printlogo


کد خبر: 259593تاریخ: 1401/11/11 00:00
واکنش پکن به رفتار جنگ‌طلبانه واشنگتن
چین: آمریکا برانگیزاننده جنگ اوکراین است

در شرایطی که رهبران سیاسی واشنگتن همپای ژنرال‌های پنتاگون در حال دمیدن بر آتش جنگ با چین هستند، پکن ترجیح می‌دهد با تشریح کارزار جنگی اروپا، موقعیت آمریکایی‌ها به عنوان محرکان جنگ غرب با شرق را افشا کرده و بدین‌وسیله در جنگ روانی و رسانه‌ای با خصم خود صاحب برتری اخلاقی شود‌. تنها چند روز پس از آنکه ژنرال «مایکل مینیهان» فرماندهی بخش حمل‌و‌نقل و سوخت‌رسانی هوایی پنتاگون، یک جنگ قریب‌الوقوع را تا کمتر از ۲ سال دیگر میان آمریکا و چین - بر سر تایوان - پیش‌بینی کرد، حالا قدرت آسیایی تلاش می‌کند به واسطه دیپلماسی عمومی، طرف غربی را مقصر راه افتادن هر گونه درگیری نظامی بین 2 طرف جلوه دهد. بدین منظور چینی‌ها با تحلیل زمینه‌های آغاز جنگ اوکراین، در این باره دست به روشنگری زدند. وزارت خارجه این کشور دیروز واشنگتن را عامل برانگیزاننده جنگ در اوکراین و همچنین عامل فشار برای ادامه بحران موجود توصیف کرد: «بحران را برانگیخته است و برای ادامه آن فشار می‌آورد»؛ توصیفی که هم واکنشی قوی به ادعاهای رسانه‌های غربی مبنی بر ارائه کمک‌های غیرمرگبار شرکت‌های دولتی چینی به روسیه است و در عین حال موضع روسیه، شریک راهبردی چین را هم در جنگ مزبور تقویت می‌کند. 
«مائو نینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در یک نشست خبری گفت: «اگر دولت آمریکا واقعاً می‌خواهد به مردم اوکراین کمک کند و بحران هرچه زودتر پایان یابد، باید ارسال سلاح و بهره‌برداری از مزایای جنگ را متوقف کند». وی ادعای کمک کشورش به روسیه تحریم شده توسط غرب را که هفته گذشته توسط خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ناشناس در دولت بایدن مطرح شده بود، رد کرد و آن را ظن و اتهام بی‌اساس خواند و گفت: «پکن باج‌گیری بی‌اساس یا تبعیض علیه شرکت‌های چینی توسط واشنگتن را نمی‌پذیرد». مائو در عین حال ایالات‌متحده را آغازگر و بزرگ‌ترین مروج بحران در اوکراین خواند. 
دولت بایدن علناً چین را به عواقب هرگونه کمک به روسیه در دور زدن تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط واشنگتن و متحدانش تهدید کرده است. 
سه‌شنبه گذشته «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید درباره کمک‌های ادعایی چین به روسیه گفته بود آمریکا وضعیت را زیر نظر دارد و وی متعهد شد دولتش تا زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهد کرد. تنها طبق آمارهای رسمی، واشنگتن تاکنون بیش از 100 میلیارد دلار برای حمایت از رژیم کی‌یف در مبارزه با مسکو اختصاص داده است. چین از یک طرف به طور رسمی لشکرکشی روسیه به خاک همسایه‌اش را نکوهش کرده و از طرف دیگر این کشور را به عنوان راهبردی‌ترین متحد خود علیه تهدیدات روزافزون ژئوپلیتیک و جهانی آمریکا می‌بیند؛ آمریکایی که در عین حال بزرگ‌ترین شریک تجاری چین است و پکن نمی‌خواهد این موقعیت را از دست بدهد. 

Page Generated in 0/0057 sec