printlogo


کد خبر: 259567تاریخ: 1401/11/10 00:00
با رأی 147 نماینده مجلس صورت گرفت
تصویب کلیات اصلاح قانون انتخابات مجلس

گروه سیاسی: نمایندگان در جلسه علنی‌ روز گذشته مجلس، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را با ۱۴۷ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.
به گزارش «وطن امروز»، اصلاح قانون انتخابات و ایجاد تغییر در پروسه ثبت‌نام، بررسی صلاحیت، شیوه برگزاری انتخابات و... از مباحث قدیمی و پرتکرار سیاست است که همواره به فراخور فضای انتخاباتی طرح شده و با خوابیدن جو انتخابات به دست فراموشی سپرده شده است. با این حال مجلس یازدهم اصلاح قانون انتخابات را در کنار مساله شفافیت به عنوان مهم‌ترین موضوعات سیاسی خانه ملت همواره در کانون توجهات خود می‌دانست؛ اصلاحی که می‌تواند به تحول در پروسه انتخابات و رفع برخی عیوب و نواقص منتهی شود. در همین زمینه رهبر حکیم انقلاب هم در دیدار خردادماه امسال نمایندگان مجلس یازدهم بر پیگیری اصلاح قوانین انتخابات به عنوان یک مطالبه از مجلس تاکید کردند.
آذرماه بود که خبر در دستور کار قرار گرفتن اصلاح قانون انتخابات مجلس در بهارستان منتشر شد. همان زمان محسن پیرهادی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در بیان جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: بر اساس این طرح از شرایط عمومی و اختصاصی ورود داوطلبان به عرصه انتخابات گرفته تا مدل برگزاری انتخابات و تخلفات انتخاباتی همگی مشمول تغییراتی می‌شود. از جمله مهم‌ترین تغییرات این طرح این است که طرح مذکور با تاکید بر رعایت حق شهروندی برای نخستین‌بار بستری را فراهم آورده است که بر اساس آن داوطلبانی که صلاحیت‌شان از سوی نهاد نظارتی احراز نشده است، بتوانند درباره اشکال بروزکرده از نهاد نظارتی توضیح بخواهند و نهاد نظارتی موظف است اشکال بروزکرده را به داوطلب اعلام کند. وی در ادامه با اشاره تغییر در پروسه انتخاب منتخبان نیز گفت: یکی از مهم‌ترین اصلاحاتی که در طرح مجلس لحاظ شده این است که الگوی نظام انتخاباتی که پیش از این بر اساس مدل شهرستانی - روستایی، تناسبی و ترجیحی بود، در این طرح بازنگری شده و الگویی مبتنی بر الگوی اکثریتی- تناسبی طراحی شده است. در حوزه‌های انتخابیه با کمتر از ۳ کاندیدا الگو به سیاق گذشته اکثریتی خواهد بود اما در حوزه‌های انتخابیه با ۴ کاندیدا و بیشتر الگوی انتخاباتی تناسبی دیده شده است. 
نهایتا روز گذشته کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در مجلس بررسی و به رای گذاشته شد. 
غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران از مخالفان این طرح با انتقاد از عدم ارائه لایحه از طرف دولت برای اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها در تذکرات‌شان بر تقدم لایحه نسبت به طرح تأکید داشتند، چراکه در لایحه امکانات فراوانی برای بحث کارشناسی وجود دارد. وی با اشاره به تلاش نمایندگان در پایان هر دوره از مجلس برای اصلاح قانون انتخابات مجلس افزود: این موضوع نیز شائبه تعارض منافع را ایجاد می‌کند، این در حالی است که ما درباره قانون انتخابات مجلس و حتی ریاست جمهوری خلأ قانونی نداریم و بهتر است به جای این طرح به موضوعاتی مانند شفافیت آرای نمایندگان که از خواسته‌های موکلان ما و از وعده‌های نمایندگان از ابتدای دوره بوده بپردازیم. محمد باقری، نماینده مردم بناب در مخالفت با کلیات طرح گفت: تا زمانی که انتخابات استانی نشود، مشکل انتخابات مجلس حل نخواهد شد. انتخابات مجلس باید همانند انتخابات خبرگان رهبری، استانی شده تا افراد موجه شرکت کنند. این طرح مشکلات عدیده‌ای را ایجاد خواهد کرد و به کنترل خرید و فروش آرا که بویژه در شهرهای کوچک به یک مساله تبدیل شده یا سرنوشت انتخابات بویژه در شهرهای کوچک که به منابع مالی گره خورده کمک نخواهد کرد. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد هم در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس گفت: در تمدید زمان رأی‌گیری و شرایط اختصاصی انتخاب‌شوندگان سخت‌گیری‌هایی اعمال شده و علاوه بر آن به ایجاد ستاد بانوان نامزدها اشاره‌ای نشده است بنابراین این طرح نمی‌تواند مشکل انتخابات مجلس شورای اسلامی را حل کند.
از سوی دیگر رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان در موافقت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس گفت: این طرح به برگزاری انتخابات هدفمند در مسیر درست و رفع نواقص برنامه‌های انتخاباتی کمک خواهد کرد. وی افزود: پیگیری تخلفات پس از برگزاری انتخابات یکی از مزایای این طرح است، همچنین به فعالیت احزاب رسمیت می‌بخشد و آنها را پاسخگوی مردم خواهد کرد. محمد سبزی، نماینده مردم ساوه و زرندیه نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور به مطالبه مردم و رهبری برای اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: ممکن است دولت تصمیمی برای ارائه لایحه نداشته باشد لذا ما نمی‌توانیم منتظر دولت بمانیم. تمام ایرادات انتخابات مجلس در این طرح اصلاح شده و این طرح به افزایش مشارکت احزاب، الکترونیک شدن انتخابات، بررسی دقیق صلاحیت‌ها و رسیدگی به جرائم و تخلفات بعد از برگزاری انتخابات کمک خواهد کرد. علی خضریان، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس از دیگر موافقان کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس هم درباره این طرح گفت: با توجه به ثبت‌نام الکترونیک پیش‌بینی‌شده در این طرح، امکان راستی‌آزمایی نامزدها فراهم شده و از بروز حواشی بعد از انتخابات جلوگیری می‌کند. همچنین مشکل خرید و فروش آرا با تشکیل هیأت‌های اجرایی و نظارت برطرف خواهد شد و به سلامت انتخابات کمک می‌کند. ما نباید فتنه 88 را از یاد ببریم لذا باید مراقبت کنیم انتخابات مجلس زیر سوال نرود. وی یادآور شد: نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزدها در این طرح سامان یافته و زمان رسیدگی و دفاع از کسانی که صلاحیت آنها دچار مشکل شده افزایش یافته و فراهم شده است. البته در برخی موارد ایراداتی وجود دارد که در جریان بررسی جزئیات با ارائه پیشنهادها اصلاح خواهیم کرد؛ این طرح 77 ماده‌ای بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شده است.
در نهایت کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با 147 رای موافق، ‌59 رای مخالف و 16 رای ممتنع مأخوذه از 229 نماینده حاضر مصوب شد.

Page Generated in 0/0050 sec