرات معلق دارند. بر این اساس عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران وسایل نقلیه دیزلی است.