printlogo


کد خبر: 259594تاریخ: 1401/11/11 00:00
دور دنیا

خاموشی صدای بی‌بی‌سی عربی
صدای عربی لندن جمعه گذشته پس از 85 سال خاموش شد. رادیو بی‌بی‌سی عربی یکی دیگر از بخش‌های سرویس جهانی این شبکه سلطنتی انگلیسی است که در سال‌های اخیر فعالیتش به خاطر استقبال نکردن مخاطبان متوقف می‌شود. البته گفته شده این رادیو قرار است به صورت پادکست به کار خود ادامه دهد و برخی محتواهای صوتی آن به صورت آنلاین منتشر شود.
جالب اینکه نشریه انگلیسی‌زبان اماراتی نشنال، پایان کار رادیو بی‌بی‌سی عربی را لحظه‌ای غم‌انگیز توصیف کرده که نشان‌دهنده نفوذ رسانه‌های لندن بر شیوخ عرب است.
نقش صدای عربی لندن در حمایت از استعمار انگلیس در تاریخ معاصر خاورمیانه بی‌بدیل بوده است. ایستگاه رادیویی بی‌بی‌سی عربی نخستین ‌بار سوم ژانویه سال ۱۹۳۸ میلادی - یعنی سال قبل از آغاز جنگ دوم جهانی - با صدای «احمدکمال سرورافندی»‌ که جمله معروف «صدای ما را از لندن می‌شنوید» را ادا می‌کرد، روی آنتن رفت. 
بی‌بی‌سی ماه سپتامبر اعلام کرده بود سرویس رادیو بی‌بی‌سی عربی یکی از ۱۰ سرویس خارجی‌زبان از جمله سرویس چینی، هندی و فارسی است که فعالیت آنها در بخش رادیویی به پایان خواهد رسید. با تمرکز بر تولید محتوای دیجیتال، دست کم ۳۸۲ شغل بخش جهانی این شبکه در سراسر جهان حذف خواهد شد.
***
اعتراف بورل به دردسر تروریستی خواندن سپاه برای سیاست خارجه اروپا
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تأکید کرد قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه، تنها اوضاع را دشوارتر می‌کند. روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی از تلاش بخش حقوقی اتحادیه اروپایی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد. در این گزارش، این روزنامه به نقل از جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نوشت: «بله! برخی کشورهای عضو از این پیشنهاد حمایت می‌کنند. بسیاری موافق خواهند بود».
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی درباره وضعیت برجام نیز گفت: «برجام نمرده است اما کاملاً متوقف شده است. می‌توانید اینطور تصور کنید که اگر این فرآیند [قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی] توسط کشورهای دیگر انجام شود....... قطعاً امور دشوارتر خواهد شد. اگر رژیم ایران تا این حد بد است... باید سعی کنیم این رژیم را از داشتن بمب هسته‌ای بازداریم و من راهی بهتر از اجرای برجام برای انجام این کار نمی‌دانم». طبق قوانین اتحادیه اروپایی، این اتحادیه نمی‌تواند بدون مجوز دادگاه یکی از کشورهای عضو، یکی از نهادهای دولتی را تروریستی اعلام کند. مقام‌های این اتحادیه از جمله مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اعلام کرده‌اند احکام دادگاه یک کشور غیرعضو اتحادیه اروپایی همچون انگلیس نیز می‌تواند زمینه حقوقی برای انجام چنین اقدامی را به وجود آورد اما شرایط بسیار پیچیده‌تر می‌شود. روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد اتحادیه اروپایی در حال بررسی گزینه‌های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی است؛ اقدامی که آخرین امیدها برای احیای هرگونه توافق هسته‌ای میان ایران و طرف‌های غربی را از بین خواهد برد. بر اساس این گزارش، ۴ منبع دیپلماتیک به این روزنامه گفته‌اند این موضوع در نشست هفته گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپایی مطرح شده و یکی، دو کشور از آن حمایت کرده‌اند اما قرار است بخش حقوقی اتحادیه اروپایی ظرف ۳ هفته نظر تکمیلی خود درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدام برای 27 عضو این اتحادیه درباره این تصمیم را اعلام کند. 
***
انفجار انتحاری در مسجد پیشاور پاکستان 36 کشته داشت
منابع محلی در پیشاور اعلام کردند بر اثر انفجار مسجدی در این شهر ۳۶ نفر جان باخته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. 
«محمد عاصم» سخنگوی بیمارستان «لیدی ریدینگ» اظهار داشت: حدود 70 زخمی از محل انفجار مسجدی در پیشاور به این بیمارستان منتقل شده‌اند. 
به گزارش رویترز، انفجار هنگام نماز ظهر توسط یک عامل انتحاری رخ داد که بین نمازگزاران ایستاده بود. طبق این گزارش، طالبان پاکستان با انتشار توئیتی مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفته است. 
«سکندر خان» یکی از مقامات پلیس می‌گوید بر اثر انفجار بخشی از ساختمان فرو ریخته است و گمان می‌رود چندین نفر زیر آوار باشند. همچنین رسانه‌ها از افزایش قربانیان انفجار تروریستی در مسجد پیشاور پاکستان به 36 نفر خبر دادند. شبکه تلویزیونی جئو پاکستان دیروز به نقل از سرویس‌های امنیتی گزارش داد یک بمب‌گذار انتحاری خود را در مسجدی در پیشاور پاکستان، مرکز استان خیبر پختونخوا در مرز افغانستان منفجر کرد که منجر به مرگ حداقل ۳۲ تن شده است. در نتیجه انفجار در مسجد دست کم ۱۵۰ تن مجروح شده و به بیمارستانی در پیشاور منتقل شده‌اند که وضعیت ۱۳ نفر از آنها وخیم است. گزارش شده ۲ پلیس هم کشته شده‌اند. بمب‌گذار جلیقه انتحاری خود را در حالی منفجر کرد که نمازگزاران - از جمله بسیاری از پلیس‌های دفاتر پلیس مجاور - در حال نماز خواندن بودند. این مسجد در بزرگراه منطقه حساس شهر موسوم به «خط پلیس» است که مقر نیروهای امنیتی و محل سکونت افسران پلیس بوده و زندان مرکزی پیشاور نیز در این منطقه واقع شده است.

Page Generated in 0/0141 sec